Kan inte röra mig- depression?
Hej! Kan börja med att säga att användarnamnet är gammalt, så är nu 16 år. Jag har under en tid mått ganska dåligt och allt har bara känts meningslöst. Har väldigt lite energi oftast och små saker kan göra mig väldigt trött. Ligger mest i sängen/ soffan hela dagarna om inte vår familj gör något tillsammans, då går det oftast att komma iväg efter några timmars tvekande. Nästan tappat kontakten med mina kompisar då jag oftast inte orkar prata med dom eller svara på meddelanden. Börjat fundera om jag är deprimerad. Får ångest ibland, oftast efter bråk med min syster. Mitt självskadebeteende gick över från att slå till att skära mig väldigt nyss och är rädd för att börja med det. Men hur som helst- till det tråden skulle handla om:
Ibland när jag ligger ner kan jag bara inte röra mig. Känns som att jag är förlamad och hur mycket jag än försöker så går det inte att sätta mig upp eller röra en muskel förutom ögonen/ ögonlocken. Hänt lite mer än 5 ggr den senaste månaden(?). Känns fjantigt eftersom jag vet(?) att det inte är nåt fel på mig fysiskt, jag är ju inte förlamad/paralyserad påriktigt, det bara känns så. Olika hur länge det håller i sig, ibland bara några minuter (räknar inte med dem) och ibland flera timmar (inte tagit tid direkt men mer än en timme iaf). Jätteobehagligt när det händer, kan tänka mig att det känns ungefär som ?sleep paralysis?, vet inte vad det kallas på svenska. Min kropp känns jättetung, det är som att hjärnans signaler inte kommer fram och som att jag inte har kontroll över min kropp. Det är väldigt obehagligt när det händer. Det slutar med att jag börjar röra ett finger och sen flera fingrar, sen handen osv tills jag kan tvinga mig upp. Det kan också sluta med att jag somnar och när jag vaknar är det över, men hela kroppen känns utmattad typ.
Kanske är så att jag innerst inne inte vill eller orkar, men vart flera gånger att jag ligger obekvämt på golvet men inte kan vända mig eller t.ex ta bort hår från ansiktet/ munnen osv fast än jag stör mig på det. Brukar ofta tänka typ ?jag ska gå till sängen så jag kan ligga där istället? eller ?sträck ut handen och ta en godis? men inget händer fast jag försöker.
Läste om några andra som skrev om det och det stämde precis in på hur det kändes, men de va ju riktigt deprimerade och kunde inte komma upp ur sängen till exempel medans jag klarar av det mesta, men bara att jag saknar motivation till saker och känner mig nere mest hela tiden. Osäker på om jag kommer klara av gymnasiet om jag inte mår bättre och hittar motivation att gå upp på morgonen, men i värsta fall får jag väl skjuta upp det ett tag. Så om ni har tips på att må bättre/hitta motivationen igen så skulle det vara uppskattat.
Hur som helst så är det jag undrar om någon har det likadant och isåfall om något hjälpt. Rller om nån har nån aning om vad det kan vara? Gjorde en tråd på flashback som blev borttagen av nån anledning men då fick jag svaret att det kanske kunde vara utmattningssyndrom? Känner mig ju ganska utmattad i kroppen, men ingen aning om vad som skulle gjort mig så ?utmattad? eftersom jag knappt gör någonting om dagarna. Tacksam för svar!