• Vinh Luong

Ökad i vikt

Har en liten pojke på åtta veckor som inte riktigt går upp i nöjsam takt.

Han vägde 1500 g när han föddes med kejsarsnitt och låg i respiratorn , då åt han knappast 20 ml per måltid , efter en månad lämnade vi bb och flyttade över till observations avdelning med en kroppsvikt på 1800 g och gick upp till 2000 g totalt veckan efter , sedan dess blir det tvärstopp för vikt ökningen och stannar asså på 2 kg. Han har haft lugn och hjärnhinneinflammation och är blodbrist när han fördes och efter 7 veckors behandling blir han enligt bedömning var han helt frisk, rosig och pigg. ökningen gällande måltid från 20 ml upp till 120 ml per måltid och nu har vi minska ner till 100 ml per måltid och är tredje timmar i mellan men ändå på något konstigt sätt så stannar han på att öka i vikt asså ?! Han brukar var nöjd och belåten när han blir mätt får sin blöjbyte, och hans måltid oftast består av allting morders mjölk eller välling

Men jag skulle verkligen vilja ha era råd och tips på hur jag kan hjälpa honom att gå upp i vikt .

• Svar på tråden Ökad i vikt
  • Vinh Luong

Har en liten pojke på åtta veckor som inte riktigt går upp i nöjsam takt.

Han vägde 1500 g när han föddes med kejsarsnitt och låg i respiratorn , då åt han knappast 20 ml per måltid i en hel månad med , därefter lämnade han bb och förflyttade över till observations avdelning med en kroppsvikt på 1800 g och gick upp till 2000 g totalt veckan efter , sedan dess blir det tvärstopp för vikt ökningen och stannar asså på 2 kg. Han har haft lugn och hjärnhinneinflammation och är blodbrist när han fördes och efter 7 veckors behandling blir han enligt bedömning var han helt frisk, rosig och pigg. ökningen gällande måltid från 20 ml upp till 120 ml per måltid var fjärde timmar och nu har vi minska ner till 100 ml per måltid och är var tredje timmar i mellan , men ändå på något konstigt sätt så stannar han på att öka i vikt asså ?!

Han brukar vara nöjd och belåten när han blir mätt och får sin blöjbyte, och hans måltid oftast består av allting morders mjölk eller välling av olika märken enligt barnläkarens önskemål och en annan sorts välling ska vara laktosfri är planerad att låt honom testar asså .

Men jag skulle verkligen vilja ha era råd och tips på hur jag kan hjälpa honom att gå upp i vikt .

• syntharen

Ge mer ersättning och oftare? Jag har ingen erfarenhet av prematurbebisar så jag vet inte om det finns restriktioner av olika slag. Men med min äldsta som jag inte kunde amma gav jag så mkt ersättning som han kunde äta och så fort han verkade hungrig så fick han en flaska, jag höll inga tider förrän han blev runt 4-5 månader. Ungefär som när man ammar. Jag anser att det bästa är att ge mat, mera mat och lite till mat Men han får väl ändå inte välling?! Utan modermjölksersättning?

• Trippelmamma76

Jag hoppas du skrev fel när du skrev välling? Du menar ersättning? (Det är inte alls samma sak, välling är mjölmat och ingenting för så små bebisar).

• Spucks

Du har en liten bebis som föddes alldeles för tidig och som var allvarlig sjuk i en längre tid, hela hans liv nästan. Tror du verkligen att FL är rätt plats att fråga om råd angående ditt barn? Varför vänder du dig inte till en läkare?

Svar på tråden Ökad i vikt