• ebbad

Min bacillskräck har gått för långt

Hej, nu är det jag och min bacillskräck här igen.

Det känns som att min bacillskräck börjar gå för långt, det påverkar allt jag gör osv... Tex idag så var jag på promenad och trampade supernära ett pöl med spya, det var torkad och har väl varit där i ett dygn eller så (gick samma väg i förrg¨r och då var det inte där) men det finns säkert massa bakterier kvar, eller? Iaf så efter de så behöved jag såklart duscha men det känns som det är bakterier över hela huset och kommer aldrig våga använda skorna som jag använde igen.

Dedär kanske inte lät så illa men det händer saker varje dag som jag tror kommer göra mig sjuk. Detta är sjukt jobbigt, är det någon som har tips på ad jag kan göra? Eller ska jag bara köra yolo och riskera att bli sjuk, det kanske är det ända sättet?? Borde jag prata med nån psykolog eller nåt?

• Svar på tråden Min bacillskräck har gått för långt
  • Anonym (Frida)

Klarar du av att bara ignorera rädslan så är det ju det enklaste sättet. Våga lite mer varje gång.

Om jag hade "nästan trampat i intorkat kräk" så hade jag inte gjort något alls. Jag hade antagligen glömt det innan jag hunnit hem, absolut inte duschat, och gärna använt skorna igen. 

Du skriver att du är rädd att bli sjuk, men om du tänker efter själv tror jag att du vet att det inte finns någon större risk. Hade du tex tänkt att slicka på skosulan? 

• Limeblad

Du riskerar inte att bli sjuk av att gå i intorkat kräk. Gå till en psykolog.

• Earlgrey

Ja, jag tycker att din bacillskräck har gått för långt. Du vet väl att vi har bakterier i kroppen som är nödvändiga för kroppen. Och att vår kropp klarar av mycket bakterier. Som jag förstår vänjer man sig också....Låt ditt immunförsvar få jobba lite och var inte överdriven med att duscha och tvätta händerna. Lite skit rensar magen.... Och om du nu råkar äta något som är smuts i tex...utanpå kroppen på din hud händer inget om du har bakterier dom måste in i kroppen.... så vad är det värsta som kan hända...du får magsjukan i några dagar... inte värre än så....

Svar på tråden Min bacillskräck har gått för långt