• Noslrac

Tråd för oss som planerar barn!

Hej! Fler som planerar att börja skaffa barn någon gång inom det närmsta halvåret?! Är så nyfiken på hur era tankar går isåfall samt vad ni har för förutsättningar med jobb, ekonomi, boende osv. Har ni något ni känner oro över? När har ni tänkt att börja och varför just då? Osv! Dela med er av lite allt möjligt som ni känner för!

• Svar på tråden Tråd för oss som planerar barn!
  • Mangosmoothien

Hej!

Jag och min man ska börja försöka nu i augusti.

Vi har väntat ett tag pga Corona ska lugna ner sig och jag vill att min man ska kunna vara med på alla besök och känna sig delaktig. Nu är vi snart fullvaccinerade och har bestämt oss för att börja försöka. Hoppas han får vara med på besöken hos barnmorskan sedan när det blir aktuellt.

Vi har båda fast jobb och har vänner som börjat få barn så känner oss båda väldigt sugna på bebis.

• Anonym (Emma92)

Hej! Vi har också bestämt oss för att börja försöka nu i augusti. Vi började komma i barntankar redan i våras men ville vänta tills båda var fullvaccinerade och färdigutbildade. Jag har ganska nyligen påbörjat ett vikariat som sträcker sig till slutet av nästa år så om jag blir gravid nu innebär det att jag inte hinner fullfölja viket och kanske inte får komma tillbaka efteråt, vilket känns jobbigt. Men samtidigt kan man ju inte vänta på den optimala situationen för det kommer säkert aldrig dyka upp och man vet ju inte heller hur lång tid det kommer att ta att bli gravid.

• Kiwikiwi

Hej,

Vi kommer att börja försöka denna månad och jag kan väl tyvärr känna att vi väntat lite för länge (jag är 31 år) men för mig var de viktigt att ha ett stabilt jobb med bra inkomst innan vi började försöka. Känner nu att jag nog är betydligt mer stressad att de ska gå med en gång än om vi hade börjat för ett par år sedan, men de finns inget att göra åt det. Jag och min sambo är båda färdigutbildade, har bra löner, nyrenoverad bostadsrätt (3rok) och känner verkligen att vi är redo för barn.

Vill lägga till att de är upp till var och en när man känner sig redo för barn, för mig var de viktigt att ha ovanstående punkter "klara" innan barn men alla känner vi olika :)

De jag tycker är mest intressant är vad ni andra gör för att öka era chanser till att snabbt bli gravida, detta har jag börjat med:

- Ligger minst varannan dag från ett par dagar efter mens till ett par dagar innan nästa mens

- Ber min sambo äta vissa vitaminer som ska vara bra för spermierna

- Tar äl-test och vid positivt ev en hög dos d-vitamin

- Äter vitamintilskott som till stor del beror på att jag är vegeterian

• BounceBambi

Jag är 28 år och har precis slutat med preventivmedel. Hoppas på att bli gravid under hösten. Jag och min sambo träffades förra sommaren så har inte tidigare haft någon jag vill bilda familj med även om jag haft barnlängtan länge. Vi har båda fast inkomst och nyligen köpt hus som vi flyttar in i februari, känns skönt att ha det avklarat då flytten hinner bli klar innan en eventuell bebis kommer. Jag är lite orolig för att det ska ta lång tid och att jag kommer stressa upp mig över det. Är även nervös över hur kroppen kommer reagera efter många år på hormoner med rikligare blödningar osv. Men allra mest är jag förväntansfull på att ta det här steget :)

Har inte tänkt börja med ägglossningstester som många gör här då det känns lite stressande, gör nog det om det går några månader utan graviditet. Har däremot tänkt att jag ska kartlägga mens, dra ner på koffein, socker och alkohol och försöka ha sex ofta. 

• Mangosmoothien
    Kiwikiwi skrev 2021-08-16 12:53:15 följande:

Hej,

Vi kommer att börja försöka denna månad och jag kan väl tyvärr känna att vi väntat lite för länge (jag är 31 år) men för mig var de viktigt att ha ett stabilt jobb med bra inkomst innan vi började försöka. Känner nu att jag nog är betydligt mer stressad att de ska gå med en gång än om vi hade börjat för ett par år sedan, men de finns inget att göra åt det. Jag och min sambo är båda färdigutbildade, har bra löner, nyrenoverad bostadsrätt (3rok) och känner verkligen att vi är redo för barn.

Vill lägga till att de är upp till var och en när man känner sig redo för barn, för mig var de viktigt att ha ovanstående punkter "klara" innan barn men alla känner vi olika :)

De jag tycker är mest intressant är vad ni andra gör för att öka era chanser till att snabbt bli gravida, detta har jag börjat med:

- Ligger minst varannan dag från ett par dagar efter mens till ett par dagar innan nästa mens

- Ber min sambo äta vissa vitaminer som ska vara bra för spermierna

- Tar äl-test och vid positivt ev en hög dos d-vitamin

- Äter vitamintilskott som till stor del beror på att jag är vegeterian

För oss var det också viktigt att ha stabil ekonomi med fast jobb som vi trivs med samt ordnat boende innan vi börjar försöka.

För att öka chanser har vi båda dragit ner på kaffe (dricker max 2 koppar per dag) och båda två äter multivitaminer. Jag läste nånstans att zink är bra för mannen och nån mer vitamin? De ingår iaf i de multivitaminer han tar varje dag :)

Ägglossningstester tar vi inte nu i början utan jag känner av kroppen samt har flo-appen. Blir vi inte gravida inom ett par månader kanske vi börjar med det också.
  • Kiwikiwi

Nej jag vet egentligen inte varför jag köpte äl-test men tror nog mest för att jag vill kolla att jag verkligen får ägglossning då jag aldrig känt av några symptom för de. Men bestämmer man sig för att ligga varannan/var tredje dag så behöver man ju egentligen inte veta exakt när ägglossningen sker. Kommer nog inte köpa nya efter att denna månadens test är slut, känns kanske som pengar i sjön (om man ändå ligger ofta mellan mensperioderna).

• Björkensanna

Vi har börjat försöka på ett tredje barn.

Jag tog ut min spiral (jaydess) för en vecka sen.

Har vad jag kan komma ihåg alltid haft oregelbunden mens, noll koll på ägglossning.

Vi ska ge det ett år. Kan inte låta bli att känna mig stressad för jag vill så gärna ha en till bebis. Helst fler men har fått tjata på min man länge för ett tredje ;)

• Anonym (Emma92)

Hej!

Jag och min man har bestämt oss för att börja försöka skaffa barn. Det är dock en sak som stressar mig, jag har precis börjat på mitt drömjobb och har inte tillsvidareanställning där. Jag började på jobbet för ett halvår sedan och har anställning fram till slutet av nästa år. Om jag skulle bli gravid under de första försöken kommer jag inte hinna fullfölja anställningen och då finns det ju att jag inte får komma tillbaka efter att min nuvarande anställning löper ut, dessutom skulle det kännas som att jag typ sviker chefen och kollegerna... Jag vet att jag lätt kan få andra jobb så det bekymrar mig inte men det känns tråkigt att förlora det här jobbet som jag trivs så bra med. Samtidigt orkar jag inte vänta till 2023 med att skaffa barn då vi är redonför nästa steg i livet. Är det någon annan som varit i liknande situationen eller har någon tanke om hur mycket hänsyn man ska ta till sin arbetsgivare? Tacksam för svar :)

• Kiwikiwi
    Anonym (Emma92) skrev 2021-09-03 10:32:44 följande:

Hej!

Jag och min man har bestämt oss för att börja försöka skaffa barn. Det är dock en sak som stressar mig, jag har precis börjat på mitt drömjobb och har inte tillsvidareanställning där. Jag började på jobbet för ett halvår sedan och har anställning fram till slutet av nästa år. Om jag skulle bli gravid under de första försöken kommer jag inte hinna fullfölja anställningen och då finns det ju att jag inte får komma tillbaka efter att min nuvarande anställning löper ut, dessutom skulle det kännas som att jag typ sviker chefen och kollegerna... Jag vet att jag lätt kan få andra jobb så det bekymrar mig inte men det känns tråkigt att förlora det här jobbet som jag trivs så bra med. Samtidigt orkar jag inte vänta till 2023 med att skaffa barn då vi är redonför nästa steg i livet. Är det någon annan som varit i liknande situationen eller har någon tanke om hur mycket hänsyn man ska ta till sin arbetsgivare? Tacksam för svar :)

Hej,

För mig var de inte helt lika men handlade om jobb, jag var sugen på barn men trivdes inte på mitt jobb och valde då att vänta, känner i efterhand att vi bara skulle kört på (om man känner att man har har stabil ekonomi) och inte gå och vänta på rätt tillfälle tills jag fick nytt jobb. Nya jobbmöjligheter dyker ofta upp men kanske inte möjligheten att skaffa barn, beroende på hur gammal du är.
  • Summertime

Hej!

Jag och min man planerar också barn. Vi är 26 och 27 år gamla och har båda fast jobb och bostadsrätt samt körkort och bil. Jag hade satt upp mål att ta körkort och att vi skulle ha skaffat bostadsrätt innan vi började försöka. Jag och min man tar multivitamin, jag för om man planerar barn eller är gravid och han för män i allmänhet. Jag har tagit ÄL test mest för att se för jag aldrig har gjort det innan och det stämde faktiskt precis in med dagen som det stod att jag skulle ha ÄL i min app :) vi har haft ganska mycket sex runt ÄL och har BIM nu den 20e september så hoppas på ett plus även om jag är mycket medveten om att det kan ta betydligt längre tid :)

Svar på tråden Tråd för oss som planerar barn!