Anonym (...) skrev 2021-08-29 10:06:49 följande:
Jag sa det rakt ut till min sambo, jag vill inte vara tillsammans med dig längre, det här känns inte som mitt liv. Min sambo trodde nog inte på det tills vi berättade för barnen. Vi satte oss i en av deras sängar och jag fick berätta. Var noga med att säga att det inte berodde på dem. Min sambo var nästan som ett av barnen, lyssnade och förstod nog först då. Barnen blev ledsna, eller kanske mer nedstämda. Men det blev ganska snabbt vardag det också. Tiden tills min sambo flyttade var ganska tuff men jag försökte att vara hemma så lite som möjligt, bra för mig men kanske sämre för barnen.
Nu har det gått några år och jag mår så mycket bättre. Har hittat mig själv och lever som jag vill, det här är mitt liv. Kan ibland känna lite dåligt samvete mot mitt ex för jag vet inte alls hur hens liv ser ut. Jag önskar att hen ska må bra och vara lycklig. Vi träffas kanske 3-4 gånger per år och då pratar vi bara om barnen över en snabb kopp kaffe, som max. Våra barn mår bra och är trygga individer.
Innan jag lämnade var jag rädd för vad folk i min omgivning skulle tycka. Att jag var svag som inte klarade att leva upp till samhällsnormen och att jag borde stanna för våra barns skull. Mina föräldrar är fortfarande gifta och likaså alla mina syskon... Det som ändå fick mig att bestämma mig var att jag insåg att det svaga hade varit att stanna i något som dagligen fick mig att må dåligt. Jag ville inte att våra barn skulle tro att har du en gång valt, är det för evigt. Jag ville visa barnen att det starka är att tillåta sig själv att må bra. Jag och mitt ex hade ju redan försökt övervinna de problem som fanns i vårt förhållande utan att lyckas.
Mina föräldrar och syskon med familjer blev överraskade, precis som du skriver såg nog ingen hur vi egentligen hade det. Vi var duktiga på att visa en falsk fasad. Tror bara det var en kompis till min bror som blev glad för min skull, hon hade sett och förstått i många år... När det väl landat hos alla tror jag nog ändå att de insåg att det var för allas bästa. Mitt ex är fortfarande välkommen hos min familj på kalas och högtider men hen väljer oftast bort det. Naturligtvis är min familj mig närmast men mina barns andra förälder kommer alltid vara en del av släkten, på ett eller annat sätt.
Jag har inte hittat någon ny partner ännu, vilket kanske underlättar det jag skrev ovan, har inte haft någon vilja till det. Nu, några år senare, känner jag dock att jag vill ha någon. Någon att prata med, äta middag ihop med och någon att sova med! Däremot känner jag att det får bli när det blir men nu är jag i alla fall öppen för det.
Önskar dig all lycka till i det du har framför dig. Det är tufft, jäkligt tufft, men min erfarenhet säger att det är värt det!
Tusen tack för ditt svar! Riktigt nyttigt för mig att läsa hur det varit för er.
Våra barn är ju rätt stora, äldsta är 17 år. Så jag är så orolig över att dom kommer lite "försvinna" från mig.
Min mamma borde förstå mig eftersom hon har varit gift 2 gånger och skilt sig båda gångerna. Hade även ett tredje förhållande som även det sket sig. Så hon borde fatta ändå kommer hon ta det så hårt.
Jag hoppas också att man kan hålla lite kontakt med hans släkt efteråt. Hans syster och jag kommer väldigt bra överens.
Tack igen!