• vildkotten

Hur vänjer jag sambon vid tanken på att skaffa barn?

Hej! Jag börjar närma mig 30 och känner att det snart vore trevligt att få barn.

Min sambo och jag har nämnt det i förbifarten men alltid sagt att ?det är längre fram?. Jag tror att jag vill mer än han även om jag inte heller är redo precis NU, men vill börja vänja honom/oss vid tanken så att det inte känns som ett gigantiskt kliv att börja prata om det när det väl är dags.

Själv är jag inne och läser lite emellanåt, doppar tårna i det för jag är intresserad, och önskar väl bara att han hade velat göra samma sak. Så att vi kan börja utforska om det ens är något för oss.

Några tips på hur jag kan börja introducera tanken på barn lite diskret så att han inte blir skrämd? Och detta handlar inte om att jag vill övertyga honom - för jag vill självklart att det ska vara vårt gemensamma val - utan snarare för att underlätta diskussionen/valen längre fram.

• Svar på tråden Hur vänjer jag sambon vid tanken på att skaffa barn?
  • Anonym (Hint)

Eftersom tanken inte är helt främmande för någon av er så tror jag inte klivet att prata om det är så stort egentligen. Det är kanske mer ett hinder du sätter upp i dina tankar.

Min man var inte alls intresserad av eller öppen för barn till en början. Jag hade däremot längtan och kände det va jätte jobbigt att försöka nämna det för honom. Men jag hintade lite bara om bebis saker jag tyckte var söta och sen gick han från att inte vilja ha barn till att han kunde tänka sig det senare. Men bara efter någon månad så sa han att nu kör vi. Nu vill han inget hellre än att vi ska lyckas bli gravida. Så bara ta klivet och fråga utan att ställa krav.

Sen så vet man aldrig hur lång tid det kommer ta att bli gravid. Visst det kan gå på första försöket men samtidigt kan det ta flera år så vänta inte för länge med att ta det beslutet.

Svar på tråden Hur vänjer jag sambon vid tanken på att skaffa barn?