• Arcoiris

Hur länge är det ok för barnet att sova i samma rum som föräldrarna?

Vi har en avgränsning med en garderob men delar annars fortfarande rum med vår son som är 5,5 år och vi har inte så gott om rum...

Vad är maxtiden folk tycker det kan vara ok att dela rum. Och vilka negativa effekter kan det ha på barnet?

• Svar på tråden Hur länge är det ok för barnet att sova i samma rum som föräldrarna?
  • Anonym (Y)

När barnet tar hem klasskompisar är det kanske inte så kul och dela rum med föräldrarna.

• Brumma

Våra barn har egna rum som de sover i ibland, men oftast sover de med oss föräldrar.

Har en på 11 och en på 8 år.

11åringen sover då oftast på madrass på golvet. Så jag ser såklart inga större problem med att man sover i samma rum även äldre än ert barn :)

Är problemet att barnet sover där eller inte har ett eget rum att vara i? Ett rum mer som ettt barnrum? Isåfall kan ju lösningen vara, med tanke på platsbristen, att rummet inreds mer som ett barnrum, med fokus på smarta lösningar för förvaring, lätta sätt att städa undan (tex lekmatta typ legomatta så att man på kvällen bqralyfter birt keksakerna så det blir en påse att hänga bort) osv.

Införskaffa en riktigt bra och smidig bäddsoffa för er föräldrar att sova i - det finns riktigt sköna som "bäddas ut" med bara en knyck :)

Då är det ett barnrum där det går att leka, ta hem kompisar till osv men funkar på natten som sovrum åt er allihop

• Spucks

Så länge alla inblandade är bekväma med det. Eller längre, om det helt enkelt inte finns en alternativ.
    Min dotter fick ett eget rum när hon var 5, men sov mycket hos mig (i min säng) tills hon var 10-11. Sonen fyller snart 4 och vi delar rum, för det mesta sover han i min säng.
    Jag tycker inte det har några negativa konsekvenser alls, om barnen vill det - det ger dem trygghet och närhet. 

• Anonym (Mamma)

Jag sover inne hos 4-åringen sedan ett par år tillbaka. Innan dess kunde han fortfarande vakna 5-6 ggr per natt som mest, det är inte hållbart. Då hade vi ändå försökt ha honom i eget rum i ett års tid, och det blev ju bättre men knappt en enda natt utan uppvak ändå. Pappa kan tydligen inte sova om vi alla är i samma rum, han blir stressad över att ev väcka sonen när han rör sig om nätterna, fast jag sagt att det inte kommer hända. Då får det vara som det är tills vidare. Jag passar på att njuta av min lilla goa älskling :)

Svar på tråden Hur länge är det ok för barnet att sova i samma rum som föräldrarna?