Fixar jag juriststudier med spädbarn hemma?
Idag kom antagningsbeskedet jag väntat på - antagen till juristprogrammet! Jag är överlycklig. Har väntat länge på detta.
Jag är gravid och barnet är beräknat i slutet av augusti. Första tanken var att ansöka om anstånd och alltså börja utbildning ett år senare, vilket jag nog har rätt till.
Men så lockar det något förfärligt att börja redan nu. Slippa plocka föräldradagar (och istället plocka dem under sommarlov framöver), komma igång med studierna redan nu och därmed bli klar ett år tidigare, ha något att spendera dagarna på när barnet ändå är litet och mest ammar/sover. Att studera direkt skulle dessutom öppna en möjlighet för min man att plocka ett helt års föräldraledighet nästa läsår då det finns många dagar kvar till det. Annars behöver barnet börja förskola vid 1,5 års ålder istället för 2.
Men då är frågan, går det? Jag bor 1,5 timme från universitetet. Jag har fått schemat och alla föreläsningar är på distans. Totalt är det 15 moment (övningar, seminarium) på plats under första terminen, varav 4 av dessa är obligatorisk närvaro. De dagarna kan min man ta ledigt och följa med med barnet/stanna hemma.
Termin två verkar vara liknande.
Så egentligen är ju frågan om man kan fokusera så mycket som det krävs för att lyckas med studierna med en liten i famnen som också kräver uppmärksamhet och fokus. Tycker ni det låter rimligt? Något jag inte tänkt på? Är det en naiv tanke att man ska kunna göra delar av läsandet på kvällstid när maken är hemma? Är lite rädd att det är en sån där tanke som låter bra men som sällan blir av.
Tänker ju mig att barnet sover i sjal på mig medan jag ser på föreläsningen och skriver anteckningar. Men är det en rimlig förväntan?
Jag har en två-åring hemma också men hon kan ju gå på förskola de timmar jag har föreläsning eller behöver läsa (ca 6 timmar per dag enligt min bedömning.)