• Blandbubbel

    Punktion av fosterhuvud?

    Vad betyder "punktion av fosterhuvudet vid förlossning"?

    Såg att det stod det i min slutjournal från förlossningen.

  • Svar på tråden Punktion av fosterhuvud?
  • Petter och jag

    Kan det vara en felskrivning? Att det ska stå "punktion av fosterhinna"? Fråga den som skrev anteckningen, kontakta avdelningen via ett meddelande på 1177.

  • Blandbubbel
    Petter och jag skrev 2021-06-25 11:24:46 följande:

    Kan det vara en felskrivning? Att det ska stå "punktion av fosterhinna"? Fråga den som skrev anteckningen, kontakta avdelningen via ett meddelande på 1177.


    Nä det är ingen felskrivning vad jag kan se. Kod MAH30, punktion av fosterhuvudet i samband med förlossning... Ja jag får nog ta och kontakta dom och höra vad de menar..
  • nnnnnnnn

    Kan ju betyda allt från att de tagit en biopsi till att de råkat rispa till barnet tex med sugklockan eller om de satte en mätare på huvudet som kopplats till CTG-apparaten.
    Ring och fråga!

  • Jempa840

    Kan det vara så att de tog ett skalp-pH under förlossningen för att fosterljuden gått ner eller man misstänkte att bebisen syresatte sig dåligt!? Då rispar man på barnets huvud mmed skalpell, aspirerar en droppe blod som man sen analyserar för att se om barnet är ?surt? dvs har lågt pH. Man gör det ibland för att försäkra sig om att barnet mår bra. Man kan även göra ett laktattest på barnets huvud på samma sätt. Men kontakta mödravården för att få svar

  • Jempa840

    Kan det vara så att de tog ett skalp-pH under förlossningen för att fosterljuden gått ner eller man misstänkte att bebisen syresatte sig dåligt!? Då rispar man på barnets huvud mmed skalpell, aspirerar en droppe blod som man sen analyserar för att se om barnet är ?surt? dvs har lågt pH. Man gör det ibland för att försäkra sig om att barnet mår bra. Man kan även göra ett laktattest på barnets huvud på samma sätt. Men kontakta mödravården för att få svar

Svar på tråden Punktion av fosterhuvud?