• Hejsanalla

Niferex

Hej.

Min dotter är född i vecka 34+0 (2725g) och är på lördag 12 veckor. Hon har sedan hon var 6 veckor fått niferex och vi skulle öka dropparna från 2-4 när hon gick upp till 4kg. Meeeen för ca 3 veckor sen började magen strula, från att ha bajsat typ 15 gånger om dagen till att enbart ha ?pruttar? i blöjan. Sen gick det någon vecka utan att det kom något alls och då ringde vi SSK som sa att vi skulle testa microlax. Har nog aldrig sett så mycket bajs!!!! Meeeen magen satte inte igång av sig själv iallafall, så vi ringde tillbaka och fick lactuslos. Vilket inte har hjälpt och vi blev rädda att ge henne microlax i 3 dagar samt lactulosen. Hon gnyr och verkar besvärad av magen och jag vet inte vad jag ska göra längre?!!!! Någon som haft problem med järndroppsrna? Hur gick tillväga???

• Svar på tråden Niferex
  • Zorrorro

Spädbarn ska inte ha järn och absolut inte i den form som finns i niferex. Om barnet har blodbrist så borde hon få rent blod. Järn är extremt svårt att ta upp och ges i former som är helt onaturlig. Jag förstår att förtidigt födda barn är i behov av annan näring än de som är födda och avnavlade på rätt sätt. Men du ser ju själv hur hon mår av dropparna. Fråga om hon inte kan få rent blod. Det vore det bästa. Vi i Sverige har lite andra nåvåer för vad vi räknar som bristvärden

podcasts.apple.com/se/podcast/4health-med-anna-sparre/id907951009

• Zorrorro

Spädbarn ska inte ha järn och absolut inte i den form som finns i niferex. Om barnet har blodbrist så borde hon få rent blod. Järn är extremt svårt att ta upp och ges i former som är helt onaturlig. Jag förstår att förtidigt födda barn är i behov av annan näring än de som är födda och avnavlade på rätt sätt. Men du ser ju själv hur hon mår av dropparna. Fråga om hon inte kan få rent blod. Det vore det bästa. Vi i Sverige har lite andra nåvåer för vad vi räknar som bristvärden

podcasts.apple.com/se/podcast/4health-med-anna-sparre/id907951009

Svar på tråden Niferex