Anonym (E) skrev 2021-08-26 11:10:17 följande:
Nej, då kan du inte flytta längre om det är för långt bort. Hade du redan flyttat och beslutet kom efteråt så vore det en annan sak, men då skulle man antagligen inte heller bevilja gemensam vårdnad av praktiska skäl.
Vad gör du då? Bra fråga. Antagligen skulle du behöva gå till soc och be dem om hjälp med en akutbostad, eller så skulle barnen få bo hos pappa och du själv får väl hitta en kompis att bo hos. Förskoleplats kan man också få akut, prata med kommunen och förklara läget. Jobb, bara att söka vad som helst du kan få så klart.
Hade det här kunnat planeras annorlunda...? Om du/ni planerar flytt om två månader så säger det mig att det här inte sattes igång förrän ca en månad sen, men när startades vårdnadstvisten egentligen? Låter som att pappan stämt för gemensam vårdnad, gjorde han det inom de senaste veckorna då eller hur ser tidslinjen ut?
Jag har själv noll kunskap om sånt här, men på nåt höger känns det ju som att det inte ska få gå till så där? Är flytten (t.ex.) redan planerad, jobbet och förskoleplats uppsagt, allt avslutat och flytten är nån vecka bort bör ju den andre föräldern inte kunna stoppa det bara för att de plötsligt fick vårdnad i sista minuten. Kan ju inte vara i barnets bästa att helt plötsligt bli i princip hemlös och ha en förälder som plötsligt inte har ett jobb längre. Enbart pga av att en planerad flytt inte gick igenom längre.
Vore väl en sak om det redan finns en vårdnadstvist och en väljer att flytta mitt i eller om flytten är närmare ett halvår bort, men annars? Det låter ju ärligt talat bara konstigt.