• Grinamer

Körkort teoriprov

Jag ska göra mitt teoriprov (körkort) om 1 vecka, har pluggat till det länge. Trots det så får jag bara 45-50 rätt när jag gör sluttesterna på elevcentralen, är det helt hopplöst att hinna få in det sista och hur gjorde ni för att få in all information? Börjar kännas stressigt. Tips någon?

• Svar på tråden Körkort teoriprov
  • Grinamer
    Mackan1978 skrev 2021-06-19 08:37:18 följande:

Vad är maxpoängen?

65, krävs 52 för att bli godkänd !
  • Mortiscia80

Satsa på de områden du är sämst på, det är de du behöver träna på. Du gör inte det här för att bli godkänd utan för att bli en säker förare, som också är säker för andra att vara omkring.

• Anonvm
    Grinamer skrev 2021-06-19 07:40:12 följande:

är det helt hopplöst att hinna få in det sista och hur gjorde ni för att få in all information? Börjar kännas stressigt. Tips någon?

Hemligheten är mycket enkel, du måste förstå det du försöker lära dig.
    Inte bara försöka memorera siffror och termer som du egentligen inte förstår.
    Du ska studera för att ta till dig kunskapen, inte för att klara ett prov.
    Vilket är mycket enkelt att säga, betydligt svårare att faktiskt göra.

Jag fick själv kvitto på mina kunskaper nu när jag fick för mig att ta körkort för motorcykel ungefär 25år efter att jag tog alla mina andra körkort. Jag gjorde först alla delproven o fick över 90% på samtliga på första försöket. Jag tänkte då att jag testar slutproven... Har gjort 18 hittills och mitt lägsta resultat var 61, utan att ha läst något alls på över 25år, oftast har är mina fel relaterade till parkering... Vilket stämmer rätt bra då jag ofta får parkeringsböter...
  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2021-06-19 12:58:17 följande:

Satsa på de områden du är sämst på, det är de du behöver träna på. Du gör inte det här för att bli godkänd utan för att bli en säker förare, som också är säker för andra att vara omkring.

Nja, håller inte med. Många frågor är inte alls relaterade till säkerhet. Gjorde for skojs skull forsta "testet" som finns online. Blev underkänd. En hel del har ändrats sen jag tog mitt korkort ;) och en del frågor kan faktist tolkas på flera sätt. Inte optimalt.

www.trafiktestet.se/teoriprov/

Svar på tråden Körkort teoriprov