• Anonym (S)

HJÄLP - kan det vara endometrios?

Jag har i ca 8 månaders tid haft en del kroppsliga problem. Började med att jag fick mellanblödningar som sen försvann (går på p-piller), fick sedan en konstig ryggvärk i nedre delen av ryggen som visade sig främst i vila. Denna ryggvärken har kommit och gått ända sen i november, ibland har jag inte känt av den alls på flera veckor tills den plötsligt slår till igen. Vad gäller mellanblödningarna så har de kommit tillbaka och jag har fått blödningar mitt i kartan de senaste 3-4 månaderna. Ryggvärken har även den blivit värre nu då jag har som en tryckkänsla i bäckenet och värken kan stråla ner i benen, nästan så benen domnar.

De utredningar jag har gjort under denna tiden är sjukgymnastik för min rygg vilket inte har hjälpt samt flertalet besök hos gynekolog som har gjort ultraljud och cellprover och inte hittar något avvikande. Har försökt grubbla på vad detta kan vara och börjar misstänka endometrios... mina symtom är kanske inte typiska, men eftersom gyn inte hittar någon orsak till mina mellanblödningar och mina smärtor i rygg/bäcken inte kan förklaras så funderar jag på om det kan vara endometrios?

Skulle säga att jag har måttlig mensvärk de första dagarna, men samtidigt så går jag ju på p-piller som kan dämpa sådan smärta, och minns inte hur mycket mensvärk jag brukar ha annars då jag ätit p-piller länge. Blöder ganska rikligt under mens. Skulle detta eventuellt kunna vara endometrios, nån som har en aning? Vet att min moster har endo om det påverkar..

• Svar på tråden HJÄLP - kan det vara endometrios?
  • Anonym (S)

Någon?

• Anonym (Hmm...)

Nej, jag tycker inte det låter som endo. Bortdomnade ben låter som ischias och det hänger ihop med ryggen. Jag blev själv förlamad i ena benet pga ryggskott som satte sig på ischiasnerven.

Jag har haft endo. och främsta symptomet var extrem mensvärk. Vi pratar ligga i fosterställning och kvida-ont. Mellanblödningar hade jag aldrig. Jag funderar på myom, men då skulle de sett det på VUL. Såna kan ge blödningar.

Har du röntgat ryggen för att kolla diskbråck?

• Anonym (S)
    Anonym (Hmm...) skrev 2021-06-24 18:25:45 följande:

Nej, jag tycker inte det låter som endo. Bortdomnade ben låter som ischias och det hänger ihop med ryggen. Jag blev själv förlamad i ena benet pga ryggskott som satte sig på ischiasnerven.

Jag har haft endo. och främsta symptomet var extrem mensvärk. Vi pratar ligga i fosterställning och kvida-ont. Mellanblödningar hade jag aldrig. Jag funderar på myom, men då skulle de sett det på VUL. Såna kan ge blödningar.

Har du röntgat ryggen för att kolla diskbråck?

Nej jag har inte röntgat ryggen. Skulle kanske kunna vara något ryggrelaterat, men diskbråck och liknande tror jag inte då jag inte har sådana skarpa smärtor utan mer dov värk och bara i vila. Kan röra mig hur mycket som helst utan att det gör ont. Känns bara så konstigt att jag har haft det såhär till och från sen i november och inget stämmer egentligen överens med varken diskbråck, ischias, ryggskott etc... har haft vissa helt smärtfria perioder sen i höstas men som sagt gör det ont i perioder.
  • Anonym (Hjellström)

Oavsett så bör du kolla upp mellanblödningarna ju.

Jag hade det i mina yngre dagar och sedan visade det sig vara endometrios.

• Anonym (S)
    Anonym (Hjellström) skrev 2021-06-24 20:47:29 följande:

Har varit hos gynekolog och kollat upp det flera gånger, de säger att allt ser normalt ut. De gissade på att det kanske kunde bero på stress, men även kanske mina p-piller. Vet inte om det är så troligt dock då jag har ätit dom i flera år utan problem med mellanblödningar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hjellström) skrev 2021-06-24 20:47:29 följande:

Hade du några andra symtom på endometrios? Eller endast mellanblödningar?
  • Anonym (H)

Har värken i ryggen någon koppling till din menscykel? Jag har endometrios och för mig är det värst vid ägglossningen för att sedan drastiskt bli bättre 1-2 dagar efter mensen startar. Kan få lite molvärk i ryggen men främst har jag magsmärtor i attacker (ungefär som värkar vid barnafödande så de är rejäla). Magsmärtorna strålar också ner i låren på mig. Om ryggontet sammanfaller med menscykeln så är det kanske möjligt att det är endometrios. Tog lång tid för mig att få diagnos p g a att jag hade värst vid ägglossning. Det var en gynekolog som trodde att det kanske var gaser i magen(!)

Det krävdes en titthålsoperation på mig för att fastställa att det var endometrios. Har nu medicinering som fungerar väldigt bra och är helt smärtfri. Innan kunde jag vakna var 40:e minut vid ägglossning p g a magontet.

Sex fungerande inte heller för mig, fick ont både vid samlag och orgasm. Så om ryggontet påverkas av det kan det ju också vara ett tecken på endometrios.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden HJÄLP - kan det vara endometrios?