• Anonym (Känslokall)

Har tappat känslor

Min man och jag har varit tillsammans i 5 år. Vi har ett barn på 2 år och en påväg ut. Precis som för alla ändras relationen lite vid graviditet/barn osv osv.

Jag fick reda på att han chattade med andra tjejer på nätet mellan maj-juni. Jag kom på honom, skrev till alla tjejer och de skickade bilder på vad som sagts i konversationerna. Det var inte så allvarligt så vi pratade om det och jag bestämde mig för att vi försöker gå vidare ändå.

Men jag har tappat alla känslor nu. Jag är inte attraherad av honom, jag inkluderar han inte längre i mina framtidsplaner, jag blir irriterad på allt han gör osv. Är det graviditetshormoner som påverkar eller bör jag bara göra slut? :(

• Svar på tråden Har tappat känslor
  • Anonym (Mamman)

Jag är samma som du i den känslokalla delen, att han sexchattat med andra hade bara fått mig att svalna än mer. Nu är jag gravid i vecka 35 och precis som under graviditeten med våra andra två har jag inget intresse av min man. MEN jag vet att jag inte ska ta avgörande beslut om relationen förrän barn är minst 3 år. Fram tills dess är man trött, lättpåverkad och impulsiv.

Jag råder dig starkt följa mitt exempel. Beslut nu och framåt behöver inte vara något du verkligen står för egentligen.

Men jag hade verkligen låtit honom veta mitt missnöje över att han sexchattat. Milt uttryckt!

• Anonym (Manen)
    Anonym (Känslokall) skrev 2021-08-19 01:21:36 följande:

Min man och jag har varit tillsammans i 5 år. Vi har ett barn på 2 år och en påväg ut. Precis som för alla ändras relationen lite vid graviditet/barn osv osv.

Jag fick reda på att han chattade med andra tjejer på nätet mellan maj-juni. Jag kom på honom, skrev till alla tjejer och de skickade bilder på vad som sagts i konversationerna. Det var inte så allvarligt så vi pratade om det och jag bestämde mig för att vi försöker gå vidare ändå.

Men jag har tappat alla känslor nu. Jag är inte attraherad av honom, jag inkluderar han inte längre i mina framtidsplaner, jag blir irriterad på allt han gör osv. Är det graviditetshormoner som påverkar eller bör jag bara göra slut? :(

Det är nog inte bara det ena eller andra utan en kombination av många saker.

Han har svikit dig med sin kontakt med andra tjejer. Jag antar att även om det inte var så farligt så var konversationerna av "romantisk" karaktär och inte vänskaplig. Då är det något som man bara inte vänder blad och går vidare ifrån utan det tar tid. Ibland år innan det är glömt.

Din kropp skapar just nu ett nytt liv. En ny liten människa och det kräver både energi och alla hormoner är på tilt och överallt.

Efter några år tillsammans så går livet mycket på rutin och det behöver det till viss del göra när man har små barn. Men det krävs också att ni jobbar på er relation. Det är två heltids jobb att få uppleva stunder av lycka i sitt förhållande. Det finns spaltmeter med tips och råd kring detta. Mycket är bra men nästan allt är skrivet för en kvinnlig publik och utgångspunkt. Det blir därför obegriplig och ointressant för många killar att lägga energi på. Men vill han på riktigt vara kvar i relationen och få uppleva lycka med dig så försöker han ändå att ta till sig lite av den information som fins. (Han ska rensa bort allt vad gäller alpha-male råd och sånt trams, det är inte det ni behöver nu). Men du måste också vara ödmjuk i att hans sätt att kommunicera känslor och uttrycka sig med största sannolikhet är på ett manligt sätt. Det skiljer sig jämfört med traditionellt kvinnligt sätt att kommunicera och uttrycka känslor. Män är långsammare, mer nertonade i sina ord om känslor och mer konkret lösnings inriktade. Han måste förstås också vilja möta dig i ditt sätt att uttrycka dig och möta dina behov.

Det finns hjälp att få i de flesta kommuner hos familjerådgivningen. Ta hjälp av dem också.
  • Tukt

I ett sådant läge kan det nog vara bra att gå till en terapeut för att se om det går att reparera.

Svar på tråden Har tappat känslor