Hyperaktiv 2,5 åring…
Har egentligen ingen fråga eller så, utan vill bara skriva av mig och få lite stöd att man inte är ensam kanske? Vi har en helt fantastisk 2,5 åring som är social, glad, snäll, framåt och klarar nya utmaningar galant. Dock har vi ett stående ?problem?, eller helt enkelt något som vi oroar oss för, särskilt jag då ett syskon föds om 2,5 månad.
Han är så hyperaktiv. Kan aldrig leka själv. Behöver konstant uppmärksamhet.
Trots en heldag med massvis av aktiviteter både ute och inne, (vi delar lite på oss - så att den andra får pusta ut och vila också) så är han inte nöjd. Får träffa kompisar ofta. Vid middagstid och därefter så är vi så slut då vi aktiverat honom massor + försökt styra med matlagning, tvätt, städ, plocka undan, trädgård osv. osv. När vi väl är klara med allt och det kanske är 1-3 timmar innan läggdags så brukar vi försöka få honom att varva ner med dusch, Tv/ipad, något snacks osv. Men han vill bara hoppa på oss, klättra, kasta omkring grejer och tjata loss på oss att han vill leka. Trots uppmaningar och tålamod och pedagogiska NEJ, så härjar han med oss tills vi blir arga tillslut och får sätta gräns hårdare.
Plötsliga infall får han under dagen då han ska tjata hål i huvudet på oss med något han vill göra eller helt enkelt från ingenstans bara slå oss, skrika eller liknande. Helt enkelt - uppmärksamhetssökande. Detta gör han när vi t.ex. måste diska, städa undan eller något annat. Vi tycker själva att vi ger honom ALLT vi har möjlighet att ge men vi Men det duger aldrig. Ibland får jag nästan panikångest över hans tjat och att han ändrar sig tusen gånger om något. (Färdig i duschen, inte färdig x 10, färdig på toa, inte färdig X 10).
Så länge vi ger honom uppmärksamhet och låter honom hitta på roliga saker så är han sjukt underbar, tacksam och snäll.
Jag har en tillgänglig pyssellåda som vi uppmanar till ibland, ett rum med lagom mycket leksaker, föreslår och försöker starta lekar åt honom, men ändå - efter 2 min. är han efter oss och vill något annat eller vill att vi aktivt ska leka med honom.
Jag är orolig för en mycket bråkig mammaledighet då han kommer behöva lära sig att hålla sig lite sysselsatt själv också. Mitt tålamod kommer defintivt inte vara lika bra?
Bordskicket ska vi inte prata om. Det är KAOS. Vi får styra upp honom hela måltiden med att inte klättra och att överhuvudtaget äta maten som serveras. Efter 2 skedar tjatar han om mer sås/ketchup eller helt enkelt gör allt för att härja loss med oss.
Soveriet har inget med saken att göra, vi har tagit bort sovstunden på dagen då han verkligen inte behöver den längre.
Lite lugnande ord? Är detta vanligt för denna ålder?
Efter 2 timmar ute med lek/bus osv. är det för mycket begärt av oss att uppmana honom att leka själv, kolla på tv en stund så vi kan få göra något vettigt hushållsarbete? Jag själv tycker att det borde räcka, men inte ens efter en heldag går det. Bestämmer vi oss för att ignorera så sluter vi nästan håret av oss av hans tjat medans man gör något man måste göra. Man vill ju inte skrika på honom men tyvärr händer det ofta att jag får höja rösten ordentligt.