• Sarlin

IBS och gravid

Hej alla! Är i vecka 8 (7+3), gravid för första gången och har sånna otroliga magsmärtor. Misstänker att det at pga min IBS som gör att jag har så ont men är ej säker. Har redan behövt sjukskriva mig pga mina smärtor då jag inte kan göra annat än ligga i fosterställning. Det kan uppstå dygnet runt och kramperna kommer mellan 2-5 ggr om dagen utspritt över dygnets 24 timmar. Efter varje "attack" blir jag helt utmattad. Det hjälper inte att göra nummer 2 på toaletten.

Jag har ej börjat må så illa än utan illamåendet kommer pga magkramperna. Har inte spytt något.

Har heller inte kunnat motionera som jag gjort innan pga detta så ryggen och psyket börjar ta stryk. Detta har hållt på en vecka innan vi upptäckte att jag var gravid vilket blir i vecka 3.

Är det någon annan med IBS som var med om dessa smärtor under sin graviditet och när slutade dessa kramper? Känner redan att jag är rädd för att bli gravid igen. ????

Har testat äta enligt Belly Balance appen (IBS app) utan resultat.

• Svar på tråden IBS och gravid
  • Kvinna1989

Jag har IBS och är gravid i vecka 28, men för mig har allt som har med IBS:en att göra varit en lättnad sen jag blev gravid, symtomen försvann nästan helt och inga IBS smärtor. (Har varit dåligt i magen max 10 gånger under hela graviditeten vilket är jätte lite för mig). Så kan tyvärr inte svara på din fråga.. hoppas de blir lättare för dig med smärtorna!

• Lilja3389

Gravid V9 med ibs.. asså magen är katastrof. Brukar inte äta bröd men nu är de typ enda jag vill äta för illamående och de gör magen värre. Har utskriven medicin för att få igång magen sen innan som jag kan äta även nu. Hjälper lite.

Magen är dock kaos så inte tränat på flera veckor vilket skapar en ond spiral. Hoppas på att komma komma igång med träningen så brukar magen bli bättre.

Ser så uppblåst ut :(

Så vet exakt hur du känner tyvärr

• Sarlin

Ja precis det är som att man inte tål någonting längre! Min IBS blir bättre med motion men med dessa kramper kan jag verkligen inte göra någonting ????

• Sarlin
    Kvinna1989 skrev 2021-06-18 22:33:32 följande:

Jag har IBS och är gravid i vecka 28, men för mig har allt som har med IBS:en att göra varit en lättnad sen jag blev gravid, symtomen försvann nästan helt och inga IBS smärtor. (Har varit dåligt i magen max 10 gånger under hela graviditeten vilket är jätte lite för mig). Så kan tyvärr inte svara på din fråga.. hoppas de blir lättare för dig med smärtorna!

Vad skönt att IBS en blivit bättre för dig! ????
  • Kvinna1989
    Sarlin skrev 2021-06-20 19:07:30 följande:

Vad skönt att IBS en blivit bättre för dig! ????

Ja de är de verkligen, att efter så många år få leva med en normal mage utan att behöva tänka på var närmaste toa finns eller tanken "vågar jag äta" . Tänker ba att lite konstigt låter de i mina öron att graviditet är "botemedlet" för mig..(?). Undra om alla symtom kommer tillbaka direkt efter man födit eller om de tar tid, åter står att se.

Men känns verkligen som en befrielsi att få uppleva en "normal mage" :)
  • Sarlin
    Kvinna1989 skrev 2021-06-20 19:44:56 följande:

Ja de är de verkligen, att efter så många år få leva med en normal mage utan att behöva tänka på var närmaste toa finns eller tanken "vågar jag äta" . Tänker ba att lite konstigt låter de i mina öron att graviditet är "botemedlet" för mig..(?). Undra om alla symtom kommer tillbaka direkt efter man födit eller om de tar tid, åter står att se.

Men känns verkligen som en befrielsi att få uppleva en "normal mage" :)

Jamen precis, kommer du ihåg får du gärna uppdatera hur magen är efteråt :)
  • unicorncrush98

Såg denna tråden nu eftersom jag googlade på om fler varit med om samma. Har IBS och mina symtom är värre än någonsin. Får kramper och måste springa på toaletten direkt efter jag ätit. Gör sjukt ont och kramperna håller i sig någon timme efteråt. i vanliga fall försvinner dem direkt efter toabesöket men inte nu. Är gravid i v8+5 

Svar på tråden IBS och gravid