• midoldman

3000:- kvar i månaden... För lite???

Jag har tankar att köpa ett hus, dock har jag ett blanco som jag satte på börsen och har totala tilgångar till huset + alla kostnader som tillkommer så som pantbrev och lagfart. MEN....

Jag kommer bara få 3000:- kvar ca per månad om jag köper huset. Värt det? Efter blanco är avbetalt så kommer jag få 6000:- över per månad. Dock kommer detta dröja många år.

3000:- efter ALLT är betalt så det inte uppstår några oklarheter kring detta.

*Amorteringar på alla lån

* Driftkostnader för ev hus. (Vatten sop internet el osv.)

* Transport med bensin o försäkring

* Egna räkningar typ telefon , föräkringar a-kassa osv.

* Mat

* Nöje..... Har jag inte råd med om jag ska ha 3000:- över per månad.

Jag har dock räknat högt på både bolånsamortering (2% ränta och några 100.000 mer än vad jag tänkt) och transport så som bensinen men antar att det går åt i pengar så som service o allmänt slitage.

Kan man på nått vis få låna mer på bolånet så jag kan baka in blancot i köpet om man talar med banken? Vad gäller egentligen lagfart och pantbrev kan jag låna det i samband med bolån? Det skulle göra så min bidget för oförutsedda händelser kan villa ut från 30.000 till 75.000 ca vilket är välkommet då jag bara som sagt kan lägga undan 3000:- per månad efter ev husköp.

Vad tycker ni andra ekonomisk insatta skulle detta funka?

Jag tycker personligen att det känns lite lågt med 36.000 undanlagt per år när man har hus men de e klart då amorterar man ju iof ca 30.000 på huset per år också...

• Svar på tråden 3000:- kvar i månaden... För lite???
  • Anonym (Myran)

Ska du låna till huset? Har du isåfall pratat med banken om hur mycket du får låna? De går efter sina schabloner och inte efter dina faktiska kostnader så om du bara får 3000kvar efter allt så skulle jag gissa att det anses vara för lite kvar för att få lån. Och jag själv hade inte heller köpt med dom premisserna. Pengar behöver sättas av för huset, tänkt om värmepumpen går sönder, eller att det blir vattenläcka i badrummet. Även om man för försäkring så täcker den inte alla kostnader för oväntade utgifter.

• Jemp

Nej det låter väldigt lite. Om du ens blir beviljad lån. Bankerna har mallar för hur mycket du bör ha kvar, och vill att utrymme finns för ränta på 6-7%.

Du kan inte låna mer än 85% av värdet på bostaden. Så mer än så kan du inte använda för att baka in lån etc.

Utan sparande och buffert är du körd vid minsta lilla.

Har du även räknat med variationer i driftkostnaden, tex betydligt högre uppvärmningskostnad vintertid?

• Jemp

Och vad händer om du blir arbetslös eller sjukskriven?

• Anonym (Elin)

Det är lite, om man har hus. Hur går det om du blir sjuk eller arbetslös, om något stort måste fixas på huset? Tror inte heller banken godkänner det. 

Sedan är jag övertygad om att många människor klarar sig med 3 000 över per månad, t om mindre, många har knappt något sparande alls, trots att de bor i hus. Och det fungerar ju om inget särskilt händer. Men den dagen något händer, då blir det jobbigt. Visst kan man kanske låna upp på huset, eller låna av någon annan eller dra ner på alla kostnader så att det går runt. Men det är dumt att sätta sig i en sådan sits om man kan undvika det. Många hamnar dessutom i skuldfällan. 

Så bo kvar i lägenhet tills du har råd, kanske ska du köpa ett mindre och billigare hus, där du får ett större överskott. 

• Anonym (E)

Seriöst, du har inte råd med nöjen om du har 3000:- i månaden...? Vad har du för dyra nöjen då om jag får fråga? Och inte ens sen tydligen heller när blancolånet är borta, och då är det ändå dubbelt så mycket pengar över.

Klart det är värt det om man hittar sitt drömhus! Men om dina nöjen är värd mer för dig är det ju så :)

• Jemp
    Anonym (E) skrev 2021-08-20 11:53:56 följande:

Seriöst, du har inte råd med nöjen om du har 3000:- i månaden...? Vad har du för dyra nöjen då om jag får fråga? Och inte ens sen tydligen heller när blancolånet är borta, och då är det ändå dubbelt så mycket pengar över.

Klart det är värt det om man hittar sitt drömhus! Men om dina nöjen är värd mer för dig är det ju så :)

Vad olika man tolkar det. Jag uppfattar det som att ts inte vill/kan lägga pengar på nöjen om så lite finns kvar, utan prioriterar bort det.

Klokt på ett sätt, dock hade jag inte (frivilligt) satt mig i en sits med långtidslösning 0kr till nöjen och shopping. Tror inte det funkar.
  • Törstiga tuppen

Lös blancolånet med pengarna du har till insats och spara sedan ihop en ny insats. Gör en ny beräkning med 6-7% ränta. Är du ensam vuxen bör du ha minst 7000 efter boendekostnaden tror jag.

• Anonym (G)

Mycket tveksamt. Som husägare behöver du bygga upp en buffert, har du räknat med det?

Att dra ned på kläder, nöjen och resor funkar ett tag men inte i flera år. Eller om det kommer en tandläkarräkning på 10.000kr?

Sen räknar banken som någon redan skrivit med att du måste ha marginal för betydligt högre räntor än idag och det tror jag inte ryms i din budget.

Hus är dyrt. T ex skulle vi fixa växter och annat i trädgården i somras och vips gick det 4000kr direkt.

• Anonym (Pia)

För lite kvar.

Hur går det om du förlorar jobbet eller blir sjuk? Eller en tand går sönder eller du behöver glasögon?

• Anonym (E)
    Jemp skrev 2021-08-20 11:58:51 följande:
    Vad olika man tolkar det. Jag uppfattar det som att ts inte vill/kan lägga pengar på nöjen om så lite finns kvar, utan prioriterar bort det.

Klokt på ett sätt, dock hade jag inte (frivilligt) satt mig i en sits med långtidslösning 0kr till nöjen och shopping. Tror inte det funkar.
    Jo men har man inte råd med sina nöjen på 3000:- så måste det ju ändå kosta en del...? Vad är så dyrt att man då inte anser sig ha råd och hellre avstår?

Som vi snackar buffert som flera nämnt, vilket man alltid behöver. Med liten marginal tar det så klart tid att få upp en så stor buffert som man egentligen ska ha, dvs så pass att man klarar en större utgift som är akut till huset eller sig själv, t ex om man blir arbetslös rekommenderas tre månadslöner. Där kan jag iaf lägga in ett tips, och det är att det finns inkomstbortfallsförsäkring att ta till, det täcker upp bolånet om man blir arbetslös. Fråga mig inte om detaljer, det är min partner som har den försäkringen och inte jag har inte satt mig in i det alltför mycket, men det är väl bara att fråga banken isf. Sen det där med tandläkare, det finns ju tak för hur dyrt nåt kan bli och även akuta besvär borde gå på under 10000:- i runda slängar, men den summan vore ju bra att ha liggande då. Men, generellt sett så går det alldeles utmärkt att ha hus med 3000:- över i månaden som jag ser det.
Svar på tråden 3000:- kvar i månaden... För lite???