Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-22 19:03:09 följande:
Hejsan! Jag undrar om det är möjligt att ta ut semester eller på annat sätt "ta paus" under tiden som man söker arbete, dvs kan man pausa arbetssökandet under ett par veckor, och hur gör man då? Jag har försökt googla men fattar nada... nån som kan förklara på ett enkelt sätt? Jag kommer att bli arbetslös vid årsskiftet, men så fyller min man 40 i mars, och då tänkte vi åka iväg nånstans en vecka eller två men jag vet ju inte om det går i och med att jag ju troligtvis kommer att söka jobb för fullt då?
Du kanske finner ett arbete innan Mars månad. Sedan har du ju turen att bo ihop med någon. Så då behöver du inte oroa dig så mycket för hyran eller andra utgifter. Då kan du lugnt och ro söka arbete i din tempo.
Jag förmodar att du har arbetserfarenhet och utbildning. Så jag tippar på att du finner arbete innan Mars månaden :)
Men svar på din fråga: Jag tror inte det finns någon semester för arbetssökandet. Jag är osäker, men om du är inskriven på AF så kanske du får någon veckas ''semester'' ifrån abretssökandet. Jag är osäker, men jag tror du har rätt till semester för det, ja. Fråga AF?