• Secondhand

10 månader, längd och vikt

Hej, jag har en dotter som nu är 10 månader. På BVC nämnde de att hon är lite mindre än vanligt. 7950g och 70cm lång. Jag har inga andra att "jämföra" med så undrar lite hur stora är/var era flickor när de var 10 månader? Jag undrar helt och hållet bara av intresse.

• Svar på tråden 10 månader, längd och vikt
  • Mint

Är du inte med i en facebookgrupp med mammor som födde samtidigt som du? Ser dessa trådar titt som tätt i den grupp jag är med i. Kan även rekommendera appen Growth för att följa kurvan.

Mitt barn är inte tio månader än så jag kan inte hjälpa men du får nog snart svar här också

• S23

Använd Preglife så kan du få kurvan på barnet.

Ja ditt barn ligger troligen 1-1,5 snäpp under medel på kurvan iaf på vikten. Inte lika mycket på längden.

Men detta är ingen som helst fara förutsatt att barnet följer sin egen kurva hyfsat

• Litorina

Har de inte gett eller visat dig en tillväxtkurva? Du kan i så fall hitta en här:

www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-0-2ar-flicka.pdf

Där ser du normalfördelningen. Den tjocka linjen är medelbarnet men de två kurvorna över den och de två kurvorna under den räknas som fullt normalt det också. Ditt barn ligger inom det området.

• MinaBernt

Tittar på min dotters kurva. Hon var 72 cm och vägde 8,5 kg vid 10 månader. Hon har sedan hon föddes legat strax under medel, både gällande längd och vikt. Undantaget en liten amningspuckel vid två till sex månader. Jag har fått höra att det är bra så länge hon följer sin egen kurva.

• Aamon

Vid 10 mån var min son 70,5 cm lång och vägde 7740g

• syntharen

Min yngsta, en flicka, var 70 cm lång och vägde 8290 g när hon var 10 mån. Brorsorna var lite längre och tyngre i samma ålder.

• syntharen

Jag tycker det är så sjukt konstigt när BVC kommer med sånna kommentarer, som man inte är orolig nog som förälder. Så länge barnet följer sin kurva och inte avviker för mycket så är det ju ingen fara.

• cosinus

Utan att minnas exakta siffror för 10 månader så är hon iaf tyngre och mest troligt längre än 2 av mina fyra.

De vägde vid året 8.2 kg och 73 cm, 9.2 och 76 cm, 7.2 kg och 69-70 cm och 9.2 och 72 cm. Flicka, pojke, pojke, flicka.

• Spucks

Jag vet inte hur det var vid 10 månader, men strax efter ettårsdagen var min dotter 71cm och vägde ungefär 8kg. 
    Jag har ocks
    å läst det med att barnen ska följa sin kurva och jag struntar i det lika mycket som jag struntar i hur långt/kort jämnåriga är. Barn är olika och även växer i olika takt. Min perfekt frisk dotter på nu 16 år var långt vid födelsen (53cm), genomsnitt från ca. 6 månader, kort från ca. 1 år, genomsnitt från ca. 5-6 år, långt från ca. 10-11 år (kom in i puberteten tidig) och växte sedan långsamt. Nu har hon 161cm en ganska lång tid och kommer nog att förbli där, alltså ganska kort.

Svar på tråden 10 månader, längd och vikt