• nomina

Tvättråd

Jag behöver kloka råd!

Hur ska jag få rent dessa fläckar från min jacka?

Det är matfettsfläckar. Gnuggade direkt med vatten men ser ut såhär...

• Svar på tråden Tvättråd
  • Ruter

Om det är fettfläckar så skulle jag provat att ta på lite diskmedel, gnuggar och sen sköljt av med vatten. Diskmedel löser fett.

• Mortiscia80

Du kan ta den till kemtvätten. Och i fortsättningen, köp inte kläder som du inte kan tvätta i en vanlig maskin. Det är de med 30-, 40- och 60-symboler på sig.

Matfett går inte bort av vatten, fett är inte vattenlösligt. Om du vågar testa något hemma kan du ta lite diskmedel ovanpå fläcken och massera försiktigt, skölj i svalt vatten.

Vad är det för material förresten? Det ska också stå på lappen, t ex polyester. En del plagg går att tvätta i maskin även om det inte står på dem, eller så kan man försöka handtvätta.

• MsFry

Kemtvätt är väl det som gäller. Men jag undrar också vad jackan är för material, verkar vara helt orimligt ömtåligt för att ens vara en jacka? Är den feg-märkt av tillverkaren?

Enligt den där instruktionen skulle den ju inte ens tåla att utsättas för en regnskur, rätt värdelös som ytterplagg alltså.

• Litorina

Prova försiktigt med diskmedel och vatten. Och tips för framtiden är att inte köpa kläder som inte kan tvättas.

• nomina

60 % bomull, 40% av något plastmaterial som fodret består av.

Man bör ju våga tvätta den iallafall i skonprogram.

• Mortiscia80
    Pumpernickel99 skrev 2021-08-11 09:14:16 följande:

Klorin är det bästa mot fettfläckar, du häller på och låter sitta nån timma, sen är jackan som ny

Sluta sprida en massa goja!! Klorin skulle ju förstöra hela jackan!
  • Mortiscia80
    nomina skrev 2021-08-11 09:29:30 följande:

60 % bomull, 40% av något plastmaterial som fodret består av.

Man bör ju våga tvätta den iallafall i skonprogram.

"Plast" säger inte så mycket, står det t ex polyester? Bomull tål väldigt mycket iaf och om det är polyester borde den tåla 40 grader. Om du är osäker kan du handtvätta den.
  • nomina
    Mortiscia80 skrev 2021-08-11 12:53:10 följande:

"Plast" säger inte så mycket, står det t ex polyester? Bomull tål väldigt mycket iaf och om det är polyester borde den tåla 40 grader. Om du är osäker kan du handtvätta den.

Elastomultiester

De flesta kläder jag har är ren bomull, ull eller lin och blev lite förvånad att denna inte ska tvättas normalt.

Skitsamma, tvättade den i 30 grader och det ser iaf ut sl fläckarna försvann.

Tog en halv flaska klorin och lät det ligga 2 h. All good!
  • Mortiscia80
    nomina skrev 2021-08-11 13:53:00 följande:
    Elastomultiester

De flesta kläder jag har är ren bomull, ull eller lin och blev lite förvånad att denna inte ska tvättas normalt.

Skitsamma, tvättade den i 30 grader och det ser iaf ut sl fläckarna försvann.

Tog en halv flaska klorin och lät det ligga 2 h. All good!
    Ok, bra att fläcken försvann osv men du kan inte använda klorin som fläcklösare, jag är förvånad att du inte förstörde hela jackan, för att inte tala om hur dåligt det är för miljön. Klorin är annars en klassiker för att bleka kläder, så de tappar sin färg, så använd inte det mer om du inte är säker på användningen.

Konstigt material i jackan förresten!
  • nomina
    Mortiscia80 skrev 2021-08-11 15:36:05 följande:

Ok, bra att fläcken försvann osv men du kan inte använda klorin som fläcklösare, jag är förvånad att du inte förstörde hela jackan, för att inte tala om hur dåligt det är för miljön. Klorin är annars en klassiker för att bleka kläder, så de tappar sin färg, så använd inte det mer om du inte är säker på användningen.

Tog ingen klorin, svarade bara tråkig kommentar. Tyvärr kan man ju inte använda emojis så man får ingen "klang" i sina meningar. Hehe

Jag använde galltvål på fläckarna och tack till er som svarat :)
  • Mortiscia80
    nomina skrev 2021-08-11 16:05:42 följande:
    Tog ingen klorin, svarade bara tråkig kommentar. Tyvärr kan man ju inte använda emojis så man får ingen "klang" i sina meningar. Hehe

Jag använde galltvål på fläckarna och tack till er som svarat :)
    Aha! :) Skönt att det gick bra iaf.
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2021-08-11 15:36:05 följande:

Det är polyester.....
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
Svar på tråden Tvättråd