magelita80 skrev 2021-08-14 12:16:21 följande:
Fast det stämmer ju inte. Ärendet måste ju utredas och beslutas. Även om du är svensk medborgare så kan du ju få avslag eftersom du måste uppfylla vissa krav. Till exempel folk som studerar utomlands och kommer hem på sommaren för att jobba och vill aktivera sitt personnummer men får avslag eftersom man måste ha avsikt att stanna i Sverige i minst 6 månader.
Okej, då antar jag att dom sa fel till mig. Man får tvärr mycket felaktig information ny för tiden har jag märkt..
Men iaf, de var inget jag märkte av att jag inte var folkbokförd om de är som du säger, jobbade och fick lägenhet osv. Men de kanske inte pårverkar sånt utan bara lån osv :)
En grej dom är dåliga med att informera på akatteverket är att när man blir folkbokförd är man alltså INTE automatiskt med i sos försäkringen utan de måste man ansöka om försig hos FK. Jag bodde 1 år i sverige och trodde då att jag var sos försäkrad (tog de förgivet eftersom tex i Finland blir man de autonatiskt när man blir folkbokförd) men de skulle jag inte gjort. Skadade ryggen och sjukskriven 4 veckor, men fick då höra av FK att jag inte var sos försäkrad och de kan ta månader att få de beslutet.
En annan kollega som bott 5 år i sverige antog också att hon var sos försäkrad men de var inte hon heller, blev problem när hon skulle bli mamma ledig.
Så ett tips för alla som flyttar tillbaka till sverige att fixa de också, man vet ju inte om man blir sjuk eller om de händer något.
Men antar att detta har ändrats, mina föräldrar flyttade till sverige på 90-talet, enligt dom blev dom automatiskt då sos försäkrade utan någon extra ansökan.