Ny vänster
Jag visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får flytta den om så blev fel. Jag vill kunna vara anonym, då jag inte gillar att outa vad jag röstar på, inte ens inför vänner och anhöriga.
Jag har alltid tänkt mig som höger politiskt.
Jag gillar mer av ordning och reda framför flum och sociala experiment.
Jag har alltid stött satsningar på säkerhet, såsom försvaret, rättsväsendet e.t.c.
Jag är för kärnkraft.
Jag är för att den utbildning som erbjuds ska vara av god kvalitet.
Jag är för en viss återhållsamhet i migration och offentliga utgifter.
Men under de senaste 10 åren har jag ändå insett att jag i grunden har vänsteråsikter vad det gäller samhällets och det ekonomiska systemets uppbyggnad. Jag är för välfärdssystemet och mot privatiseringar inom den offentliga sektorn. Jag ser heller inga bra lösningar på bostadsbristen med högerpolitik. Jag tillerkänner mig numera som socialdemokrat.
Men jag har inte ändrat åsikter i de frågor som tidigare fick mig att känna mig hemma i högern och jag är verkligen inte nöjd med dagens socialdemokrater eller vänstern överhuvudtaget.
Jag skulle önska att det kom upp nya partier som alternativ, främst på vänsterkanten. Partier som verkligen verkar för Sverige, svenska folket och i synnerhet arbetarklassen, utan att låsa sig i vad man idag ska tycka och tänka som vänsterinriktad, fast det inte egentligen har relevans till höger/vänster.
Jag vill här diskutera med alla som känner ungefär som jag och diskutera alternativ till den vänster som idag är etablerad inom svensk politik.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-08-26 13:41
Jag är ruggigt less på identitetspolitiken och postmodernismen inom vänstern på dagens politiska arena i Sverige.