• Anonym (Resa bort)

Semester som arbetssökande?

Hejsan! Jag undrar om det är möjligt att ta ut semester eller på annat sätt "ta paus" under tiden som man söker arbete, dvs kan man pausa arbetssökandet under ett par veckor, och hur gör man då? Jag har försökt googla men fattar nada... nån som kan förklara på ett enkelt sätt? Jag kommer att bli arbetslös vid årsskiftet, men så fyller min man 40 i  mars, och då tänkte vi åka iväg nånstans en vecka eller två men jag vet ju inte om det går i och med att jag ju troligtvis kommer att söka jobb för fullt då?

• Svar på tråden Semester som arbetssökande?
  • Anonym

Du får meddela AF för att inte felaktig ersättning ska betalas ut.

• RenLuft
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-22 19:03:09 följande:

Hejsan! Jag undrar om det är möjligt att ta ut semester eller på annat sätt "ta paus" under tiden som man söker arbete, dvs kan man pausa arbetssökandet under ett par veckor, och hur gör man då? Jag har försökt googla men fattar nada... nån som kan förklara på ett enkelt sätt? Jag kommer att bli arbetslös vid årsskiftet, men så fyller min man 40 i  mars, och då tänkte vi åka iväg nånstans en vecka eller två men jag vet ju inte om det går i och med att jag ju troligtvis kommer att söka jobb för fullt då?

Du kanske finner ett arbete innan Mars månad. Sedan har du ju turen att bo ihop med någon. Så då behöver du inte oroa dig så mycket för hyran eller andra utgifter. Då kan du lugnt och ro söka arbete i din tempo.

Jag förmodar att du har arbetserfarenhet och utbildning. Så jag tippar på att du finner arbete innan Mars månaden :)

Men svar på din fråga: Jag tror inte det finns någon semester för arbetssökandet. Jag är osäker, men om du är inskriven på AF så kanske du får någon veckas ''semester'' ifrån abretssökandet. Jag är osäker, men jag tror du har rätt till semester för det, ja. Fråga AF?
  • LillaTjockaBertil

Man kan inte ta semester från arbetssökande utan är man bortrest anger man att man förhindrad från att söka arbete under de dagar man är bortrest. Det borde inte ha någon annan påverkan än att man inte har rätt till någon form av ersättning under dessa dagar. Det sistnämnda är jag dock inte helt säker så det bör du kolla upp med din a-kassa.

• Anonym (Tjopp)

Ja du fyller ju i vilka dagar du söker ersättning för, så där fyller du bara i att du har förhinder. Du får bara ersättning för dom dagar du aktivt söker för. 

• Anonym (Tjopp)
    Anonym (Tjopp) skrev 2021-08-22 19:42:46 följande:

Ja du fyller ju i vilka dagar du söker ersättning för, så där fyller du bara i att du har förhinder. Du får bara ersättning för dom dagar du aktivt söker för. 

Eller vänta, jag kanske tänker på när man får från FK. Mitt svar kanske inte stämmer när det gäller AF.
  • Anonym (det)

Om inget har ändrats dom senaste åren så får man ingen semester men kan pausa sökandet, utan ersättning.

O andra sidan finns det inga regler på vart ifrån du söker arbete, sålänge det är inom EU/EES så är det helt okej att göra en sökanderesa, självklart får du söka några jobb på det området under tiden.

• Anonym (Resa bort)

Tack så jättemycket för alla svar! Det verkar ju inte helt kört ändå då! Glad 

Sen är det klart att jag hoppas att jag redan fått nytt jobb vid det laget, men samtidigt är det ju svårt att få jobb nuförtiden, man hör ju om folk som är arbetslösa i åratal, så att jag skulle få ett nytt jobb på bara nån eller ett par månader känns ju inte jättetroligt. 

• Anonym
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-22 20:00:33 följande:

Tack så jättemycket för alla svar! Det verkar ju inte helt kört ändå då! Glad 

Sen är det klart att jag hoppas att jag redan fått nytt jobb vid det laget, men samtidigt är det ju svårt att få jobb nuförtiden, man hör ju om folk som är arbetslösa i åratal, så att jag skulle få ett nytt jobb på bara nån eller ett par månader känns ju inte jättetroligt. 

Har du turen att lyckas med det så kanske det inte är en toppenidé att börja med att be om ledigt.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-22 19:03:09 följande:

LoL :) Semester tar man från ett jobb. Du har inget jobb. Din skyldighet är att söka jobb. Hela tiden. Året runt.

Däremot finns det inget som hindrar att du söker jobb medan ni är iväg, och kanske inte lika intensivt som du skulle göra hemma. Men AF/a-kassan kommer ställa krav på dig att du ska söka så många som möjligt, så du måste oavsett resa se till att få in ett antal ansökningar per månad.
  • Anonym (Resa bort)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2021-08-22 21:13:00 följande:
    LoL :) Semester tar man från ett jobb. Du har inget jobb. Din skyldighet är att söka jobb. Hela tiden. Året runt.

Däremot finns det inget som hindrar att du söker jobb medan ni är iväg, och kanske inte lika intensivt som du skulle göra hemma. Men AF/a-kassan kommer ställa krav på dig att du ska söka så många som möjligt, så du måste oavsett resa se till att få in ett antal ansökningar per månad.
    Fast så mycket har jag i alla fall fattat som att man inte kan vara bortrest samtidigt som man söker jobb, för då ska man stå till arbetsmarknadens förfogande (såvida man inte söker jobb på stället man rest till förstås). Så istället för att skratta åt att jag använde "semester" i vid betydelse så kanske du skulle koncentrera dig på att inte komma med felaktig information...
Svar på tråden Semester som arbetssökande?