• Anonym (TS)

Hjälp mig tyda sköldkörtelproverna?

Jag är i v13 och livrädd att mitt superlåga TSH värde är på ngt vis skadligt för bebis. Har aldrig haft såhär lågt så känns som det är gravidrelaterat. Fått ta nya prover men ska inte träffa läkaren förrän på fredag och känner mig orolig (känns långt dit) och tänker om någon här är sköldkörtel expert?

Tsh - 0,05 mlE/L (referens 0,40-3,7)

T3 - 4,3 pmol/L (referens 3,6-6,3)

T4 - 14 pmol/L (referens 12-22)

Tyreoglobulin-ak- <20 klE/L (referens 115)

P?TRAK <1.0 IE/L (referens 1.2)

P- TPO - ak NY 36 kE/L (referens 60)

• Svar på tråden Hjälp mig tyda sköldkörtelproverna?
  • Anonym (Oron)

Var inte orolig. Lågt tsh betyder överfunktion, alltså att din kropp går på högre varv. Detta är jättevanligt att det blir så under graviditet. Låg själv vid min senaste graviditet på tsh 0,05 och det var inga konstigheter. Lite lös i magen bara. Ligger nog lika nu i denna graviditet också.

Har man lågt tsh är det inget som behandlas, men som följs upp ifall kroppen skulle gå på ännu mer högvarv eller om det vänder och blir lågvarv (underfunktion) istället då behandling med levaxin kan bli aktuellt.

• Anonym (TS)

Tack snälla för lugnande svar :). Jag tänker själv att det kanske kan vara gestationell hypertyreos och att tsh isf trappas upp till normala värden runt v 16. Jag hoppas på det iaf för jag kan inte riktigt se att jag har positivt TRAK, men har svårt att läsa av värdena.

• Anonym (Oron)

Troligtvis kommer tsh ligga däromkring hela graviditeten och räta till dig efter du är förlöst. Det är vanligt att tsh sjunker under graviditet men i ditt (och mitt) kan den inte sjunka så mycket mer.

Att du har lätt förhöjda värden av antikroppar visar att din kropp går på högvarv och pga detta kommer dina värden fortsätta kontrolleras, även efter graviditeten då detta kan utvecklas till olika tillstånd för sköldkörteln.

• Anonym (TS)
    Anonym (Oron) skrev 2021-06-30 10:27:46 följande:

Troligtvis kommer tsh ligga däromkring hela graviditeten och räta till dig efter du är förlöst. Det är vanligt att tsh sjunker under graviditet men i ditt (och mitt) kan den inte sjunka så mycket mer.

Att du har lätt förhöjda värden av antikroppar visar att din kropp går på högvarv och pga detta kommer dina värden fortsätta kontrolleras, även efter graviditeten då detta kan utvecklas till olika tillstånd för sköldkörteln.

Å ok, kan inte ens se att att det är lätt förhöjda värden, så förvirrad är jag, är det TRAK som visar det el TPO ak?
  • Anonym (Oron)
    Anonym (TS) skrev 2021-06-30 13:48:33 följande:

Å ok, kan inte ens se att att det är lätt förhöjda värden, så förvirrad är jag, är det TRAK som visar det el TPO ak?

Ser nu att jag tittat helt tokigt. Inga avvikande värden, det är ju bra vilket tyder på att du inte bildat antikroppar. Du kan vara hellugn.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Oron) skrev 2021-06-30 14:48:55 följande:

Ser nu att jag tittat helt tokigt. Inga avvikande värden, det är ju bra vilket tyder på att du inte bildat antikroppar. Du kan vara hellugn.

Å ok, pjuh! Ska försöka slappna av nu;)
  • RG85

Hej, 
    ser att det här är en gammal tråd. Men jag undrar hur det gick för dig efter förlossningen? Normaliserades sköldkörtelvärdena?

Anonym (Oron) skrev 2021-06-29 22:55:15 följande:

Var inte orolig. Lågt tsh betyder överfunktion, alltså att din kropp går på högre varv. Detta är jättevanligt att det blir så under graviditet. Låg själv vid min senaste graviditet på tsh 0,05 och det var inga konstigheter. Lite lös i magen bara. Ligger nog lika nu i denna graviditet också.

Har man lågt tsh är det inget som behandlas, men som följs upp ifall kroppen skulle gå på ännu mer högvarv eller om det vänder och blir lågvarv (underfunktion) istället då behandling med levaxin kan bli aktuellt.

• RG85
    Anonym (TS) skrev 2021-06-30 15:43:38 följande:
    Å ok, pjuh! Ska försöka slappna av nu;)
    Hej, 
    jag ser att det här är en gammal tråd. Men jag undrar hur det gick för dig efter förlossningen? Normaliserades sköldkörtelvärdena? Jag har nämligen gestationell hypertyreos som de säger ska klinga av, vilket är bra. Det jag dock undrar över är hur dina värden såg ut efter förlossningen och en tid framåt?
Svar på tråden Hjälp mig tyda sköldkörtelproverna?