• leknil98

NI SOM GJORT KUB-test

Vad har ni fått för sannolikhet på era kub-test? Alltså 1 av ??? Alla svar uppskattas för en som är gravid med första barnet och ska göra kub test snart..

• Svar på tråden NI SOM GJORT KUB-test
  • Anonym (20000)

Fick 1 på 20.000 med mina två första barn. Men tredje nu fick man inte veta. Fick bara höra att det var låg sannolikhet.

• Anonym (35-åring)

Minns inte exakt men tror det var 1:4800. Då är jag ju lite "äldre", så det åldern drog ner tror jag kanske drogs upp av att jag aldrig rökt och druckit väldigt sparsamt tidigare, innan graviditeten. 

• Anonym (35-åring)
    Anonym (35-åring) skrev 2021-06-22 19:20:49 följande:

Minns inte exakt men tror det var 1:4800. Då är jag ju lite "äldre", så det åldern drog ner tror jag kanske drogs upp av att jag aldrig rökt och druckit väldigt sparsamt tidigare, innan graviditeten. 

Kan tillägga att bm var jättenöjd med dom siffrorna, så man behöver inte ha högsta möjliga för att det ska räknas som bra. :) 
  • Anonym (Trettisjuåringen)

Jag var 37 år och livrädd för KUB. Men det gick bra. Fick 1:9 600 på trisomi 21, och 1:20 000 på trisomi 18 och 13. KUB är dock bara ett sannolikhetstest och inget jag kan rekommendera.

• Anonym (Trettisjuåringen)
    leknil98 skrev 2021-06-23 11:32:53 följande:

Men om man får låg sannolikhet på kub så gör dem inte nipt?

Nej, men det kan man bekosta själv, om man vill.
  • Anonym (Lax)

Vi fick 1:110 i KUB och fick gratis NIPT. Mamman var 44 år. NIPT visade inga avvikelser och snart kom ett friskt barn till världen

• Anonym (Grav)

Fick lägsta sannolikhet på allt när jag väntade första barnet vid 30/31 års ålder dvs 1:20 000 o nu gravid med andra barnet vid 36/37 års ålder fick jag samma sannolikhet. Kan tilläggas att jag aldrig dricker eller röker som icke-gravid heller

• LittelG

Kom ihåg att KUB handlar om sannolikhet och inget annat. Jag känner föräldrar som har fått oerhört fina siffror på KUB men ändå fått barn med kromosomavikelse - även motsatsen förekommer såklart. Jag har gjort KUB under en av mina tre graviditeter och det är inget jag skulle göra igen... förespråkar istället NIPT på en gång.

• Aliona
    LittelG skrev 2021-06-23 20:35:49 följande:

Kom ihåg att KUB handlar om sannolikhet och inget annat. Jag känner föräldrar som har fått oerhört fina siffror på KUB men ändå fått barn med kromosomavikelse - även motsatsen förekommer såklart. Jag har gjort KUB under en av mina tre graviditeter och det är inget jag skulle göra igen... förespråkar istället NIPT på en gång.

Det är ju självklar så. Får man 1:20000 så är det väldigt, väldigt liten risk att just jag drabbas, men det är ju fortfarande 1 av 20000 som föder barn med kromosomavvikelser. Och får man sämsta tånkbara 1:2 så är det fortfarande lika stor chans att det ska gå bra som dåligt. Ska man göra KUB så bör man förstå hur sannolikhet fungerar, ha klart för sig vad som är en acceptabel risk och hur man förhåller sig till ev avvikelser.

För att svara på TS frågor som hade jag 1:2600 till 1:6500. Det var mycket bättre än vad vi hade satt som gräns så vi gick lugnt vidare i graviditeten. Och barnet föddes frisk.
  • Wave Mother
    Anonym (35-åring) skrev 2021-06-22 19:20:49 följande:

Anonym (Grav) skrev 2021-06-23 20:30:06 följande:

Fick lägsta sannolikhet på allt när jag väntade första barnet vid 30/31 års ålder dvs 1:20 000 o nu gravid med andra barnet vid 36/37 års ålder fick jag samma sannolikhet. Kan tilläggas att jag aldrig dricker eller röker som icke-gravid heller

Hur spelar detta med alkohol och rökning in i testet? Är det frågor man får svara på, eller påverkar det resultatet på blodprovet på något sätt? (Ska själv göra KUB-test relativt snart och funderar på hur det går till). 

• Anonym (42år)

1:2418 fick jag och det var över förväntan eftersom jag är 42år, ultraljudet såg väldigt bra ut vilket kändes kanonbra!

Svar på tråden NI SOM GJORT KUB-test