• linnean21

Gravid + vaccin. Hur ställer ni er till det?

Hej.

Jag är gravid i v 28 och har idag fått en vaccintid v.30 men är osäker hur jag ska göra med den. Jag är orolig för vad det skulle kunna ge för men när barnet blir äldre eftersom det inte såklart finns någon forskning på.

Är det fler som tänker som jag?

• Svar på tråden Gravid + vaccin. Hur ställer ni er till det?
  • Semlan3

Tänker samma som du. Fast för mig är det mer att jag är mycket kortare gången än du. Vecka 16. Hade nog tagit det längre fram i graviditeten så bebisen är mer utvecklad. Men nu tvekar jag. Fick en dos vaccin precis innan jag blev gravid.

• linnean21

Förstår dig! Jasså fick du det, Jobbar du inom vården?

Jag tvekar också mycket pga att jag är mammaledig så jag är hemma jämt, träffar bara människor utomhus och handlar online. Så jag tänker att risken att jag ska få Corona inom de här 12 sista veckorna är minimal men samtidigt inte omöjlig och då börjar man ju komma över i banorna att riskera att föda för tidigt istället..

• Semlan3
    linnean21 skrev 2021-06-17 19:17:23 följande:

Förstår dig! Jasså fick du det, Jobbar du inom vården?

Jag tvekar också mycket pga att jag är mammaledig så jag är hemma jämt, träffar bara människor utomhus och handlar online. Så jag tänker att risken att jag ska få Corona inom de här 12 sista veckorna är minimal men samtidigt inte omöjlig och då börjar man ju komma över i banorna att riskera att föda för tidigt istället..

Förstår dig. Ja jag jobbar inom vården. Jobbar inte med sjuka patienter och kommer bara sitta i telefon från vecka 20. Jag tvivlar också på hur länge skyddet sitter i och om jag kommer ta det lite i onödan om du förstår? Att jag ändå inte har något skydd när jag ska föda i december. Det är svårt. Samtidigt som jag klart är orolig för att föda för tidigt eller bli riktigt sjuk.
  • Pripps81

Tänker också som du, är i v 21 och är tveksam till och ta vaccinet just eftersom det inte finns någon forskning på födda barn. Usch detta är som att välja på mellan pest eller kolera.

• Stålmamma

Tog första sprutan när jag var i v 28 och ska ta andra nästa vecka då v 34. För mig var det självklart då riskerna med covid kändes ännu mer skrämmande .

• linnean21
    Stålmamma skrev 2021-06-17 20:15:10 följande:

Tog första sprutan när jag var i v 28 och ska ta andra nästa vecka då v 34. För mig var det självklart då riskerna med covid kändes ännu mer skrämmande .

Det är ju därför jag tvekar, eftersom man faktiskt inte vet om de andra är mer skrämmande samtidigt som man skräms av Corona. Haha.
  • linnean21
    Pripps81 skrev 2021-06-17 20:11:03 följande:

Tänker också som du, är i v 21 och är tveksam till och ta vaccinet just eftersom det inte finns någon forskning på födda barn. Usch detta är som att välja på mellan pest eller kolera.

Ja jag har sagt detsamma! Känner mig girig av min tid nu som jag fått samtidigt som jag lika väl kan fortsätta leva isolerat 12 veckor till för de kommer jag göra oavsett med vaccin eller ej
  • Karlington
    linnean21 skrev 2021-06-17 19:09:03 följande:

Hej.

Jag är gravid i v 28 och har idag fått en vaccintid v.30 men är osäker hur jag ska göra med den. Jag är orolig för vad det skulle kunna ge för men när barnet blir äldre eftersom det inte såklart finns någon forskning på.

Är det fler som tänker som jag?

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/information-for-dig-om-vaccinationen/gravida-och-vaccination-mot-covid-19/
  • Plutten90

Är i vecka 29 och är också väldigt kluven i hur man ska göra med detta.

De finns ju som sagt inga studer på om de är farligt för barnet eller inte.

Svar på tråden Gravid + vaccin. Hur ställer ni er till det?