• Anonym (O)

Lön obehörig lärarvikarie med högskoleutbildning

Jag är nyutexaminerad högskoleingenjör och räknar pga Corona stå arbetslös i höst. Tänker därför söka tjänst som lärarvikarie för grundskolan, både direkt i Stockholms kommuns vikariepool och hos bemanningsföretaget Humly.

Vad kan jag räkna med för timlön hos kommunen respektive Humly? Fördelar och nackdelar mellan att jobba direkt för kommunen vs. bemanning?

• Svar på tråden Lön obehörig lärarvikarie med högskoleutbildning
  • Anonym (Magnus)

Lön inom kommun är offentlig uppgift så det är bara att du ringer till kommunkontoret och frågar. Be att få bli kopplad till lön. Eller skicka ett mail. De har inte rätt att ifrågasätta vad du ska ha uppgifterna till.

• Lurkis

Jobbat på humbly, lönen var 134,5 med 13,5 kr i semester tillägg, anställning via Ramavtal. Detta var dock 2018 så kan ha förändrats.

• Anonym (O)
    Lurkis skrev 2021-07-09 19:47:05 följande:

Jobbat på humbly, lönen var 134,5 med 13,5 kr i semester tillägg, anställning via Ramavtal. Detta var dock 2018 så kan ha förändrats.

Tack för svar! Så 134,5 plus semestertillägg? Hade du någon högskoleutbildning vid den tiden (färdig eller pågående, inte pedagogisk)? 
  • Anonym (Jenny)

Det är inte riktigt samma sak, men min 22-åriga son vikarierade på skola/fritids genom kommunens vikariepool. Jag vet inte vad han hade för timlön, men efter några dagar fick han heltid (som resurs/fritids/lärarvikarie) och jag tror att han nu tjänar ca 25 000/mån.

• Lurkis
    Anonym (O) skrev 2021-07-11 09:15:10 följande:

Tack för svar! Så 134,5 plus semestertillägg? Hade du någon högskoleutbildning vid den tiden (färdig eller pågående, inte pedagogisk)? 

Ja, pågående. Dessvärre påverkade inte detta förhandlingsutrymmet. Lönen varierade mellan förskola, grundskola, gymnasiet. Gymnasievikariat gav mest på 145 +13,5 kr. Man signade upp sig på pass via en app. Mycket smidigt.
  • Anonym (Kristinehamn)

23500 här. Se till att inte ha en egen klass för då ska du ha några tusen till. Det kan iof lyfta hela grejen om du har tur.

Svar på tråden Lön obehörig lärarvikarie med högskoleutbildning