• Litenblomma88

Sjukskriven, nekas sjukpenning, sgi

Hej!

Jag är gravid ned tredje barnet och blev sjukskriven av min läkare på mvc pga låsning i höften och foglossning, fått ordinerat övningar och kryckor som avlastning. Jag var föräldrarledig med min minsta dotter när jag blev sjukskriven och min man har tagit föräldraledigt under tiden jag är sjukskriven (4 veckor).

Idag fick jag meddelande av försäkringskassan att dom behöver kompletterande uppgifter av läkaren och om dom inte får det kan det innebära att jag nekas sjukpenning. Min största rädsla är att jag förlorar min sgi? Planen var ju att jag efter dessa 4 veckor skulle återgå till min föräldraledighet. Har i grunden en tills vidare anställning. Är livrädd för att jag förlorar min sgi pga detta, någon mer som varit med om samma?.Eller handlar det hela om att jag inte får ERSÄTTNING för dessa veckor, men behåller min sgi?

Ska ringa på måndag, för givetvis får man såna brev en fredag eftermiddag..

Tacksam för lite svar!

• Svar på tråden Sjukskriven, nekas sjukpenning, sgi
  • Anonym (H)

Din man har alltså inte vabbat för det första barnet? För jag antar att det barnet är över 8 månader?

• Anonym (H)

Jag ser inte varför fk skulle neka dig sjukpenning? Troligtvis har läkaren skrivit ett kasst intyg.

Läkaren behöver beskriva vad du inte kan göra.

Ditt arbete är att vara föräldraledig. Vilka uppgifter kan du inte utföra? Lyfta ditt barn? Natta ditt barn, stimulera ditt barn osv.

Jag misstänker att det är tätt mellan barnen? Mindre än 2,5 år? Då behöver du åtminstone inte vara orolig över din föräldrapenning:

Jag TROR att sgi är skyddad under handläggningstiden

• Litenblomma88
    Anonym (H) skrev 2021-07-02 17:48:19 följande:

Din man har alltså inte vabbat för det första barnet? För jag antar att det barnet är över 8 månader?

Barnet är två år gammal och då sjukskrivningen är 4 veckor så tar han ut föräldrardagar istället för att vara hemma med henne. Vi har även en årig dotter med stora omsorgsbehov pga hjärnskada som jag inte kan ta hand om just nu.
  • Litenblomma88
    Anonym (H) skrev 2021-07-02 17:51:02 följande:

Jag ser inte varför fk skulle neka dig sjukpenning? Troligtvis har läkaren skrivit ett kasst intyg.

Läkaren behöver beskriva vad du inte kan göra.

Ditt arbete är att vara föräldraledig. Vilka uppgifter kan du inte utföra? Lyfta ditt barn? Natta ditt barn, stimulera ditt barn osv.

Jag misstänker att det är tätt mellan barnen? Mindre än 2,5 år? Då behöver du åtminstone inte vara orolig över din föräldrapenning:

Jag TROR att sgi är skyddad under handläggningstiden

Ja intyget är inte riktigt utförligt skrivet tyvärr, det är mer än 2,5 år mellan barnen. Första barnet är 7, andra är 2. Det första barnet har en omfattande hjärnskada och den minsta är en aktiv tvååring. Finns inte ens chans för mig att göra de lyft som krävs som föräldrarledig, därför min man tar ut föräldrardagar istället för mig dessa veckor.
  • Anonym (H)
    Litenblomma88 skrev 2021-07-02 18:11:32 följande:

Ja intyget är inte riktigt utförligt skrivet tyvärr, det är mer än 2,5 år mellan barnen. Första barnet är 7, andra är 2. Det första barnet har en omfattande hjärnskada och den minsta är en aktiv tvååring. Finns inte ens chans för mig att göra de lyft som krävs som föräldrarledig, därför min man tar ut föräldrardagar istället för mig dessa veckor.

Men ni vet om att han har rätt att vabba? Om barnet du skulle tagit hand om som föräldraledig är över 8 månader när du är sjukskriven så behöver han inte ta föräldrapenning utan kan vabba istället
  • Litenblomma88
    Anonym (H) skrev 2021-07-02 18:31:33 följande:

Men ni vet om att han har rätt att vabba? Om barnet du skulle tagit hand om som föräldraledig är över 8 månader när du är sjukskriven så behöver han inte ta föräldrapenning utan kan vabba istället

Ja det vet vi, tack snälla ändå för påminnelsen! Läkaren trodde dock det var större chanser att få genom sjukpenningen om han tog ut föräldrardagar. Nu är jag mest livrädd för att ni nollad, inget jag är sugen på när jag är gravid...
  • Anonym (H)

Jag skulle ringa fk och kolla hur det är med sgi-skydd under handläggningstiden. Som jag förstått det så har man skydd. Men är inte 100.

Undrar också. De tre första veckorna har du väl rätt att vara sjukskriven utan intyg? Gäller ditt intyg alla fyra veckor eller bara den sista som du behöver intyg för?

Rimligen bör de tre första veckorna bli godkända oavsett sjukintyg eller inte.

Om det är så så skulle det innebära att OM sgi inte är skyddad under handläggningstiden så är det isf bara EN vecka som passerat utan godkänd sjukpenning.

Efter avslag på sjukpenning har man 25 dagar sgi-skydd. Så isf skall du kunna vara lugn.

Men som sagt. Ring och rådfråga fk.

Du är alltså tidigt gravid? Eftersom det är mer än 2,5 år mellan nästa barn och barnet som nu är 2?

• Anonym (H)
    Litenblomma88 skrev 2021-07-02 18:33:32 följande:

Ja det vet vi, tack snälla ändå för påminnelsen! Läkaren trodde dock det var större chanser att få genom sjukpenningen om han tog ut föräldrardagar. Nu är jag mest livrädd för att ni nollad, inget jag är sugen på när jag är gravid...

Jag skulle säga tvärtom? Hade du lagt in föräldradagarna när du blev sjukskriven? Du plockade inte bort dessa innan du ansökte om sjukpenning? För OM du gjort det kommer fk anse att du inte har mågonting att vara sjukskriven från.

Tips nästa gång är att ringa Fk och fråga vad som är bäst. Spela även in alla dina samtal med dem
  • Ellie

Har ni tagit ut alla dubbeldagar? I värsta fall kanske du i efterhand kan ansöka om FL dessa 4 v om de mot förmodan inte skulle bli godkända.

Att det skulle vara större chans att få igenom sjukskrivningen med föräldraledighet än med VAB för pappan låter mycket märkligt. Det skall inte påverka alls, och i ert fall hade VAB varit bäst. Hör med FK om det går att ändra i efterhand.

• Anonym (H)
    Ellie skrev 2021-07-02 19:25:12 följande:

Har ni tagit ut alla dubbeldagar? I värsta fall kanske du i efterhand kan ansöka om FL dessa 4 v om de mot förmodan inte skulle bli godkända.

Att det skulle vara större chans att få igenom sjukskrivningen med föräldraledighet än med VAB för pappan låter mycket märkligt. Det skall inte påverka alls, och i ert fall hade VAB varit bäst. Hör med FK om det går att ändra i efterhand.

Dubbeldagar kan man tyvärr inte ta efter barnets ettårsdag.

Om pappans dagar med föräldrapenning inte ännu betalats ut går det att ändra detta. Vet dock inte om man kan lägga in vabben retroaktivt.
Svar på tråden Sjukskriven, nekas sjukpenning, sgi