lavendel96 skrev 2021-06-28 10:14:28 följande:
Hej!
Hur gick det till när ni skaffade barn?
Jag och min sambo har varit tillsammans i 5år och hon har alltid velat bli mamma tidigt. Jag är 25 och hon 24. Men nu när åren börjat gått så tar vi aldrig tag i det. Jag pluggar just nu och i 3 år framöver så jag känner inte att jag är jättedrivande att det måste ske just nu. Men säger hon att hon vill ha barn nu så hade jag inte stoppat det. Just nu känns det som att båda vill men vi går och väntar på det perfekta tillfället men vi vet båda att det inte finns något sånt. Jag brukar driva med henne att vi ska testa köra utan skydd och se vad som händer men det skämtas alltid bort men innerst inne hoppas jag typ att hon säger "ja vi testar". Nu på senaste tid har jag börjat tveka på förhållandet att hon inte vill och så. Och jag vill inte att det ska bli för planerat heller. Utan jag vill känna känslan att det händer när naturen tyckte det var dags typ.
Hur kom ni fram till att ni skulle skaffa barn?
Men vad är du för en velpelle? Du tycker det är ok om det händer men du verkar inte våga säga det till henne? Du "skojar" om att köra utan skydd osv. Varför sätter ni er inte ner och verkligen pratar igenom läget?
Du inleder med att säga att du inte är så drivande nu och 3 år framåt, men sedan visar din text att du verkar vilja det mycket. Det är som om du vill att hon är den som säger det rakt ut först.
Hon kanske tänker likadant? Hon är osäker på hur stark din längtan efter barn är, och vågar inte säga rakt ut.
Du börjar tveka på relationen för att du inte vet riktigt vad hon vill men du vill heller inte att det ska planeras för barnalstrandet. Du är som sagt riktigt velig!
Ni är inte speciellt gamla, du kanske inte är mogen för att bli förälder när du velar på det här viset? Det jag tycker är allvarligast här är att du på något sätt vill ha ett klartecken från henne (lägga ansvaret på henne), men om ni är redo och vuxna människor så kommer ni fram till detta
tillsammans.
Prata bara. Sätt er en stund och resonera om nuläget, om dina studier, vad gör hon nu (det skrev du inte ens), om barnfrågan, om vad som är rimligt nu eller senare. Ekonomi är smart att diskutera i samma veva också.