Trakasserad av kvinnlig kollega
Hej!
Har under en relativt lång period blivit trakasserad av en kvinnlig kollega till mig. Jag tror bakgrunden är att denna kvinna har känslor för mig. Denna kvinnan har kunnat skriva långa sms där hon uttrycker hur dålig jag är och andra mindre smickrande egenskaper hon anser att jag har. I nästa stund har hon kunnat skriva att hon önskar att få ligga med mig med väldigt målande och beskrivande ord. Jag har bett henne sluta vid ett flertal tillfällen utan gehör men för att behålla någorlunda bra stämning på jobbet har jag ofta besvarat hennes sms, men oftast efter hon gett mig en utskällning eftersom jag inte svarat på dem initialt.
Men nu har det gått till den nya nivån att hon kommit hem till mig för att skälla ut mig då jag förmodligen inte besvarat hennes sms tillräckligt snabbt. Dock har hon haft den självkontrollen att hon sett till att göra det när min sambo inte varit hemma.
Jag har pratat med min chef som uppger att den inte kan göra något trots att min kollega pratar illa om mig, framförallt inför kvinnliga kollegor som ser bra ut eller är singlar.
Jag känner mig frustrerad och vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har ett arbete där jag ibland hamnar i situationer där jag kan behöva jobba ensam med min kollega och jag är då rädd att hamna i en situation då hon kanske anklagar mig för något för att antingen få mig avskedad eller förstöra förhållandet mellan mig och min sambo då hon rimligtvis bör vara än argare på mig då jag bytt nummer och skaffat ett hemligt.
Någon som varit med om något liknande som har tips?
Kollegan har själv sambo så förstår inte vart hennes besatthet kommer ifrån.