• Gravid99

Efterlyser någon som lämnat sin man/fru + kronkalle

Jag har i flera år periodvis velat lämna min man. Min man är ingen trevlig man. Han är aggressiv, hotfull och elak, det stoppar inte han att barn och människor är runt omkring.

När jag träffade han var jag skadad, och han gjorde det värre. I början av vårat förhållande tog han mycket lån och avbetalningar i mitt namn. Han hotade att han skulle lämna mig ifall jag inte gjorde detta. Dum som jag är så lät jag det hända.

Idag är vi gifta och har 2 barn och har skulder hos kronofogden runt 150k.

Ni som har varit i samma ekonomiska sits och lämnat eran partner, hur har det gått?

Det enda som håller mig tillbaka ifrån att springa härifrån med barnen är att jag vill inte ha 1 krona kvar på kontot och att jag inte kan göra nånting med mina barn...

• Svar på tråden Efterlyser någon som lämnat sin man/fru + kronkalle
  • Anonym (Tina)

Fy, vilket fullfjädrat j-a praktarsle!

Ring/mejla till kommunens skuldrådgivning och hör efter vilka möjligheter du har vad gäller ekonomin.

Det låter som att du är redo mentalt att lämna honom. Annars kan du ju, som du säkert vet, få stöttning av en kvinnojour.

• Anonvm
    Gravid99 skrev 2021-08-01 09:48:49 följande:

Idag är vi gifta och har 2 barn

Det enda som håller mig tillbaka ifrån att springa härifrån med barnen......

Du förstår att barnen inte bara är dina?

Finns det några tillgångar som inte är enskild egendom?
    Dina skulder är dina egna, även inom äktenskapet, men det kompenseras för i bodelningen om det finns tillgångar att dela på.

Hur som helst så är ju inte 150.000:- några astronomiska summor, detta är inga problem att betala av på några år för någon med medelinkomst.

Jag hoppas för din egen skull att du inte satt dig själv i skiten genom att nu sitta utan egen försörjning och därmed vara ekonomiskt beroende av din man?
  • Gravid99
    Anonvm skrev 2021-08-01 10:48:13 följande:

Du förstår att barnen inte bara är dina?

Finns det några tillgångar som inte är enskild egendom?

Dina skulder är dina egna, även inom äktenskapet, men det kompenseras för i bodelningen om det finns tillgångar att dela på.

Hur som helst så är ju inte 150.000:- några astronomiska summor, detta är inga problem att betala av på några år för någon med medelinkomst.

Jag hoppas för din egen skull att du inte satt dig själv i skiten genom att nu sitta utan egen försörjning och därmed vara ekonomiskt beroende av din man?

Förstår att barnen är Inte bara Mina men jag kommer slåss för ensamvårdnad då han är ingen bra förälder. Jag litar inte på han för 5 Öre med hans drogberoende att han kommer ta hand om våra barn mat o sov o närhetsbehov. Och nej vi har kontaktat kronofogden och lagt ihop våra skulder. Så vi har endast gemensamma. Nej jag lever inte på hans ekonomi. Han levde på mig i 2 år. Men idag är jag mammaledig därav får jag endast 13k i månaden i 1 år till.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Gravid99 skrev 2021-08-01 11:24:39 följande:
    Förstår att barnen är Inte bara Mina men jag kommer slåss för ensamvårdnad då han är ingen bra förälder. Jag litar inte på han för 5 Öre med hans drogberoende att han kommer ta hand om våra barn mat o sov o närhetsbehov. Och nej vi har kontaktat kronofogden och lagt ihop våra skulder. Så vi har endast gemensamma. Nej jag lever inte på hans ekonomi. Han levde på mig i 2 år. Men idag är jag mammaledig därav får jag endast 13k i månaden i 1 år till.
    Jag kan inte undgå att ställa frågan hur i hela friden du resonerat....

Du sitter alltså nu med ett mindre barn och ett nästan nyfött? Det nyfödda barnet valde du ju att skaffa tillsammans med denna man för mindre än 1år sedan, har han ändrat sitt beteende så grovt det senaste året?

Hur man ens kan tänka tanken att välja en man som har drogproblem, djupa ekonomiska problem, trycker ner dig psykiskt och som du inte alls anser kommer vara en lämplig förälder som medförälder till sina barn övergår mitt förstånd.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-08-01 12:34:50 följande:

Du sitter alltså nu med ett mindre barn och ett nästan nyfött? Det nyfödda barnet valde du ju att skaffa tillsammans med denna man för mindre än 1år sedan, har han ändrat sitt beteende så grovt det senaste året?

Hur man ens kan tänka tanken att välja en man som har drogproblem, djupa ekonomiska problem, trycker ner dig psykiskt och som du inte alls anser kommer vara en lämplig förälder som medförälder till sina barn övergår mitt förstånd.

Jag tycker att denna mening förklarar en hel del:
    Gravid99 skrev 2021-08-01 09:48:49 följande:

När jag träffade han var jag skadad, och han gjorde det värre.

Alla har inte turen att växa upp i en miljö där de får lära sig att stå upp för sig själva. En del blir istället itutade att de inte är vatten värda. Då är det lätt att hamna i klorna på någon som inte är snäll.
  • Anonym (Emma)

TS, bekymra dig inte alltför mycket om pengarna. Skulderna har du ju oavsett om du lämnar eller ej. Men lämnar du har du i alla fall chansen att, steg för steg, återta makten över ditt liv. Och du ger dina barn chansen att växa upp med en glad och stark mamma. Det är mer värt än alla leklandsbesök och semesterresor i världen!

• Anonym (Yllet)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-08-01 12:34:50 följande:

Alla har inte fått med sig en grundtrygghet från barndomen.

En del tror nog inte att de är värda bättre eller kan få någon annan karl, tråkigt nog. Och då kan det sluta så här.
  • Anonym (E)

Skulle råda dej att kolla in sidan skilsmässa.se. Där finns massor med stöd och hjälp att få från personer som är i din situation och personer som gått igenom det du gör. Den sidan räddade mej för några år sedan när min man lämnade mej.

• Anonym (T)

Fast på det forumet är det väldigt många bittra personer har jag sett. Många som blivit lämnade och skriver ut sin bitterhet.

• Tow2Mater
    Gravid99 skrev 2021-08-01 11:24:39 följande:
    Hur gammal är yngsta? Skaffa dig jobb ASAP om du inte har ett och se till att barnet borjar fsk på 1-årsdagen. Pappan ska väl vara fl-ledig också innan dess?
Svar på tråden Efterlyser någon som lämnat sin man/fru + kronkalle