• Siri007

Kub visade på 1:2 på alla trisomier… någon som ändå fött ett friskt barn?

Hej! I torsdags fick jag och sambon ett samtal om att vi fått hög risk för kromosom avvikelser på vårt KUB test? 1:2 alltså. 50% risk på alla trisomier! Vi gick sönder totalt och är så fruktansvärt oroliga? jag ska göra moderkaksprov på tisdag och är så himla orolig att detta inte ska gå vägen? vi har redan en abort och ett missfall bakom oss.

Jag är 24 år gammal och frisk för övrigt. Någon som varit med om liknande men att det ändå gått vägen?

Jag vill tro att det går bra men resultatet av Kuben säger något annat.. allt har sett bra ut på Ultraljuden men nackspalten har varit bred (3,8 mm på bredaste stället). Jag är i V.13.

Livet känns så mörkt just nu ..

dela gärna med er av era erfarenheter ??

• Svar på tråden Kub visade på 1:2 på alla trisomier… någon som ändå fött ett friskt barn?
  • MinaBernt

Jag förstår att det är ett fruktansvärt tungt besked. Men det är fortfarande 50% chans att barnet är friskt. Kan ni försöka fokusera på det?

Jag hoppas så att allt ser bra ut och att ni väntar ett friskt barn.

Styrkekram!

• Siri007

Tack MinaBernt!

Vi försöker verkligen vara positiva men det är samtidigt så svårt. All längtan och hormoner ställer till det. Vi har försökt ett längre tag så när min kropp väl tycktes vilja behålla graviditeten så har jag varit överlycklig, men det växlade snabbt till rädsla och sorg

• AMCG

Nu har jag inte varit i din situation men vid mina barns födelse så misstänkte barnmorskorna trisomi 21. Det visade sig med ett gentest att de inte hade trisomi 21/mosaikism (eller iallafall inte i > 20 % av cellerna). Det var tunga dagar innan svaret kom. Men de var redan mina barn så det spelade ingen roll vad resultatet var men ovissheten var tärande.

Har ni bestämd vad ni ska göra om nästa prov visar att barnet har trisomi 21/mosaikism (med trisomi 18 överlever nästan inga foster och med trisomi 13 är livslängden väldigt begränsad (någon månad))? Jag är själv osäker på vad jag skulle göra men jag har haft personer med DS runt mig i uppväxten och det var givande på många sätt (men säkert slitsamt på andra vis för föräldrar och syskon).

Det finns ingen anledning att måla fan på väggen innan ni vet med säkerhet men man kan tänka igenom vad man önskar att göra vid de olika utfallen av testet. Det kan också vara ett foster utan avvikelser (det är också en 50 % möjlighet).

Styrkekramar!!

• Siri007

Tack AMCG för peppen!

Jag har 4 års erfarenhet av arbete med barn som har svåra till grava funktionsnedsättningar. Det har därför också alltid varit en rädsla att få barn då jag varit orolig över att själv få ett barn som behöver flytta till boende och sedan bara kunna träffa den några gånger per år ? så jag och min sambo är ganska överens om hur vi gör om vi får det tråkiga beskedet hur förstörda vi båda än kommer att vara över det? jag har tappat mitt förtroende för vården när de kommer till gruppboenden osv, även om det i huvudsak ska vara något bra så såg jag allt annat än bara bra saker.

Idag gjorde jag MKP, allt gick bra och moderkakan var lättåtkomlig. Läkarna förtydligade hur ovanligt detta är för någon i min ålder, det närmsta läkaren kunde relatera mitt fall till var med en kvinna som var 43 år och hade en sannolikhet på 1:3 på trisomi 21. I hennes fall så visade sig bebisen vara frisk och ?normal?. Så det känns lite mörkt idag.. är rädd för det tråkiga beskedet.

Under ultraljudet la jag märke till att nackspalten blivit mindre och att bebis hade vuxit mer än 2 cm på 5 dagar, kändes bra. Jag såg ryggrad, hjärna och allt såg så mkt mer välutvecklat ut än senast. Bebis sög på tummen och hoppade runt massor. En livlig krabat. Jag fick nya bilder och några riktigt bra samtal med läkaren iaf.

Gud vad jag önskar att allt ska vara bra med lillen!

• AMCG
    Siri007 skrev 2021-06-22 15:58:35 följande:

Tack AMCG för peppen!

Jag har 4 års erfarenhet av arbete med barn som har svåra till grava funktionsnedsättningar. Det har därför också alltid varit en rädsla att få barn då jag varit orolig över att själv få ett barn som behöver flytta till boende och sedan bara kunna träffa den några gånger per år ? så jag och min sambo är ganska överens om hur vi gör om vi får det tråkiga beskedet hur förstörda vi båda än kommer att vara över det? jag har tappat mitt förtroende för vården när de kommer till gruppboenden osv, även om det i huvudsak ska vara något bra så såg jag allt annat än bara bra saker.

Idag gjorde jag MKP, allt gick bra och moderkakan var lättåtkomlig. Läkarna förtydligade hur ovanligt detta är för någon i min ålder, det närmsta läkaren kunde relatera mitt fall till var med en kvinna som var 43 år och hade en sannolikhet på 1:3 på trisomi 21. I hennes fall så visade sig bebisen vara frisk och ?normal?. Så det känns lite mörkt idag.. är rädd för det tråkiga beskedet.

Under ultraljudet la jag märke till att nackspalten blivit mindre och att bebis hade vuxit mer än 2 cm på 5 dagar, kändes bra. Jag såg ryggrad, hjärna och allt såg så mkt mer välutvecklat ut än senast. Bebis sög på tummen och hoppade runt massor. En livlig krabat. Jag fick nya bilder och några riktigt bra samtal med läkaren iaf.

Gud vad jag önskar att allt ska vara bra med lillen!

Jag håller tummarna för att resultatet ska vara normalt! <3 <3
  • Siri007

Förlåt för sent svar men jag har haft de jobbigaste dagarna i mitt liv? fick bekräftat i torsdags att lillen har kromosom 21? så tungt.

Många väljer ändå att genomföra graviditeten men vi vet inte hur allvarligt det är och jag har själv jobbat med barn som inte kan bo hemma med DS? något jag varit rädd för i hela livet att behöva flytta mitt egna barn till gruppboende, då jag sett hela baksidan av detta.

Det kommer därför bli abort? det känns så hemskt allra helst eftersom jag kommer vara i V.15 (går in i v.15 imorgon). Jag vill inte men vet samtidigt att det är det bästa för oss alla.

Vår älskade lilla som skulle bli vårat Jul-mirakel blir istället en ängel.

Det gör så ont i mitt hjärta. Hur ska jag någonsin våga försöka bli gravid igen?

• AMCG

Beklagar!

Ni gör helt rätt val. Man måste känna själv vad som är rätt och riktigt i er situation. Jag hade troligtvis gjort samma val.

Jag växte upp med runt mig DS och det är väldigt krävande även om det är givande på andra plan. Det innebär en annan oro för sitt barn som liksom aldrig försvinner på ett annat sätt än med ett barn som i vuxen ålder fungerar normalt i samhället.

Jag förstår er val och tycker nu gör rätt. Man kan älska liten även om man avbryter graviditeten. Hen kommer alltid vara en del av ert liv oavsett.

Styrkekramar!

• MinaBernt
    Siri007 skrev 2021-06-26 08:55:26 följande:

Förlåt för sent svar men jag har haft de jobbigaste dagarna i mitt liv? fick bekräftat i torsdags att lillen har kromosom 21? så tungt.

Många väljer ändå att genomföra graviditeten men vi vet inte hur allvarligt det är och jag har själv jobbat med barn som inte kan bo hemma med DS? något jag varit rädd för i hela livet att behöva flytta mitt egna barn till gruppboende, då jag sett hela baksidan av detta.

Det kommer därför bli abort? det känns så hemskt allra helst eftersom jag kommer vara i V.15 (går in i v.15 imorgon). Jag vill inte men vet samtidigt att det är det bästa för oss alla.

Det gör så ont i mitt hjärta. Hur ska jag någonsin våga försöka bli gravid igen?

Jag beklagar verkligen. Det måste vara ett så svårt beslut. Men det är absolut rätt beslut för er. Ta er tid att sörja för det behövs.

DS är inte genetiskt. Så när ni blir gravida nästa gång, kommer det att bli med ett friskt barn.

Styrkekramar och stort lycka till i framtiden.
  • E M A

Jag beklagar verkligen. Jag lider med er. Vi har själva varit i en liknande sits nyss och det är det värsta jag varit med om. Dock visade det inga kromosomförändringar, men vår lilla har diafragmabråck så vi stod också i valet och kvalet att avbryta. Vi vet inte om hon överlever förlossningen, så jag förstår verkligen era krossade hjärtan. Massa kramar

Siri007 skrev 2021-06-26 08:55:26 följande:

• Siri007
    AMCG skrev 2021-06-26 09:12:07 följande:

Beklagar!

Ni gör helt rätt val. Man måste känna själv vad som är rätt och riktigt i er situation. Jag hade troligtvis gjort samma val.

Jag växte upp med runt mig DS och det är väldigt krävande även om det är givande på andra plan. Det innebär en annan oro för sitt barn som liksom aldrig försvinner på ett annat sätt än med ett barn som i vuxen ålder fungerar normalt i samhället.

Jag förstår er val och tycker nu gör rätt. Man kan älska liten även om man avbryter graviditeten. Hen kommer alltid vara en del av ert liv oavsett.

Styrkekramar!

• Siri007
    AMCG skrev 2021-06-26 09:12:07 följande:

Beklagar!

Styrkekramar!

Blev så berörd av ditt svar AMCG, tusen tack för dina ord <3

känns skönt att på något sätt kunna ventilera sig om detta
  • Siri007
    MinaBernt skrev 2021-06-26 12:03:17 följande:

Jag beklagar verkligen. Det måste vara ett så svårt beslut. Men det är absolut rätt beslut för er. Ta er tid att sörja för det behövs.

DS är inte genetiskt. Så när ni blir gravida nästa gång, kommer det att bli med ett friskt barn.

Styrkekramar och stort lycka till i framtiden.

MinaBernt , just nu är livet bra tungt men det känns fint att höra från dig att DS inte är genetiskt. Enligt läkarna jag träffat så är detta bara ren ?otur?.

Vi har sörjt så mycket sen i torsdags så nu känns det nästan som att tårarna är slut.

vi kommer ta vår tid och förhoppningvis våga försöka på nytt snart igen, tusen tack för peppen <3
  • Siri007
    E M A skrev 2021-06-26 15:35:16 följande:

Jag beklagar verkligen. Jag lider med er. Vi har själva varit i en liknande sits nyss och det är det värsta jag varit med om. Dock visade det inga kromosomförändringar, men vår lilla har diafragmabråck så vi stod också i valet och kvalet att avbryta. Vi vet inte om hon överlever förlossningen, så jag förstår verkligen era krossade hjärtan. Massa kramar

Åå era stackare, jag håller tummar och tår för er lilla tjej.<3

Det är verkligen en tuff situation som man inte trodde man skulle hamna i.

Är så glad att jag har min helt fantastiska sambo, blir lite lättare om man iaf är två.

hoppas att allt ska gå vägen för er

Kram kram <3
  • Humlisen17

Beklagar verkligen resultatet. Jag gick igenom precis samma sak för snart 4 veckor sedan. Det var oerhört tufft, inget jag trodde jag skulle behöva gå igenom, men jag känner mig redan starkare och det kommer kännas bättre. Om du vill prata om det eller har några frågor så bara hör av dig. Jag har ju det ganska färskt och det kan vara skönt att prata med någon på denna sidan av systemet än någon vitklädd. Något som också hjälpte mig var en gammal tråd här på FL i änglarummet med mammor som fått göra samma sak som oss samt på fb finns en grupp för oss som avbrutit en graviditet.

• E M A
    Siri007 skrev 2021-06-27 21:48:48 följande:

Åå era stackare, jag håller tummar och tår för er lilla tjej.<3

Det är verkligen en tuff situation som man inte trodde man skulle hamna i.

Är så glad att jag har min helt fantastiska sambo, blir lite lättare om man iaf är två.

hoppas att allt ska gå vägen för er

Kram kram <3

????tack. Sån tur att du har din sambo, att ni har varandra! Ta hand om er! Ni är starka!! Kram
  • Siri007
    Humlisen17 skrev 2021-06-28 23:05:34 följande:

Beklagar verkligen resultatet. Jag gick igenom precis samma sak för snart 4 veckor sedan. Det var oerhört tufft, inget jag trodde jag skulle behöva gå igenom, men jag känner mig redan starkare och det kommer kännas bättre. Om du vill prata om det eller har några frågor så bara hör av dig. Jag har ju det ganska färskt och det kan vara skönt att prata med någon på denna sidan av systemet än någon vitklädd. Något som också hjälpte mig var en gammal tråd här på FL i änglarummet med mammor som fått göra samma sak som oss samt på fb finns en grupp för oss som avbrutit en graviditet.

Hej Humlisen17

Tack för visat stöd, då vet du hur det är. Skönt att höra att du mår bättre nu! <3

Så svårt att inse att de kan bli bättre efter det här.. en sån stor sorg.. avbrytandet skedde igår och tog 14 timmar innan vi fick åka hem. Idag är jag öm nere i magen och känner såna otroliga skuldkänslor över beslutet vi tog. Känner mig hemsk även om jag vill tro att vi tagit rätt beslut så kan jag inte låta bli att tänka annorlunda.

Tack för tipset med grupperna, ska kolla upp det direkt
Svar på tråden Kub visade på 1:2 på alla trisomier… någon som ändå fött ett friskt barn?