• neoni

Tonåringar och datorspel!

Hej!
    Ni föräldrar som har tonåringar och problem med att avsluta datorspel, hur gör ni? Jag har en 13-åring som spelar så ofta han kan. Jag försöker skapa aktiviteter så att vi "kommer ut ur huset" men så fort vi kommer hem fastnar han vid skärmen.

Han är en fin kille generellt, omtänksam, klok och det går bra i skolan. Men så fort han suttit i 2 timmar vid datorn blir han otrevlig och aggressiv. Vi försöker begränsa hans skärmtid men det blir bråk och det slutar med att han får spela längre tid så vi får lite "husfrid", framför allt för lillasysters skull. 

Någon som kan dela med sig av tips, hur gör ni? 

• Svar på tråden Tonåringar och datorspel!
  • Nyaamalg03

Är ingen förälder men ett tips kan vara att stänga av Wi-Fi under den tiden som ni vill.

• Ginsinggeng

Om han sköter sig i övrigt varför lägger ni er i hans stora intresse? 

Vad ska han annars göra hemma? Stirra in i väggen? Glo på tv 

En del av oss blir rastlösa och då är tv spel och dataspel lockande för de utmanar ens sinne 

Varför tror du datorspel är så farligt är du en amish eller nåt? son tror el och all form av nyare teknink är djävules påfund?

• Lurkis

Datorspel är betydligt mer utvecklande & stimulerande än att glo in i en tv. Denna okunskap om vad datorspelande egentligen är, är skrattretande. Om han sköter sig i skolan, låt honom vara. Om det går ut över studierna så är det rätt att ingripa. Om inte, låt han vara

• Nyaamalg03
    Lurkis skrev 2021-07-23 17:28:26 följande:

Datorspel är betydligt mer utvecklande & stimulerande än att glo in i en tv. Denna okunskap om vad datorspelande egentligen är, är skrattretande. Om han sköter sig i skolan, låt honom vara. Om det går ut över studierna så är det rätt att ingripa. Om inte, låt han vara

Tror inte det är det som ts menar, utan snarare som hen skrev att deras son blir ganska aggressiv efter 2h datorspel. Att det utvecklar och stimulerar hjärnan, ja det har du rätt i men att han ska få sin vilja igenom för att det ska vara fred och bråkfritt i hemmet är heller inte rätt. Även fast han i övrigt sköter sig med skola och så, så spelar det ingen roll. Han är bara 13 år gammal. 

Eftersom ts beskriver att blir arg så fort han inte får spela är ett tecken på att han är beroende och det är heller inte bra. 
    Mitt förslag till ts är då att stänga av wifi för ett tag och ta att det kommer bli bråk, efter ett tag lär han väl lugna ner sig även fast det är jobbigt när det blir så. Det kan också få han att lära sig att ju mer aggressiv och otrevlig han är ju mindre datorspel blir det men om han är trevlig så får han också det trevligt. 
    Är ingen förälder men det är något som jag skulle göra om jag hade haft barn
  • Lurkis

Ah, då förstår jag. Ja, datorspelande är ju designade för att vara beroendeframkallande. Är själv en sådan som spelar 4-5 timmar om dagen. Det kan vara på plats att sätta rimliga spelgränser då? Vad för slags spel spelar han? Att förvänta sig att en 13 åring har självkontroll att avstå vad som är roligt för ingenting kanske är lite magstarkt? Vad erbjuder ni som kan utkonkurrera spelandet?

• Inteutanproblem

På vilket sätt menar du att han blir otrevlig och aggressiv? Skriker på skärmen och sina medspelare? Gormar på att det går dåligt i spelet? Eller är det att han sparkar bakut mot era regler om att bara spela 2h åt gången? Håller ni på att störa honom i tid och otid när han sitter och spelar, och tillslut blir han förbannad på er pga det? Känns som att här saknas en del detaljer kring situationen som uppstår för att man skall kunna ge bra råd och tips.

• Ginsinggeng
    Nyaamalg03 skrev 2021-07-23 17:57:31 följande:
    Tror inte det är det som ts menar, utan snarare som hen skrev att deras son blir ganska aggressiv efter 2h datorspel. Att det utvecklar och stimulerar hjärnan, ja det har du rätt i men att han ska få sin vilja igenom för att det ska vara fred och bråkfritt i hemmet är heller inte rätt. Även fast han i övrigt sköter sig med skola och så, så spelar det ingen roll. Han är bara 13 år gammal. 

Eftersom ts beskriver att blir arg så fort han inte får spela är ett tecken på att han är beroende och det är heller inte bra. 
    Mitt förslag till ts är då att stänga av wifi för ett tag och ta att det kommer bli bråk, efter ett tag lär han väl lugna ner sig även fast det är jobbigt när det blir så. Det kan också få han att lära sig att ju mer aggressiv och otrevlig han är ju mindre datorspel blir det men om han är trevlig så får han också det trevligt. 
    Är ingen förälder men det är något som jag skulle göra om jag hade haft barn
    Inte konstigt att han blir arg. Han blir konstant störd och trotts att han sköter sig får han inte gör det han älskar för att mamman är överkontrollerande 

Hur skulle du själv reagera om nån försökte styra och ställa över vad du ska göra? 

Sluta stör grabben hela tiden och släpp lite på kontrolbehovet och de kommer bli bättre 
  • neoni
    Ginsinggeng skrev 2021-07-23 17:19:18 följande:

Om han sköter sig i övrigt varför lägger ni er i hans stora intresse? 

Vad ska han annars göra hemma? Stirra in i väggen? Glo på tv 

En del av oss blir rastlösa och då är tv spel och dataspel lockande för de utmanar ens sinne 

Varför tror du datorspel är så farligt är du en amish eller nåt? son tror el och all form av nyare teknink är djävules påfund?

Ja vore ju kul att prova amish men nope! ???? Jag är mest bekymrad över tiden att spelar, t ex tre timmar i sträck maa ergonomi mm
  • Inteutanproblem

[quote=81305113][quote-nick]neoni skrev 2021-08-11 22:27:48 följande:[/quote-nick][/quote]

Men sluta stör honom, han sköter ju allt annat i livet så låt honom ägna sig åt sin hobby. Han har garanterat även vänner som han umgås med via spelandet. Är du bekymrad över ergonomin prata hellre med honom om att försöka komma ihåg att resa sig ifrån stolen med jämna mellanrum, och stretcha lite/få igång blodcirkulationen. (Ta sånt snack utanför att han sitter och spelar. Dvs stör honom inte). Sedan finns där en del man kan göra för att ha en ergonomisk setup, så man sitter med bra vinklar. Att ställa krav om att alla skall äta vid matbordet tillsammans vid middag, och att man inte ska spela så det går ut över studier och sömn är en sak. Men det har ju inte låtit på dig hittills som att det är den typen av problem han har.

• Dexter28

Mitt i veckan kan gränsen vara runt 22.00 om kvällen. I helgerna och semestrarna, inga gränser :) Låt honom spela! 

Svar på tråden Tonåringar och datorspel!