Rebecca2001 skrev 2021-07-10 08:55:14 följande:
Jag har en liten teori:
1) Dagens föräldrar jobbar för mycket och har inte tid att ta hand om sina barn.
2) Föräldrarna får starka skuldkänslor för detta, och ger barnen pengar och prylar för att döva sitt eget samvete.
3) Föräldrarna är även rädda för att barnen inte ska tycka om dem, så istället för att sätta gränser inleder man en kompisrelation med sina barn.
4) Barn spenderar mycket mer tid på sociala medier än med sina föräldrar, så det är där de uppfostras.
Idag kan jag se väldigt unga tjejer (typ 12-13) som mer eller mindre viker ut sig på sociala medier för att det är det som ger flest likes och visningar. Det är det som leder till popularitet. Och då tänker jag så här: var i helvete är deras föräldrar? Skiter de bara i allting, eller vad händer?
Har många gånger funderat på samma. Särskilt detta med sociala medier. Mina barns kompisar är mellan 8-11 år och de har sociala medier, TikTok och allt vad de heter. Jag har sagt nej till mina barn men kompisarna håller på och pratar om likes och visningar och allt vad det är. Varför får de lov att ha dessa? Förstår inte. En gång hade en flicka sett en hemsk video på när någon misshandlade en hund berättade hon. Varför skyddar man inte sina barn från detta elände?
Detta med kompisrelation med sina barn är något jag tänkt på med. Vissa barn verkar oerhört bortklemade idag. Barnen får åka på nöjespark, bio, bowling osv var och varannan dag typ samtidigt som de går på 3-4 olika aktiviteter varje vecka. Kompisar får de leka med hela tiden. Är detta verkligen gynnsamt för barnen att få allt de pekar på och lite till?