• Anonym (Flyg)

Räcker covidvaccination för att komma in i EU med flyg?

Om man som EU-medborgare, svensk, landar i ett EU-land räcker det med att man är vaccinerad för att få komma in i EU eller måste man även ha ett PCR-test? Man flyger in från utanför EU alltså.

• Svar på tråden Räcker covidvaccination för att komma in i EU med flyg?
  • Anonym (Flyg)

Är det verkligen ingen som har flygit till EU senaste tiden?

Det står att man behöver visum, att Sverige kräver det men om man är svensk medborgare som kommer från utlandet kan man ju inte behöva visum? Vad är det frågan om?

Det står när man försöker boka biljetten att alla resor från USA kräver visum från Sverige och att man måste fylla i något formulär när man har köpt biljetten. Flygbolaget låter en inte ens stå i telefonkö så jag kan inte fråga dom just nu.

Hoppas att någon här vet litegrann!

• Tow2Mater

Svenska medborgare som kommer från utlandet behöver inte visum nej.

Vilket flygbolag tittar du på?

• Anonym (Flyg)
    Tow2Mater skrev 2021-07-19 23:19:49 följande:
    Svenska medborgare som kommer från utlandet behöver inte visum nej.

Vilket flygbolag tittar du på?
    Man skulle tycka det ja men det är skitskumt för det står att man måste obtain authorization online for travel till och från US. Destinationslandet dvs Sverige kräver det står det. Inte ens tjejen på Air France visste vad det var frågan om. Allt hon kunde säga var att man inte behöver pcr-test i Frankrike om man har tagit vaccin.

Varför ska det vara så enormt krångligt? Obestämd

• EpicF
    Anonym (Flyg) skrev 2021-07-19 14:30:40 följande:

Om man som EU-medborgare, svensk, landar i ett EU-land räcker det med att man är vaccinerad för att få komma in i EU eller måste man även ha ett PCR-test? Man flyger in från utanför EU alltså.

Det beror på vad landet du ska till har för regler vid inresa. Alla länder har olika regler, även inom EU.
  • Anonym (Flyg)
    EpicF skrev 2021-07-19 23:44:50 följande:
    Det beror på vad landet du ska till har för regler vid inresa. Alla länder har olika regler, även inom EU.
    Från USA till Sverige gäller det. Men det är ju makalöst att ingen på flygbolaget kan svara på vad det är man ska fylla i och man får inte veta det tills efter man har köpt biljetten.
  • Anonym (Flyg)
    Anonym (Flyg) skrev 2021-07-19 23:49:49 följande:
    Från USA till Sverige gäller det. Men det är ju makalöst att ingen på flygbolaget kan svara på vad det är man ska fylla i och man får inte veta det tills efter man har köpt biljetten.
    Jag svarade lite fel ser jag nu på det du citerade. Tydligen räcker det med vaccinpass men vad det andra gällde kunde AF inte svara på.
  • Tow2Mater
    Anonym (Flyg) skrev 2021-07-19 23:35:08 följande:
    Man skulle tycka det ja men det är skitskumt för det står att man måste obtain authorization online for travel till och från US. Destinationslandet dvs Sverige kräver det står det. Inte ens tjejen på Air France visste vad det var frågan om. Allt hon kunde säga var att man inte behöver pcr-test i Frankrike om man har tagit vaccin.

Varför ska det vara så enormt krångligt? Obestämd
    Ar det ESTA som menas kanske, som svenska medborgare måste ha for att åka till USA (utan visum)? Det ska ju inte ha gått ut när man återvänder till Sverige. Vilken status har du i USA, reste du in på ESTA eller är du amerikansk medborgare/har green card?
  • Anonym (Flyg)
    Tow2Mater skrev 2021-07-20 01:06:22 följande:
    Ar det ESTA som menas kanske, som svenska medborgare måste ha for att åka till USA (utan visum)? Det ska ju inte ha gått ut när man återvänder till Sverige. Vilken status har du i USA, reste du in på ESTA eller är du amerikansk medborgare/har green card?
    Funderade också på om det var ESTA men biljetten köps ju på amerikanska AF hemsida så det är märkligt värre att dom frågar om det om det inte är så att EU kräver det också nu. Det gäller en amerikansvensk som måste till Sverige akut.

Det finns ju inte så många alternativ att flyga via nu men det kanske är lättare eller bättre att flyga via Tyskland?
    Om man slipper pcr-test i mellanlandningen så är det en stor fördel och inte har en hel bok med papper att fylla i också.
  • Anonym (Flyg)
    Tow2Mater skrev 2021-07-20 01:40:05 följande:
    Air France hemsida talar bara om ESTA vad jag ser (Select the country or the region: United States) (Select the country or the region: Europe) ;
    www.airfrance.us/US/en/common/guidevoyageur/p...
    Det är när man börjar boka som det kommer upp en varning där det står det jag skrev på.

Såg nyss att med två stopp men ungefär lika många timmar som med AF så kan man flyga med SAS via Köpenhamn eller Oslo. Det kanske är ett säkrare och bättre kort ändå? Vad tror du som brukar resa över Atlanten? Det kanske är lättare att komma in via DK eller Norge om man ska till Sverige? DK är ju öppet för amerikaner dessutom vad jag har förstått även om det är en svensk medborgare som flyger. Om det är kris så är det väl lättare att ta sig till Sverige från DK och Norge än från Frankrike utan flyg. Måste försöka ta reda på om DK och Norge kräver pcr-test vid mellanlandningen.
  • Anonym (Flyg)

Vet någon här vad Danmark och Norge kräver för papper som ska fyllas i vid transit? Ska det fyllas i online eller bara på flygplatsen?

• Tow2Mater
    Anonym (Flyg) skrev 2021-07-20 01:52:29 följande:
    Det är när man börjar boka som det kommer upp en varning där det står det jag skrev på.

Såg nyss att med två stopp men ungefär lika många timmar som med AF så kan man flyga med SAS via Köpenhamn eller Oslo. Det kanske är ett säkrare och bättre kort ändå? Vad tror du som brukar resa över Atlanten? Det kanske är lättare att komma in via DK eller Norge om man ska till Sverige? DK är ju öppet för amerikaner dessutom vad jag har förstått även om det är en svensk medborgare som flyger. Om det är kris så är det väl lättare att ta sig till Sverige från DK och Norge än från Frankrike utan flyg. Måste försöka ta reda på om DK och Norge kräver pcr-test vid mellanlandningen.
    Skulle välja SAS over Air France alla gånger. Själv har jag mest flugit Delta eller American Airlines eller Finnair (till Finland då, ej Sverige). Hellre Danmark än Frankrike absolut. Norge vet jag inte hur det funkar med alls.
  • Anonym (Flyg)
    Tow2Mater skrev 2021-07-20 01:57:59 följande:
    Skulle välja SAS over Air France alla gånger. Själv har jag mest flugit Delta eller American Airlines eller Finnair (till Finland då, ej Sverige). Hellre Danmark än Frankrike absolut. Norge vet jag inte hur det funkar med alls.
    AF är ett hemskt bolag men just nu är valen inte så många. Men SAS och United verkar ju tusen gånger bättre fast det är 2 stopp. Försökte kolla runt på vad som krävs och DK verkar ju vara öppet även för amerikaner och kräver inte pcr-test vilket ju underlättar. Frågan är om dom kräver ifyllda papper på planet eller online innan resan eller om Sverige gör det...?

Men du röstar på DK/SAS? Vänligt av dig att försöka hjälpa förresten. Solig

• Anonym (Flyg)
    Kvittning skrev 2021-07-20 08:21:58 följande:
    Du behöver inget test som svensk medborgare. Tog typ 5 sekunder att googla fram med frasen inreseregler Sverige.

www.regeringen.se/artiklar/2020/04/fragor-och.../

Under rubriken var gäller för intresa från länder utanför eu/EES så finns en underrubrik för svenska medborgare.
    Thanks men jag visste att svenskar inte behövde det för att komma in i Sverige men det var ju ett stopp i ett annat land på vägen som var tvetydigt. Verkar som att det blir flyg via Köpenhamn och vad jag fattar krävs inte pcr-test för det. Såg något om att alla som kommer till DK testas på flygplatsen men det borde ju knappast gälla transitpassagerare hoppas jag.

Är det någon som har flygit via DK till Sverige på sista tiden som kan säga hur det är just nu?
Svar på tråden Räcker covidvaccination för att komma in i EU med flyg?