• wpn1990

Hyra eller köpa bostad?

Hej,

Jag, min fru och vår nyfödda son drömmer om att flytta till ett hus i Malmö, vår hemstad. Just nu bor vi i en tvåa som är en hyresrätt. Vi kommer inom ett halvår att ha sparat ihop ca 700 000 kronor. 

Jag har en fast anställning sedan ca 6 månader tillbaka med en lön på 34500 / månad och min fru har dansk lön som i svenska pengar motsvarar ca 32000/månad. Hon är dock föräldraledig för tillfället, och har inte fast arbete vilket gör att hennes lön inte kan tillgodoräknas vid ett lånelöfte för tillfället, enligt de banker jag varit i kontakt med. Planen är att hon ska återgå till sitt arbete i januari och att jag då ska vara föräldraledig istället. 

Vi bor som sagt just nu i en tvåa på fjärde våningen utan hiss, vilket gör att vi snart måste flytta. Vi har en hyra på 6900 kr /månaden. Vi funderar nu på vad det vettigaste alternativet är för oss inom en snar framtid. Vi känner att vi kan bo kvar här under en begränsad tidsperiod på kanske 5-10 månader men att vi därefter behöver flytta. 

Utifrån att flytta till ett hus är vår dröm funderar vi på om det smartaste är att fortsätta spara pengar och samtidigt avvakta tills marknaden lugnat sig och flytta till en annan hyresrätt med inte alltför hög hyra. Alternativt köpa en lite billigare lägenhet att bo i medan vi avvaktar. Vi funderar också på om det är värt att "gå all in" för att försöka få ett lån och köpa ett hus direkt i vinter/vår, och om detta alternativ ens är möjligt? Vi tänker i så fall att vi kan köpa ett hus för max 4 miljoner. Just nu har vi som sagt dock haft svårt att få ett lånelöfte på denna summa, men kan det vara möjligt när min fru återgått till sitt arbete och vi därmed kan tillgodoräkna även hennes lön? 

Vilket av dessa tre alternativ hade ni valt och varför? Uppskattar vägledning då ingen av oss har särskilt bra koll på ekonomi. 

Tack på förhand

• Svar på tråden Hyra eller köpa bostad?
  • fjanten

Min spontana tanke är att det enklaste nog är att stå ut och bo kvar tills ni båda jobbar, och sedan köpa hus. Då är det ju bättre läge för er att få bolån. Köpa en billig BR för att sälja inom ett år och köpa villa, med en bebis/småbarn, känns väldigt jobbigt. Är inte kul att flytta, är INTE kul att styla lägenhet inför fotografering och visning, är inte kul att flytta IGEN.

Med det korta perspektivet vi talar om här går ni inte nödvändigtvis plus på affären heller, men kanske får det tjorvigare att köpa hus (säljarna vill inte sälja om ni vill ha en klausul där ni drar er ur om ni inte får sålt er BR, säljarna vill sälja med väldigt snart tillträde o.s.v., då är det ju betydligt enklare att bara göra sig av med en HR på några månader).

• Aliona

I er situation skulle jag vänta där ni är i ett halvår eller så, spara ihop de 700.000 som räcker till handpenningen, övriga kostnader för husköp och helst en bra buffert också, och sen köpt hus. Undertiden kan ni gå på visningar så ni har bättre koll sen när det verkligen är aktuellt.

Att köpa brf för så kort tid låter som en dålig idé. Det finns inga garantier att ni går på vinst särskilt som ni ska betala märklararvode. Ni riskerar att stå med en lägenhet ni inte får sålt direkt eller att ni säljer brf och sen tar det tid att hitta huset eller ni hittar drömhuset men tillträde är mycket senare, och så måste ni flytta in i hyresrätt igen undet tiden. Det är riskabelt ekonomiskt och blir mycket jobb. Hade det handlat om 2-5 år så hade jag tyckt att det var en bra idé mef brf, men inte på ett halvår-ett år.

Att vänta in marinknaden är heller inget jag skulle ägna mig åt. Det är svårt att förutspå marknadsutvecklingen, och om ni är säkra på att ni vill bo i huset i många år och ni har marginaler och buffert så är det inga problem om marknaden går ner ett tag - det kommer att gå upp igen. Under tiden som ni väntar på att marknaden ska stabiliseras så kastar ni dessutom pengar i sjön i er hyresrätt, och ni missar läget med de otroligt låga räntorna.

Jag vet inte om ni har tagit med det i beräkningen men många banker räknar ner lön i utländs valuta. Min bank (sparbanken) räknar ner min danska lön med 15%. Å andra sidan gör den fördeliga kursen att man kan få mycket lån i SEK på en lön i DKK.

Kort sagt-eftersom det är hus ni vill ha, så kör på det direkt och så fort ni har möjlighet! Man kan få bra med hus för 4 miljoner och mindre än så i Malmö.

• gbgumman

Varför så illa att bo i tvåa? Mina föräldrar bodde i tvåa med mig tills jag var 5år. Jag mår bra idag och de med.

• Noname00
    gbgumman skrev 2021-07-28 23:39:01 följande:

Varför så illa att bo i tvåa? Mina föräldrar bodde i tvåa med mig tills jag var 5år. Jag mår bra idag och de med.

Båda mina föräldrar bodde i varsin tvåa jag ahde eget rum, det gick hur bra som helst.
  • Noname00

Att marknaden ska lugna sig räntor stiga etc har man pratat om över 10 år.
    För den summan du betalar idag kanske du kan köpa en bostadsrätt och betala ungefär samma summa.
    Bor ni kvar i flera år så har bostaden troligtvis ökat i värde som ger er kapital.

Räkna med att hyra bara kommer gå upp å aldrig ned.

• Themis

Jag tror inte heller det är lönt att gå till bostadsrätt i mellantiden med mindre än att ni bor där i 3-4 år.

Mäklaravgifter, låneupplägg/pantbrev, flyttkostnad osv blir pengar när det är på bara ett år. Ni kommer inte att tjäna något på det utom att ni bor bekvämare, och som övriga skriver så är det lättare att snabbt bli av med en hyresrätt än en bostadsrätt.

Det är nog bättre att bita ihop den tiden och leta efter extrainkomster eller kanske be om ett privatlån av någon släkting för att snabbare kunna flytta till huset.

Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Noname00

Om ni har möjlighet att gå all in så gör det det är nog det mest ekonomiska i längden, men se till att ni ändå har en buffert med pengar för oförutsedda utgifter.

Svar på tråden Hyra eller köpa bostad?