Bristande språkkunskaper hos förskolepersonal
Hej! Opopulär åsikt som jag har märkt är ganska vanligt. Hur ser ni på förskolepersonal som har bristande kunskaper i svenska språket? Jag har arbetat på förskola länge och har under åren märkt hur vanligt det är med pedagoger som inte behärskar svenska. Alltså på en sån nivå att varken föräldrar, barn eller övriga pedagoger har förstått vad personen säger. Självklart har det varit väldigt varierat, men ett tag hade jag även en kollega som kunde språket så pass dåligt att hon blev lovad när hon blev anställd att slippa skriva veckobrev och hålla utvecklingssamtal. Det kändes inte helt okej. Nu när jag har barn själv så har jag börjat tänka på detta ännu mer. Mitt barn är ju på förskolan för att utvecklas och lära sig, men hur ska det gå när han inte kan kommunicera med pedagogerna? Hur ska han förstå och göra sig förstådd? Detta känns verkligen jobbigt nu när vi ska börja ställa honom i kö till förskola! Har stött på folk som tycker jag är ett svin som har dessa åsikter, så snälla försök förstå vad jag menar. Kram