• Anonym (Kontakt)

Vill veta allt om kontaktperson åt soc

Hej alla!

Jag skulle vilja veta allt ni vet om att vara kontaktperson åt barn/ungdom via soc. Vad gör man som kontaktperson? Hur ofta och hur länge träffar man den man är kontaktperson åt osv osv osv Alla erfarenheter uppskattas, oavsett om du själv har varit/är kontaktperson, om du själv har en kontaktperson, om du jobbar på soc, eller om du av nån annan anledning vet nåt om detta. Den info jag hittar på soc egen sida är väldigt bristfällig, där står i princip bara att man kan ringa för att få mer info, men jag vill hellre ha info i skrift.

• Svar på tråden Vill veta allt om kontaktperson åt soc
  • Anonym (Soc.)

Kan handla om allt från två tillfällen i veckan till en gång i månader. Man träffas några timmar, fikar eller gör nån aktivitet. Syfte är ofta att bryta isolering.

Jättedålig ersättning. Man skäms när man berättar vad som erbjuds.

Innan man blir KP måste man utredas och godkännas.

Sen sker en matchning med en brukare.

• Anonym (knas)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-07-10 22:55:56 följande:

Kan handla om allt från två tillfällen i veckan till en gång i månader. Man träffas några timmar, fikar eller gör nån aktivitet. Syfte är ofta att bryta isolering.

Jättedålig ersättning. Man skäms när man berättar vad som erbjuds.

Innan man blir KP måste man utredas och godkännas.

Sen sker en matchning med en brukare.

Det heter inte "brukare".
    OCh du jobbar inte på soc, för då hade du vetat det.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (knas) skrev 2021-07-10 23:16:31 följande:

Du får tro vad du vill. På barn och vuxensidan brukar de benämnas klienter och på LSS sidan brukare.

Olika kommuner använder olika begrepp. Betydelsen är ändå densamma. Uttrycken avser de personer som fått insatsen beviljad.
  • Anonym (knas)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-07-11 00:04:58 följande:
    Du får tro vad du vill. På barn och vuxensidan brukar de benämnas klienter och på LSS sidan brukare.

Olika kommuner använder olika begrepp. Betydelsen är ändå densamma. Uttrycken avser de personer som fått insatsen beviljad.
    Nej, det gör de inte. Och samma termer använd över hela landet.
  • Anonym (k)
    Anonym (knas) skrev 2021-07-11 00:08:58 följande:
    Då kanske du kan upplysa oss andra vad det kallas?
  • Anonym (knas)
    Anonym (k) skrev 2021-07-11 00:30:22 följande:
    Då kanske du kan upplysa oss andra vad det kallas?
    Klienter. Inte brukare.
  • Anonym (sambo till kontaktperson)

Mitt ex var kontaktperson åt en brukare i tonåren för några år sedan. Mitt ex gick på tre intervjuer innan han blev matchad rätt med en tonåring och de tittade på film och gick ut på stan ihop på olika vis. Man tjänar ingenting i praktiken på det hela, utan man får någon form av ersättning som ska täcka vissa kostnader. Utöver det var det kanske några hundra per månad, om ens det.

Tråkigt nog så förstod inte mitt ex att man kanske måste hjälpa till med annat, så jag fick gå in och ringa socialsekreteraren eftersom brukaren inte hade en hälsosam uppväxtmiljö och dessutom råkade ut för ett övergrepp som personen i fråga delgav mitt ex, vilket gjorde att han inte kunde hantera det hela.

Mitt ex tyckte att det var obehagligt att han inte kunde vända sig till rätt instanser, utan behövde min hjälp, och meddelade soc dessa problem, och då sade socialtjänsten att så kan det liksom vara om man är kontaktperson, och vill man slippa det, så är det bättre att man blir ledsagare. De ansåg att mitt ex var tillräckligt bra för att bli ledsagare, men han nekade det uppdraget efter min inrådan.

Märkligt nog, så har jag förstått att ledsagare får mer betalt än kontaktpersoner, och att de är mer som betalda kompisar än vad kontaktpersoner är, vilket jag över huvud taget inte förstår.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (knas) skrev 2021-07-11 00:08:58 följande:

Suck?
  • Anonym (soc)
    Anonym (knas) skrev 2021-07-10 23:16:31 följande:
    I vår kommun heter det brukare på LSS-sidan och klienter på soc-sidan. 
  • Anonym (Personal)

Bara varit det på LSS:KP får en pinsam ersättning.

Avlösare på LSS: bättre betalt med timlön.

Svar på tråden Vill veta allt om kontaktperson åt soc