• Teddylover

Ultraljud

Hej! Fick precis reda på att jag är gravid. Då jag inte vet när min förra mens var så har jag inte en aning hur långt gången jag är. Men fick ett misstänkt missfall för 4 veckor sen så vet att det är minst 4 veckor. Läkaren gjorde ultraljud och jag kunde höra hjärtslag. I vilken vecka kan man höra hjärtslag på ultraljud?

• Svar på tråden Ultraljud
  • Jag är bara jag

V.9-10. Så ditt "missfall" var nog inget missfall. Ser hjärtat gör man som tidigast v.7, ibland inte förrän v.8. Men just höra tar ytterligare nån vecka. Vad motsvarande storleken på fostret då?

• Teddylover

Det konstiga är ju att jag blödde i mer än 3 veckor och såg ut precis som mitt förra missfall. Då jag bor i Norge är det lite annorlunda med uppföljning och sånt. Eftersom dom sa det var ett missfall och jag fortfarande inte fått en gynundersökning på 4veckor så visste jag inte säkert. Åkte till fastlegen idag då jag var 100 på att jag fortfarande var gravid. Han gjorde bara ett ultraljud med ljud och då han inte var så kunnig inom det området kunde han inte säga hur långt gången jag var men jag fick höra hjärtslagen. Har fått tid på gyn imorgon då dom tyckte det var konstigt jag hade blött så länge.

• S23
    Teddylover skrev 2021-07-07 14:47:28 följande:

Det konstiga är ju att jag blödde i mer än 3 veckor och såg ut precis som mitt förra missfall. Då jag bor i Norge är det lite annorlunda med uppföljning och sånt. Eftersom dom sa det var ett missfall och jag fortfarande inte fått en gynundersökning på 4veckor så visste jag inte säkert. Åkte till fastlegen idag då jag var 100 på att jag fortfarande var gravid. Han gjorde bara ett ultraljud med ljud och då han inte var så kunnig inom det området kunde han inte säga hur långt gången jag var men jag fick höra hjärtslagen. Har fått tid på gyn imorgon då dom tyckte det var konstigt jag hade blött så länge.

Hjärtat börjar inte slå förrän 6+0. Så rimligen hade du inte missfall när du trodde det. Om det som hördes verkligen var hjärtljud från barnet och inte din egen puls
  • Jag är bara jag

Du måste absolut få göra ett VUL/UL till för säker datering av fostret. Man kan blöda mycket som gravid och det ändå inte är m.f. 

• Teddylover

Fick en akuttid imorgon men allt har tagit så helvetes mycket tid och så jävla krångligt. Man ska bara orka själv också..

Svar på tråden Ultraljud