• Anonym (TS)

Vad händer med planerad flytt om man får ett interimistiskt beslut om gemensam vårdnad?

Jag planerar att flytta med mina två barn, har ensam vårdnad om dessa. Flytten går inom två månader. Vad skulle hända om den andra föräldern får ett intermistiskt beslut om gemensam vårdnad? Kommer jag ändå kunna flytta? Jag har ju inget kvar i den stad jag bor nu, allt är uppsagt och avslutat. Planen är ju att flytta. Men ett sådant beslut skulle ju kunna kullkasta allt. Och vad gör jag då? Var ska vi bo? Jobb? Förskoleplats? Allt är ju som sagt uppsagt och avslutat.

• Svar på tråden Vad händer med planerad flytt om man får ett interimistiskt beslut om gemensam vårdnad?
  • Anonym (E)

Nej, då kan du inte flytta längre om det är för långt bort. Hade du redan flyttat och beslutet kom efteråt så vore det en annan sak, men då skulle man antagligen inte heller bevilja gemensam vårdnad av praktiska skäl.

Vad gör du då? Bra fråga. Antagligen skulle du behöva gå till soc och be dem om hjälp med en akutbostad, eller så skulle barnen få bo hos pappa och du själv får väl hitta en kompis att bo hos. Förskoleplats kan man också få akut, prata med kommunen och förklara läget. Jobb, bara att söka vad som helst du kan få så klart.

Hade det här kunnat planeras annorlunda...? Om du/ni planerar flytt om två månader så säger det mig att det här inte sattes igång förrän ca en månad sen, men när startades vårdnadstvisten egentligen? Låter som att pappan stämt för gemensam vårdnad, gjorde han det inom de senaste veckorna då eller hur ser tidslinjen ut?

• Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2021-08-26 11:10:17 följande:

Nej, då kan du inte flytta längre om det är för långt bort. Hade du redan flyttat och beslutet kom efteråt så vore det en annan sak, men då skulle man antagligen inte heller bevilja gemensam vårdnad av praktiska skäl.

Vad gör du då? Bra fråga. Antagligen skulle du behöva gå till soc och be dem om hjälp med en akutbostad, eller så skulle barnen få bo hos pappa och du själv får väl hitta en kompis att bo hos. Förskoleplats kan man också få akut, prata med kommunen och förklara läget. Jobb, bara att söka vad som helst du kan få så klart.

Hade det här kunnat planeras annorlunda...? Om du/ni planerar flytt om två månader så säger det mig att det här inte sattes igång förrän ca en månad sen, men när startades vårdnadstvisten egentligen? Låter som att pappan stämt för gemensam vårdnad, gjorde han det inom de senaste veckorna då eller hur ser tidslinjen ut?

Nej, det hade inte kunnat planeras annorlunda. Det finns ingen vårdnadstvist ännu, men jag är rädd att det ska bli. Det finns skäl till att den andra föräldern förmodligen inte skulle få gemensam vårdnad, men jag är ändå rädd för att det ska bli käppar i hjulen...
  • Anonym (TS)

Hur lång tid kan ett intermistiskt beslut om gemensam vårdnad ta?
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-26 11:17:35 följande:

Ett par veckor. Ett annat problem kan bli ett fastställt umgängesschema
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-26 11:16:47 följande:
    Nej, det hade inte kunnat planeras annorlunda. Det finns ingen vårdnadstvist ännu, men jag är rädd att det ska bli. Det finns skäl till att den andra föräldern förmodligen inte skulle få gemensam vårdnad, men jag är ändå rädd för att det ska bli käppar i hjulen...
    Nähä, men flytta då. Det kan lika gärna vara snack från hans sida. En vårdnadstvist kan ta tid, inte säkert det skulle vara klart före flytt även om det satte igång idag. Och generellt, det ska mycket till för att pappan inte ska få rätt till gemensam vårdnad så frågan är vilka skäl som finns för att du tror att han inte skulle få det?
    Anonym (TS) skrev 2021-08-26 11:17:35 följande:
    Det kan tekniskt sett gå väldigt fort, men de behöver ju också titta på fakta först och vara väldigt säkra på sin sak.
  • Anonym (Laura)

Jag har själv noll kunskap om sånt här, men på nåt höger känns det ju som att det inte ska få gå till så där? Är flytten (t.ex.) redan planerad, jobbet och förskoleplats uppsagt, allt avslutat och flytten är nån vecka bort bör ju den andre föräldern inte kunna stoppa det bara för att de plötsligt fick vårdnad i sista minuten. Kan ju inte vara i barnets bästa att helt plötsligt bli i princip hemlös och ha en förälder som plötsligt inte har ett jobb längre. Enbart pga av att en planerad flytt inte gick igenom längre. 

Vore väl en sak om det redan finns en vårdnadstvist och en väljer att flytta mitt i eller om flytten är närmare ett halvår bort, men annars? Det låter ju ärligt talat bara konstigt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Laura) skrev 2021-08-26 11:49:08 följande:

Jag har själv noll kunskap om sånt här, men på nåt höger känns det ju som att det inte ska få gå till så där? Är flytten (t.ex.) redan planerad, jobbet och förskoleplats uppsagt, allt avslutat och flytten är nån vecka bort bör ju den andre föräldern inte kunna stoppa det bara för att de plötsligt fick vårdnad i sista minuten. Kan ju inte vara i barnets bästa att helt plötsligt bli i princip hemlös och ha en förälder som plötsligt inte har ett jobb längre. Enbart pga av att en planerad flytt inte gick igenom längre. 

Vore väl en sak om det redan finns en vårdnadstvist och en väljer att flytta mitt i eller om flytten är närmare ett halvår bort, men annars? Det låter ju ärligt talat bara konstigt.

Jag tycker ju precis som du, men det är ju bara tyckande. En helt annan sak med det juridiska, tyvärr...
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-26 11:58:24 följande:

Jag tycker ju precis som du, men det är ju bara tyckande. En helt annan sak med det juridiska, tyvärr...

Har du koll eller bara blir handlingsförlamad av katastroftänk?
  • Anonvm

Jag är själv separerad far som genomgått en vårdnadstvist.

Ut mitt perspektiv får jag vibbarna att barnens far motsäger sig en flytt för att inte hans och barnens relation skall försämras och deras umgånge minska.

De skäl du radar upp som argument för din flytt är ju enbart själviska, du vill detta för att det ska bli bra för dig.

Kanske bör du även ta hänsyn till barnens perspektiv? Det kanske är bättre för barnen om ni bor kvar och de kan ha en bättre kontakt/relation med sin andra förälder? Det kanske är bättre för barnen att få bo kvar i sin invanda miljö, med sitt nuvarande nätverk?

Att sätta sina barns behov framför sina egna är en grundläggande och nödvändig egenskap hos en bra förälder, detta blir på inget sätt mindre viktigt bara för att du har enskild vårdnad och tillåts fatta alla beslut som rör barnen utan att involvera deras andra förälder. Med detta makt följer istället ett otroligt tungt ansvar.

• Anonvm
    Anonym (Laura) skrev 2021-08-26 11:49:08 följande:
    Nu tolkar jag detta som att din flytt istället är det som drar igång vårdnadstvisten?

Du har bestämt detta utan minsta hänsyn till faderns vilja, eller barnens behov.
    När fadern inser att du kommer driva igenom detta så kämpar han med alla tillgängliga medel för att hindra dig att genomföra detta.
Svar på tråden Vad händer med planerad flytt om man får ett interimistiskt beslut om gemensam vårdnad?