• Anonym (Oxynorm-ocycontin)

Opiod nedsättning- avgiftnings tankar

Goddag !

Jag har under några år använt mig av oxynorm & ocycontin.

Pga olika operationer .

Har fått det utskrivit av min vc läkare eller operatörerna

Som högts var jag uppe i nästan 85-90 mg . Men slutade nästan tvärt pga olika anledningar som ångest / oro att jag va - blev sjuk av medicinerna .

Mådde extremt dåligt i några veckor och troddd jag var allvarligt sjuk

Vilket jag nog idag tror - vet var abstinens !

Jag hade ett tag även 6 citodon om dagen , 15+10+15 ocycontin

Sen började jag med 10 Ocycontin 20 oxynorm om dagen (5mg) och 6 citodon

Nu har jag opererat mig för ett tag sedan igen

Och har 15 ocycontin 40 oxynorm om dagen .

Inga panocod , dem slutade jag helt med självmant för ca 5 v sedan

Inte känt något av det , men det är väl pga oxynorm höjningen .

Men nu till min fråga !

Hur skall jag lättast trappa ned dessa mediciner för att få så lite abstinens som

Möjligt ? Är jag redan beroende av 40 mg oxynorm när jag ätit det i 5 v ?

Eller blir det lika jävligt nu

Läste någonstans att man skall sluta efter 6-8 v för att minimera riskerna att fastna

Är det 5 mg om dagen minskning som är bra ?

När får man vanligtvis den värsta abstinensen? Är det vid hälften ? Eller slutet eller hela tiden ?

Usch får sån panik över att må som jag gjorde sist !!!!

Jag vill inte , men måste ju.

Eller FINNS DET En chans att slippa ångest oro osv med 5?mg nedsättande varje vecka ? Finns det en chans att slippa märka så mkt vi sakta nedtrappning?

Ös in med tips, pepp och svar. Hade gjort mig enormt tacksam !!!

Mvh en nervös människa ?.

• Svar på tråden Opiod nedsättning- avgiftnings tankar
  • Anonym (E)

Hur gick det?

Det där är helt orimliga mängder, 40 kapslar oxy på 5mg st på en dag låter som ett snabbt sätt att dö på. Om denna tråd är seriös, sök hjälp. Om inte... Sök hjälp.

• Kexsmula
    Anonym (E) skrev 2021-11-16 01:50:35 följande:

Hur gick det?

Det där är helt orimliga mängder, 40 kapslar oxy på 5mg st på en dag låter som ett snabbt sätt att dö på. Om denna tråd är seriös, sök hjälp. Om inte... Sök hjälp.

Hon menar 40 mg, inte 40 st kapslar 5 mg på en dag. Och även om det vore det är det 200 mg, vilket faktiskt inte är farligt om man har utvecklat tolerans. Opiater i sig har fått ett oförtjänt dåligt rykte och är bland det mildaste smärtstillande man kan ta för kroppen, exempelvis Alvedon är betydligt mer skadligt för kroppen under långtidsbehandling. Anledningen till att man bör vara försiktig med opiater är i första hand hur beroendeframkallande de är och hur snabbt toleransutvecklingen ökar, försvinner tillgången (läkaren stryper receptet) blir man otroligt sjuk och riskerar att hitta på något dumt för att få tag på mer.

Jag tog ca 800-960 mg oxycontin om dagen mot slutet innan jag kom in på substitutionsbehandling. För kroppen var det absolut ingen fara, för psyket och ekonomin å andra sidan va det förödande. Varje dag gick åt att tänka på piller, hur och var man skulle skaffa fler och ångesten som medföljde.
  • Anonym (E)
    Kexsmula skrev 2021-11-16 05:12:01 följande:

Hon menar 40 mg, inte 40 st kapslar 5 mg på en dag. Och även om det vore det är det 200 mg, vilket faktiskt inte är farligt om man har utvecklat tolerans. Opiater i sig har fått ett oförtjänt dåligt rykte och är bland det mildaste smärtstillande man kan ta för kroppen, exempelvis Alvedon är betydligt mer skadligt för kroppen under långtidsbehandling. Anledningen till att man bör vara försiktig med opiater är i första hand hur beroendeframkallande de är och hur snabbt toleransutvecklingen ökar, försvinner tillgången (läkaren stryper receptet) blir man otroligt sjuk och riskerar att hitta på något dumt för att få tag på mer.

Jag tog ca 800-960 mg oxycontin om dagen mot slutet innan jag kom in på substitutionsbehandling. För kroppen var det absolut ingen fara, för psyket och ekonomin å andra sidan va det förödande. Varje dag gick åt att tänka på piller, hur och var man skulle skaffa fler och ångesten som medföljde.

Frågade dock hur det var med TS... Inte efter en lektion i opiodmissbruk där du glömmer bort att en (dödlig) risk med opioder är andningsdepression, som kan landa en i koma eller död.
  • Kexsmula
    Anonym (E) skrev 2021-11-16 11:01:36 följande:

Frågade dock hur det var med TS... Inte efter en lektion i opiodmissbruk där du glömmer bort att en (dödlig) risk med opioder är andningsdepression, som kan landa en i koma eller död.

Då läste du inte mitt inlägg ordentligt. OM TS haft en svår skada och kronisk smärta är det långt ifrån omöjligt att hennes totala dygnsdos legat upp mot 200 mg ordinerat av läkare (även om det är ovanligare nu än för 10 år sedan). Detta hade som sagt inte varit skadligt eller dödligt, då en frisk individ generellt inte får andningsdepression av endast opiater/opioder förutsatt att de bara tar så mycket som deras kropp är van vid, toleransökningen på opiater/opioder går fort och en dos på nästan 200 mg kan vara dödlig för en totalt opiatnaiv och skulle därför aldrig förskrivas som startdos, men med tiden byggs toleransen upp även för folk som inte tar den i missbrukssyfte och därför ökar läkarna dosen successivt då en dos som hjälpte mot smärtan för en månad sedan inte kommer bita på samma smärta månaden efter. Kombinerar man dock höga doser av opioder med viss annan medicin eller alkohol kan det dock leda till andningsdepression (eller om man börjar med en för hög dos).

Kan tillägga att denna medicin finns i 80 mgs tabletter. Till och med min gamla mormor hade en relativt hög dos för en 80+ individ 40+40+40 per dygn och dessutom upp till 6 st 10 mg oxynorm per dygn vid behov. Hon blev inte det minsta påverkad av den dosen trots sin höga ålder då läkaren höjt dosen successivt.
  • Anonym (E)
    Kexsmula skrev 2021-11-16 12:21:20 följande:

Då läste du inte mitt inlägg ordentligt. OM TS haft en svår skada och kronisk smärta är det långt ifrån omöjligt att hennes totala dygnsdos legat upp mot 200 mg ordinerat av läkare (även om det är ovanligare nu än för 10 år sedan). Detta hade som sagt inte varit skadligt eller dödligt, då en frisk individ generellt inte får andningsdepression av endast opiater/opioder förutsatt att de bara tar så mycket som deras kropp är van vid, toleransökningen på opiater/opioder går fort och en dos på nästan 200 mg kan vara dödlig för en totalt opiatnaiv och skulle därför aldrig förskrivas som startdos, men med tiden byggs toleransen upp även för folk som inte tar den i missbrukssyfte och därför ökar läkarna dosen successivt då en dos som hjälpte mot smärtan för en månad sedan inte kommer bita på samma smärta månaden efter. Kombinerar man dock höga doser av opioder med viss annan medicin eller alkohol kan det dock leda till andningsdepression (eller om man börjar med en för hög dos).

Kan tillägga att denna medicin finns i 80 mgs tabletter. Till och med min gamla mormor hade en relativt hög dos för en 80+ individ 40+40+40 per dygn och dessutom upp till 6 st 10 mg oxynorm per dygn vid behov. Hon blev inte det minsta påverkad av den dosen trots sin höga ålder då läkaren höjt dosen successivt.

Men snälla du. Ge då svar och råd på TS fråga, då du är kunnig och det är/var TS som behöver hjälpen. Tråden har legat obesvarad sedan 2/7 och är det en person som försöker nå ut är det bättre att man skriver något och försöker väcka liv i tråden så att kunniga ser den, än att den ligger kvar obesvarad när TS verkligen ville ha och behövde hjälp.

Allt gott.
  • Kexsmula
    Anonym (E) skrev 2021-11-16 13:55:23 följande:

Men snälla du. Ge då svar och råd på TS fråga, då du är kunnig och det är/var TS som behöver hjälpen. Tråden har legat obesvarad sedan 2/7 och är det en person som försöker nå ut är det bättre att man skriver något och försöker väcka liv i tråden så att kunniga ser den, än att den ligger kvar obesvarad när TS verkligen ville ha och behövde hjälp.

Allt gott.

Anledningen till att jag inte svarade på TS fråga är att jag själv inte anser att jag har några bra tips på hur man trappar ut den mest smärtfritt. Jag har själv misslyckats otalet gånger trots alla möjliga olika strategier (snabb nedtrappning, långsam nedtrappning och cold turkey). Inget har funkat för mig personligen och av vad jag hört och läst fungerar långsam nedtrappning bäst på vissa och vissa klarar av att gå cold turkey utan större besvär, dvs otroligt individuellt och jag tror därmed det är bäst att prova sig fram.

Jag var tvungen att börja på substitutionsbehandling för att bli kvitt oxycontinet, men tror att det är ett alternativ för de som går/gått på betydligt högre doser än TS.
  • klyban
    Anonym (E) skrev 2021-11-16 01:50:35 följande:
    Hur gick det?
    Det står 15mg och 40mg, och det förstod vi alla att du inte förstod.
    Anonym (E) skrev 2021-11-16 11:01:36 följande:
    Det blir ingen andningsdepression av dessa mängder, och med tolerans än längre ifrån nått sånt.
    Anonym (E) skrev 2021-11-16 13:55:23 följande:
    Allt gott.

Så ditt argument är nu att tråden är gammal, jaha, ändrar inte ett enda ord i TS.
    Och att du inte kommer med några råd ens, det är värt och notera.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (E)
    klyban skrev 2021-11-16 15:26:23 följande:

Det står 15mg och 40mg, och det förstod vi alla att du inte förstod.Det blir ingen andningsdepression av dessa mängder, och med tolerans än längre ifrån nått sånt.Så ditt argument är nu att tråden är gammal, jaha, ändrar inte ett enda ord i TS.

Och att du inte kommer med några råd ens, det är värt och notera.

Jag kan erkänna att jag inte är expert och att jag missuppfattade. Det ber jag om ursäkt till för de som tagit illa upp. Det låter dock som en hög dos, och TS vill minska mängden, så tycker inte riktigt det är fel att råda TS att söka hjälp, för det är antligen ganska svårt att gå igenom på egen hand.

Angående att tråden är gammal var det enbart ett konstaterande att den är det och jag menar på att, ju äldre den blir, ju längre ner hamnar den bland obesvarade trådar och glöms bort. Om någon svarar på den väcks den till liv och någon kunnig kan svara. Att denna någon råkade vara jag är väl tråkigt då jag inte är insatt, något jag tar med mig i framtiden. Man kan argumentera för att jag gjorde fel i att svara, men kan också argumentera för att tråden ju faktiskt väcktes till liv så TS har en chans att få råd från andra och mer kunniga individer.

Har sagt det till ovanstående och nu även till dig, om du är kunnig, hjälp TS istället för att lägga din energi på mig.
Svar på tråden Opiod nedsättning- avgiftnings tankar