• Snöflinga72

Separerad

Hon har träffat en ny och har flyttat till en egen lägenhet. Jag bor kvar i huset och får betala lån, ränta och amortering för hon har inte råd med både

Huset ska säljas och jag får sköta allt med mäklare, besiktning och fotografering inför en försäljning. Får ta ut semesterdagar för att hinna med det. Hon visar inget intresse. Plus att barnen bara vill vara hos mig 11 och 15.

Kan man rent juridiskt kräva en procent vid försäljningen för man har ordnat med allt. Vi äger halva huset var. Eller ska man bara betala sin del av lånen och låta hon hamna i ekonomisk trångmål. Låte lite drastiskt.

Jag letar lägenhet men vet inte när jag hittar en eller kan flytta.

• Svar på tråden Separerad
  • Anonvm

Dokumentera allt som du betalar på er gemensamma fastighet under denna tid.

Lite svårare att hävda att arbete man gjort i samband med försäljning ska värderas, men om du tagit ledigt från ditt förvärvsarbete för att utföra delar av detta så borde det gå att hävda inkomstbortfall?

Båda parter har gemensamt betalningsansvar, oavsett vem som bor där.

Detta reder ni sen ut i bodelningen.

Jag får vibbarna att ni inte är direkt glada med varandra eller att ni har lätt att samarbeta. Har du inte ett juridiskt ombud som företräder dig så tror jag nog du gör klokt i att iaf bolla lite med någon, ofta har de kostnadsfri konsultation.

Är läget riktigt låst så ber du tingsrätten tillsätta en bodelningsförrättare.

• Snöflinga72

Nej, jag är inte riktigt glad då hon väljer att vara med sin nya mitt upp i detta. Tycker att det borde gå först. Sen att det visade sig att hon varit otrogen vid tre tillfällen med olika män gör inte saken lättare.

Svar på tråden Separerad