Kiwikiwi skrev 2021-08-16 12:53:15 följande:
Hej,
Vi kommer att börja försöka denna månad och jag kan väl tyvärr känna att vi väntat lite för länge (jag är 31 år) men för mig var de viktigt att ha ett stabilt jobb med bra inkomst innan vi började försöka. Känner nu att jag nog är betydligt mer stressad att de ska gå med en gång än om vi hade börjat för ett par år sedan, men de finns inget att göra åt det. Jag och min sambo är båda färdigutbildade, har bra löner, nyrenoverad bostadsrätt (3rok) och känner verkligen att vi är redo för barn.
Vill lägga till att de är upp till var och en när man känner sig redo för barn, för mig var de viktigt att ha ovanstående punkter "klara" innan barn men alla känner vi olika :)
De jag tycker är mest intressant är vad ni andra gör för att öka era chanser till att snabbt bli gravida, detta har jag börjat med:
- Ligger minst varannan dag från ett par dagar efter mens till ett par dagar innan nästa mens
- Ber min sambo äta vissa vitaminer som ska vara bra för spermierna
- Tar äl-test och vid positivt ev en hög dos d-vitamin
- Äter vitamintilskott som till stor del beror på att jag är vegeterian
För oss var det också viktigt att ha stabil ekonomi med fast jobb som vi trivs med samt ordnat boende innan vi börjar försöka.
För att öka chanser har vi båda dragit ner på kaffe (dricker max 2 koppar per dag) och båda två äter multivitaminer. Jag läste nånstans att zink är bra för mannen och nån mer vitamin? De ingår iaf i de multivitaminer han tar varje dag :)
Ägglossningstester tar vi inte nu i början utan jag känner av kroppen samt har flo-appen. Blir vi inte gravida inom ett par månader kanske vi börjar med det också.