Kan kronofogden utmäta hur som helst? Nån som kan hjälpa? Inte bara klaga?
Det känns så extremt att kronofogden ska utmäta 20.000kr varje månad. När månadslönen innan skatt är 28.000kr? Hur går det ens ihop?
Ska dra historian snabbt och kort.
Min vän har dragit på sig skulder för 1 miljon och nu har det kraschat och fogden har tagit över. Hon har man och två barn. De har skickat in papper om skilsmässa, och snart har 6 månader gått, och hennes man vill inte betala på hennes skulder så han vill skiljas så snabbt som möjligt. Kan det vara så att KFM räknat med hans lön i utmätningen? Vad händer om de skiljer sig? Görs en ny utmätning? Hon kan ju orimliges betala så mycket månadsvis. 2000kr hade varit mer humant.
Jag vet inte hur det funkar och tänkte höra om någon på familjeliv kan något om det? Det är inte lönt att hacka på henne, gjort är gjort och nu får hon bita i sura äpplet.
Hon är djupt deprimerad, ler inte ens längre, vill ta livet av sig. Har varit in och ut på psykakuten men jag vet inte varför inget händer. Eller om hon kör ett skådespel för att verka bättre, men som vårdpersonal på psyket borde de väl genomskåda sådant.
Jag är så bekymrad för min vän. Jag vill hjälpa henne. Tyvärr bor vi 2,5 timme enkel väg ifrån varandra. Och hon kan inte bo hos mig för jag har bara en liten lägenhet med min sambo. Hur ska hon hitta bostad ens?
Kan man strunta i att betala? Om hon skiljer sig och lever på gatan, så kan de bara ta det de utmäter på lönen?