• Linafs

Avbryta vaccinationen?

Hej!

Någon mer än jag som blev orolig efter nyheten om mensrubbningar av covid-vaccinet? Är rädd att detta på något sätt påverkar hormonerna och gör att man får oregelbunden mens = käppar i hjulen för oss som försöker skaffa barn. Har tagit första dosen men är nu rädd att slutföra vaccinationen. Fått mardrömsscenarion om att jag ska bli steril

• Svar på tråden Avbryta vaccinationen?
  • Anonym (källkritisk?)

Vart har du hört detta? vilka källor och är du kritisk till dessa?

• Anonym (källkritisk?)

"Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA:s säkerhetskommitté PRAC har nu granskat och analyserat denna rapportering. Kommittén drar slutsatsen att det hittills inte finns bevis för ett orsakssamband mellan covid-19-vacciner och mensrubbningar.

PRAC framhåller att mensrubbningar är mycket ofta förekommande och kan uppkomma av även utan någon bakomliggande medicinsk orsak. Några vanliga orsaker är stress och trötthet men också sjukdomstillstånd som endometrios."

Det kan alltså bero på att man stressar sig över vaccinet, och därmed sker rubbningar. Stressen ökar även ytterligare om man sitter och är orolig över valet att ta detta vaccin. 

• Anonym (Mimmi)

Två själar, en tanke, källkritisk. :)

TS, det ser av allt att döma ut som att det inte är något att oroa sig för.

• Anonym (Ghost)

Självklart ska du ta andra dosen också!! Det finns inga bevis öht  om mensrubbningar och om det skulle vara så kan man utgå från att de skulle vara tillfälliga. Det finns NOLL koppling till att det skulle påverka fertiliteten iaf.

Fast det kanske är viktigare för dig att få ett barn än att inte döda människor i din omgivning......

• Meg3000

Hur går du dessa saker att hänga ihop?

Bara för att man vaccinerat sig betyder inte att man inte är bärare av viruset!!

• Anonym (Ghost)

Och man blir självklart inte steril av vaccinet heller.

• Meg3000

Det är ännu för tidigt att kunna svara på hur vaccinationen kan påverka graviditeten eller fertilitet hos människor. Den typen av forsknig har ännu inte gjorts i stor skala. Kroppen är väldigt individuell och reagerar olika. Hur det kan påverka dig individuellt eller ditt foster är fortfarande okänt. Vaccinationen är inte ett garanterat skydd. Man kan fortfarande drabbas av viruset fast i lättare form. Efter många samtal med läkare och kunniga människor i detta område, blev jag personligen avråd från vaccination.( planerar barn) det är i så fall bättre att försöka undvika folkmassor, mm under perioden man är gravid!

• Anonym (n0n)
    Meg3000 skrev 2021-08-10 18:27:20 följande:

Det är ännu för tidigt att kunna svara på hur vaccinationen kan påverka graviditeten eller fertilitet hos människor. Den typen av forsknig har ännu inte gjorts i stor skala. Kroppen är väldigt individuell och reagerar olika. Hur det kan påverka dig individuellt eller ditt foster är fortfarande okänt. Vaccinationen är inte ett garanterat skydd. Man kan fortfarande drabbas av viruset fast i lättare form. Efter många samtal med läkare och kunniga människor i detta område, blev jag personligen avråd från vaccination.( planerar barn) det är i så fall bättre att försöka undvika folkmassor, mm under perioden man är gravid!

Oj, vad märkligt att det kan skilja så mycket. Min syster och hennes man försöker få barn och hon blev uppmuntrad av vården att ta vaccinet så fort hon fick chansen när regionen öppnade upp för hennes åldersgrupp. Dom menade att det är farligare att bli och vara gravid med en covidinfektion, då är det bättre att ha skyddet av vaccinet mot allvarlig sjukdom klart. 
  • Meg3000

Det är ovanligt att barnet smittas i mammans mage av covid. Det är nog bäst att under graviditeten skydda sig extra såklart, mot all typ av virus mm. Det största problemet i det hela är att det finns inga garantier för personen i sig som individ. Det är så olika hyr våra kroppar reagerar plus så är det väldigt oforskat kring konsekvenser. Vården kan inte lova något! Det är endast teorier

• Trocazeron

Jag ska ta sista dosen imorgon och har också varit lite nojig, men mest pga att det är ett nytt vaccin. Hade ägglossning igår så vet ju inte om jag blivit gravid. Tänker dock att det är bättre att vara fullt vaccinerad innan eventuell graviditet då det annars kan innebära risker att bli smittad med allvarliga komplikationer som gravid. Får helt enkelt lita på sjukvårdens rekommenderationer :)

• nernu

Nu var ju nyheten att man INTE ser ett samband.

Vad man däremot vet är att det är farligt och dessutom asjobbigt att ha corona när man är gravid.

Jag är inte rädd för att dö men postcovid är jag inte ett dugg sugen på.

Svar på tråden Avbryta vaccinationen?