• Sessie82

6 åring samlar skräp i smyg..

Hej !

Vet inte vad jag ska göra...om jag ens ska göra något?

Men våran snart 7 åriga son har ett par år samlat på skräp i smyg. Hittar ibland saker i hans jack/byx fickor som han plockat från tex skolgården eller vid utelek med grannar på gatan.

Kan hitta allt från trasig reflex , vit liten plastpåse , sked, liten glödlampa , ett timontej grässtrå , liten pinne , kolbit, nått plastsnöre...Ja typ sådana skit saker.

Vi har vart på han jätte många ggr om att INTE plocka upp skräp. Man vet aldrig vem som tagit i det. Som tex en tesked han hitta. Gud vet vem som haft den i munnen.

Han verkar inte förstå..

Han är annars en smart kille !

Men skräp...och att smyga med det. Det måste innebära att han vet att det är fel va ?

• Svar på tråden 6 åring samlar skräp i smyg..
  • Virvelflicka

Såg en mamma som samlat allt hon hittat i sonens fickor sen han va liten, hon gav tillbaka det på hans bröllopsdag. Sjukt gulligt. Låt han samla.

• skolios

Han smyger naturligtvis med det eftersom ni ger honom skäll, eller vad tror du?

Jag förstår verkligen inte varför det skulle var ett problem att samla på ex pinnar, gräs, stenar. Det gör väl alla barn? Varför skambelägger ni honom? Använda skedar är kanske inte så trevligt att hitta, inte heller glödlampor ifall att den går sönder i fickan. Men annars förstår jag inte varför ni är så hysteriska.

• Sessie82
    Virvelflicka skrev 2021-08-28 21:36:46 följande:

Såg en mamma som samlat allt hon hittat i sonens fickor sen han va liten, hon gav tillbaka det på hans bröllopsdag. Sjukt gulligt. Låt han samla.

Ja är orolig de ska va nått farligt :(
  • lövet2
    Sessie82 skrev 2021-08-28 21:25:05 följande:
    Men skräp...och att smyga med det. Det måste innebära att han vet att det är fel va ?
    Nej, det innebär att han vet att DU tycker det är fel. Han håller bara inte med dig.

En sund och normal 6-åring är inte rädd för smuts. Det är ganska vanligt att de samlar på sig allt möjligt.
  • Sessie82
    skolios skrev 2021-08-28 21:43:47 följande:

Han smyger naturligtvis med det eftersom ni ger honom skäll, eller vad tror du?

Jag förstår verkligen inte varför det skulle var ett problem att samla på ex pinnar, gräs, stenar. Det gör väl alla barn? Varför skambelägger ni honom? Använda skedar är kanske inte så trevligt att hitta, inte heller glödlampor ifall att den går sönder i fickan. Men annars förstår jag inte varför ni är så hysteriska.

För ibland har de vart äckliga saker. Som folk använt liksom..
  • skolios
    Sessie82 skrev 2021-08-28 21:46:45 följande:

För ibland har de vart äckliga saker. Som folk använt liksom..

Men det har inte bara varit äckliga saker. Då får ni ju prata om att skedar är äckligt, glödlampor olämpligt pga risken för att skada sig men resten är ok. Din egna oro över äckliga saker får du hantera på egen hand.
  • Sessie82
    skolios skrev 2021-08-28 21:51:50 följande:

Men det har inte bara varit äckliga saker. Då får ni ju prata om att skedar är äckligt, glödlampor olämpligt pga risken för att skada sig men resten är ok. Din egna oro över äckliga saker får du hantera på egen hand.

Ja jo...Ska prata med han imorn. Jag hittade 3 skräp saker i hans jacka. Slängde dom. Men kom på sen att jag borde stoppa tillbax i fickan och istället prata med han om det. Fråga hur han tänker. Om han förstår bad som är skräp och inte.

Han samlar även på stenar och pinnar ????
  • myskmalva

Att det ligger i fickorna betyder inte att han gömt det. Var skulle han annars lägga små spännande saker som han hittar när han är ute och leker?

• Sessie82
    myskmalva skrev 2021-08-28 21:59:58 följande:

Att det ligger i fickorna betyder inte att han gömt det. Var skulle han annars lägga små spännande saker som han hittar när han är ute och leker?

Du har så rätt. Brukar hitta de ena och de andra i hans skolväska oxå.
Svar på tråden 6 åring samlar skräp i smyg..