• Tinisminis

Ännu en vaccintråd

Hej.

Gravid i v16 och står i valet o kvalet om man ska ta vaccinet mot covid nu eller vänta. Hade jag inte varit gravid hade jag inte tvekat att ta de men nu är jag gravid.

På kub-ultraljudet såg allt bra ut. Jag jobbar i butik så är väldigt utsatt. Åker kommunalt och dottern går på förskola.

Hur har ni gjort?

Om ni tagit de hur mådde ni efter? Någon som tagit i mitten av graviditeten och nu fött?

• Svar på tråden Ännu en vaccintråd
  • Anonym4848
    Tinisminis skrev 2021-08-22 12:35:06 följande:

Hej.

Gravid i v16 och står i valet o kvalet om man ska ta vaccinet mot covid nu eller vänta. Hade jag inte varit gravid hade jag inte tvekat att ta de men nu är jag gravid.

På kub-ultraljudet såg allt bra ut. Jag jobbar i butik så är väldigt utsatt. Åker kommunalt och dottern går på förskola.

Hur har ni gjort?

Om ni tagit de hur mådde ni efter? Någon som tagit i mitten av graviditeten och nu fött?

Definitivt ta det. Är också i v. 16 imorrn och tog min första för en vecka sen. Inte känt av det nånting. Kanske om jag isolera mig 100% att jag hade väntat, men det går ju Inte Med jobb osv.
  • Tinisminis
    Anonym4848 skrev 2021-08-22 13:03:42 följande:

Definitivt ta det. Är också i v. 16 imorrn och tog min första för en vecka sen. Inte känt av det nånting. Kanske om jag isolera mig 100% att jag hade väntat, men det går ju Inte Med jobb osv.

De är lite så jag tänker med sen blir jag orolig att något skulle hända men också orolig ifall man skulle få corona och något skulle hända.. ständiga oron..
  • Anonym4848
    Tinisminis skrev 2021-08-22 13:27:43 följande:

De är lite så jag tänker med sen blir jag orolig att något skulle hända men också orolig ifall man skulle få corona och något skulle hända.. ständiga oron..

Är också väldigt orolig av mig. Men efter att ha pratat mycket med kloka vänner jag har, bla min bästa vän som också är gravid och vaccinerat sig, har det känts självklart ändå. Jag tänker att man får gå på det man vet, och man vet att det finns risker med att bli sjuk i corona som gravid, tidig förlossning tex.
  • Anonym (Ja)

Jag tog första sprutan precis när jag blev gravid. Nu väntar jag till efter ul i vecka 13 att ta nästa. Jag har haft covid, förhållandevis mild variant, men jag vill absolut inte ha det som gravid. Fy. Vill inte heller behöva isolera mig från familj och nära vänner för att undvika att få det. Tar sprutan alla dagar i veckan.

• Tinisminis
    Anonym4848 skrev 2021-08-22 14:01:11 följande:

Är också väldigt orolig av mig. Men efter att ha pratat mycket med kloka vänner jag har, bla min bästa vän som också är gravid och vaccinerat sig, har det känts självklart ändå. Jag tänker att man får gå på det man vet, och man vet att det finns risker med att bli sjuk i corona som gravid, tidig förlossning tex.

Okej skönt att ha någon som med vaccinerat sig. Ja precis och att bara riskera att bli supersjuk vill man ju inte heller.
    Anonym (Ja) skrev 2021-08-22 14:26:24 följande:

Jag tog första sprutan precis när jag blev gravid. Nu väntar jag till efter ul i vecka 13 att ta nästa. Jag har haft covid, förhållandevis mild variant, men jag vill absolut inte ha det som gravid. Fy. Vill inte heller behöva isolera mig från familj och nära vänner för att undvika att få det. Tar sprutan alla dagar i veckan.

Okej, skönt att du fick en mild variant. Ne usch vill inte heller bli sjuk och chansen att man utsätts för smittan känns väldigt hög. Inte många som håller avstånd
  • Anonym (G)

Jag var också gravid (missfall) och hade absolut inte tagit vaccinet som gravid. Detta utifrån hur MITT liv såg ut.

Hade jag levt ditt liv så hade jag utan tvekan tagit vaccinet eftersom du lever på ett sådant sätt att du har stor sannolikhet att bli smittad

• Gasellen87

Jag är i precis samma tankar. Startade precis en tråd i ämnet oxå! Jag är i v 14 (13+4) och har tid för min första dos i veckan nu men är så osäker och rädd. Kan inte isolera mig då jag har tre barn, två i skolan ( lågstadiet) och en på förskolan. Arbetar även som lärare fram till v 20+0 då jag kommer bli avstängd. Är så rädd för att göra ?fel? val..

• Ängamat

Gravid i vecka 37 och tagit 2 doser under graviditeten, för mig var det en självklarhet att vvaccinera mig. Låg på neo med dottern och vill göra allt jag kan för att minska risker för att det ska ske igen.

• Gasellen87
    Ängamat skrev 2021-08-22 16:27:42 följande:

Gravid i vecka 37 och tagit 2 doser under graviditeten, för mig var det en självklarhet att vvaccinera mig. Låg på neo med dottern och vill göra allt jag kan för att minska risker för att det ska ske igen.

I vilken vecka var du när du fick din första respektive andra dos?
  • Ängamat
    Gasellen87 skrev 2021-08-22 16:54:29 följande:

I vilken vecka var du när du fick din första respektive andra dos?

Omkring vecka 30 och 35 om jag inte minns helt fel. Jag vaccinerade mig så fort min åldersgrupp fick i min region. Hade covid-19 ganska tidigt under pandemin (jobbar som ssk) och var lite orolig för kraftig reaktion på vaccinet, men klarade mig med lite ont i armen.
Svar på tråden Ännu en vaccintråd