Svärmor ska hela tiden jämföra
Hej.
Jag behöver få gnälla lite.
Jag har en svärmor som inte gör annat än jämför mig med sin dotter och övriga två svärdöttrar och det är alltid till min nackdel. Hon ser bara mina fel och brister och det som är bra låtsas hon inte se.
Jag har en helt annan syn på vad som är viktigt i livet och prioriterar t ex pengar annorlunda än de andra. T ex att jag väljer att klippa och färga mitt hår själv för att ha pengarna till annat (har gjort i många år och blivit bra på det, klipper min man också) men hon ska varenda gång vi träffas fråga mig om jag färgar håret och dra någon anekdot om folk med fult hår. Hon gör det också så att alla ska höra det, och allt går ut på att jag ska känna mig sämre för att jag inte lägger 2000 kr hos frisören varannan månad som de andra i familjen gör.
Sedan ska hon alltid försöka ta reda på hur mycket kläderna jag har på mig kostar så hon kan sätta en ?prislapp? på mig och jämföra vad jag kostar jämfört med de andra. Hon säger aldrig något snällt om det jag köper, utan ska ifrågasätta högt och ljudligt och jämföra mig: ?Se så fin svägerskan är i sin klänning?. ?Se så fint hår hon har!? Bara för att jag ska känna mig fulare och sämre.
Jag råkar väga mindre än mina svägerskor och det verkar vara en nagel i ögat på henne. Hon är besatt av vikt, både sin egen och andras.
Hon frågar vad jag väger varenda gång vi träffas, huruvida jag går upp eller ner. Jag säger att jag inte vet för jag väger mig inte.
Det är inte det att jag behöver ?bekräftelse? eller ?komplimanger?, utan det som gör mig ledsen är att hon försöker göra mig illa och spela ut mig mot de andra.
Jag vill helst slippa få kommentarer om mitt utseende överhuvudtaget och bli jämförd. Själv tycker jag att alla kvinnor har rätt att se ut som de vill och känna sig fina, oavsett vikt, hur dyra/billiga kläder de har osv.
Hela den familjen utom min man är besatta av pengar och status och jag hatar att bli indragen i det. Man känner sig tvungen att köpa dyra kläder bara för att slippa förnedringen att få högljudda kommentarer om billiga kläder. Jag har försökt säga ifrån men då får jag skit för att jag ?bråkar? med henne.
Jag är så trött på alltihop och drar mig för att träffa dem.