HJÄLP - kan det vara endometrios?
Jag har i ca 8 månaders tid haft en del kroppsliga problem. Började med att jag fick mellanblödningar som sen försvann (går på p-piller), fick sedan en konstig ryggvärk i nedre delen av ryggen som visade sig främst i vila. Denna ryggvärken har kommit och gått ända sen i november, ibland har jag inte känt av den alls på flera veckor tills den plötsligt slår till igen. Vad gäller mellanblödningarna så har de kommit tillbaka och jag har fått blödningar mitt i kartan de senaste 3-4 månaderna. Ryggvärken har även den blivit värre nu då jag har som en tryckkänsla i bäckenet och värken kan stråla ner i benen, nästan så benen domnar.
De utredningar jag har gjort under denna tiden är sjukgymnastik för min rygg vilket inte har hjälpt samt flertalet besök hos gynekolog som har gjort ultraljud och cellprover och inte hittar något avvikande. Har försökt grubbla på vad detta kan vara och börjar misstänka endometrios... mina symtom är kanske inte typiska, men eftersom gyn inte hittar någon orsak till mina mellanblödningar och mina smärtor i rygg/bäcken inte kan förklaras så funderar jag på om det kan vara endometrios?
Skulle säga att jag har måttlig mensvärk de första dagarna, men samtidigt så går jag ju på p-piller som kan dämpa sådan smärta, och minns inte hur mycket mensvärk jag brukar ha annars då jag ätit p-piller länge. Blöder ganska rikligt under mens. Skulle detta eventuellt kunna vara endometrios, nån som har en aning? Vet att min moster har endo om det påverkar..