• Azalais

Svärmor ska hela tiden jämföra

Hej.

Jag behöver få gnälla lite.

Jag har en svärmor som inte gör annat än jämför mig med sin dotter och övriga två svärdöttrar och det är alltid till min nackdel. Hon ser bara mina fel och brister och det som är bra låtsas hon inte se.

Jag har en helt annan syn på vad som är viktigt i livet och prioriterar t ex pengar annorlunda än de andra. T ex att jag väljer att klippa och färga mitt hår själv för att ha pengarna till annat (har gjort i många år och blivit bra på det, klipper min man också) men hon ska varenda gång vi träffas fråga mig om jag färgar håret och dra någon anekdot om folk med fult hår. Hon gör det också så att alla ska höra det, och allt går ut på att jag ska känna mig sämre för att jag inte lägger 2000 kr hos frisören varannan månad som de andra i familjen gör.

Sedan ska hon alltid försöka ta reda på hur mycket kläderna jag har på mig kostar så hon kan sätta en ?prislapp? på mig och jämföra vad jag kostar jämfört med de andra. Hon säger aldrig något snällt om det jag köper, utan ska ifrågasätta högt och ljudligt och jämföra mig: ?Se så fin svägerskan är i sin klänning?. ?Se så fint hår hon har!? Bara för att jag ska känna mig fulare och sämre.

Jag råkar väga mindre än mina svägerskor och det verkar vara en nagel i ögat på henne. Hon är besatt av vikt, både sin egen och andras.

Hon frågar vad jag väger varenda gång vi träffas, huruvida jag går upp eller ner. Jag säger att jag inte vet för jag väger mig inte.

Det är inte det att jag behöver ?bekräftelse? eller ?komplimanger?, utan det som gör mig ledsen är att hon försöker göra mig illa och spela ut mig mot de andra.

Jag vill helst slippa få kommentarer om mitt utseende överhuvudtaget och bli jämförd. Själv tycker jag att alla kvinnor har rätt att se ut som de vill och känna sig fina, oavsett vikt, hur dyra/billiga kläder de har osv.

Hela den familjen utom min man är besatta av pengar och status och jag hatar att bli indragen i det. Man känner sig tvungen att köpa dyra kläder bara för att slippa förnedringen att få högljudda kommentarer om billiga kläder. Jag har försökt säga ifrån men då får jag skit för att jag ?bråkar? med henne.

Jag är så trött på alltihop och drar mig för att träffa dem.

• Svar på tråden Svärmor ska hela tiden jämföra
  • Jag är bara jag

Sluta umgås om mänskan inte kan bete sig som folk. Din man borde fräst ifrån för länge sen!

• Azalais
    Jag är bara jag skrev 2021-08-14 16:30:23 följande:

Sluta umgås om mänskan inte kan bete sig som folk. Din man borde fräst ifrån för länge sen!

Jag önskar att jag kunde det, men då blir det ett jäkla liv om det.
  • Linaklina

Alltså, med människor som är på detta sättet ska du spela likadant tillbaka, då blir de avväpnande och tappar kontrollen, om hon drar någon anekdot eller anmärker på ditt hår så för samma sak tillbaka, om hon säger något om din vikt så kan du säga något i stil med: jag håller alltid stadig vikt, jag har ju sån tur som är naturligt smal, många är ju lite större och de har nog inte tillräcklig disciplin på sig själva osv. Bara kontra med någon pik själv så slutar hon.

• Jag är bara jag
    Azalais skrev 2021-08-14 16:43:14 följande:
    Ja, men det slipper du ju höra om du är hemma. Annars får du faktiskt fräsa ifrån på skarpen. Finn dig inte i det här.
  • AnnaSturesson

Låter verkligen inte som en frisk person. Gå och fråga hur mycket folk väger, inte bara en gång utan hela tiden.

Låter som hon är 15 och pratar med sin kompisar.

• Spucks
    Azalais skrev 2021-08-14 16:43:14 följande:

Det kommer du ju inte märka någonting av, om du inte har kontakt med dem längre.

Annars har jag två förslag:
    1. Vägra att svara p
    å sådana frågor.
    2. Ge dumma svar, som "Jag betalade ingenting för klänningen, jag hittade den i soptunnan.", eller "Den kostade mycket mindre än din klänning, för jag kan hantera pengarna.", eller "Jag kommer inte ih
    åg vad klänningen kostade, men mina för mina strumpor betalade jag 15.000 kronor per styck (inte par!).".  Och "Jag vet inte vad jag väger, men du ser ju att jag har en mycket finare kropp än ni alla.", eller "Tyvärr har jag gått upp i vikten sedan sist vi sågs. Då vägde jag 53,156kg, idag var det 53,201kg. Vänligen servera mig ett riskorn mindre idag, jag måste banta."

• Azalais

Du har rätt, det är nog så man ska bemöta henne. Göra det obehagligt för henne att ställa oförskämda frågor. Att sluta gå dit skulle ju kännas skönt för stunden, men då är det ju som om hon har vunnit och det vill jag inte heller.

Är tacksam för alla svar jag fått! ??

• Azalais

(Av någon anledning funkade det inte att skicka smileys, men istället för frågetecken skulle det vara ett hjärta!)

• Piff

Svara alltid med: hur menar du nu?/vad menar du med det? När hon pikar dig.

- avväpnande, och kräver att hon förklarar sina tankar, om du alltid svarar så kanske hon lär sig, för det är säkert inte så bekvämt att öppet förklara att hon menar att du är ful i håret.

Förövrigt kan du ju pika tillbaka lite ang vikten ex, Det frågade du ju senast vi sågs, börjar minnet svikta svärmor? Så obehagligt det måste vara med minnessvikt. Hur mår du egentligen?

Vad den här klänningen kostade? Vadårå? Tänkte du köpa en likadan? Tror inte du skulle kunna bära färgen/mönstret faktiskt. Men kul att du gillar den.

• nernu

Det känns ju lockande att svara med något dräpande. Men jag är tveksam till att det hjälper. Beror på hur hon är. Vad händer om du säger jag blir faktiskt ledsen när du säger sådär. Kan du sluta med det?

Svar på tråden Svärmor ska hela tiden jämföra