• ElleJoy

Progesteron första trimestern

Hej! Jag är lite nyfiken på om någon har blivit rekommenderad progesteron tidigt i graviditeten. Jag har haft två missfall tidigare, båda i vecka 6. Ett i december och ett i april. Nu är jag gravid igen och har fått 40mg progesteron oralt sedan vecka 4. 

Igår gick jag in i vecka 6, såg hjärtslag på ett tidigt ultraljud och blev rekommenderad 800mg progesteron vaginalt fram till vecka 12. 

Ska tilläggas att jag inte har undersökt om mina progesteronnivåer är låga. Jag har lätt för att bli gravid uppenbarligen, har stabil vikt och är hälsosam, är 31 år och har regelbundna cyklar. Tycker inte att jag har symptom för låga progesteronnivåer som annars är infertilitet, oregelbundna cyklar och lätt för att gå upp i vikt.

Jag är helt OK med att ta progesteron men börjar fundera på om 800mg inte är lite väl mycket. Även om det kanske inte är skadligt för barnet så har jag läst mig till att det finns en viss ökad risk för bröstcancer. Någon annan som har erfarenhet av progesteron tidigt i graviditeten? 

• Svar på tråden Progesteron första trimestern
  • Jenniepennie031

Hej!

För mig var det tvärtom. Efter tre missfall ville jag få progesteron utskrivet inför min fjärde graviditet (är i vecka 8 nu) - men just på grund av att jag inte har några symptom på lågt progesteron (lätt att bli gravid osv) och att det inte då finns någon bevisad effekt så ville de inte skriva ut det. Kollade med två olika läkare privat (dels där jag gör missfallsutredning och även hos en annan) men båda vägrade. Konstigt att det kan vara så olika. Vilken stad bor du i?

• ElleJoy
    Jenniepennie031 skrev 2021-06-15 11:26:45 följande:

Hej!

För mig var det tvärtom. Efter tre missfall ville jag få progesteron utskrivet inför min fjärde graviditet (är i vecka 8 nu) - men just på grund av att jag inte har några symptom på lågt progesteron (lätt att bli gravid osv) och att det inte då finns någon bevisad effekt så ville de inte skriva ut det. Kollade med två olika läkare privat (dels där jag gör missfallsutredning och även hos en annan) men båda vägrade. Konstigt att det kan vara så olika. Vilken stad bor du i?

Vad intressant! Jag är utomlands för tillfället (i Singapore) så antar att det är därför det är så annorlunda. Vad var anledningen till att de vägrade? Då vad jag har förstått så har det ingen negativ effekt på barnet, och det finns studier som visar på att det ev. kan minska risken för missfall. Framför allt vid upprepade missfall. 

Fick du något annat utskrivet istället, eller vad var deras rekommendation till dig?
  • Jenniepennie031
    ElleJoy skrev 2021-06-15 12:39:54 följande:

Vad intressant! Jag är utomlands för tillfället (i Singapore) så antar att det är därför det är så annorlunda. Vad var anledningen till att de vägrade? Då vad jag har förstått så har det ingen negativ effekt på barnet, och det finns studier som visar på att det ev. kan minska risken för missfall. Framför allt vid upprepade missfall. 

Fick du något annat utskrivet istället, eller vad var deras rekommendation till dig?

De höll med om att det inte fanns några bevisade negativa effekter - men eftersom det inte fanns några (enligt dom) bevisade positiva heller så ville de inte skriva ut det, fick ingen mer motivering än så. Blev gravid igen innan vi hunnit få svar på vår missfallsutredning, så får väl se om den visar någonting. Oroar mig lite att den ska visa nånting men att det då är för sent att göra nåt åt det i denna graviditet (dvs. att jag redan hunnit få missfall nr 4...). Men men, VUL på måndag (8+0) så är väl bara att vänta och hoppas att det går vägen denna gång.
  • Anonym (Å)

Jag fick progesteron efter 7 missfall och det är ju svårt att säga vad som hjälpte men är nu i v33. Tog progesteron till 12 fullgångna veckor. Kan ju vara en slump eller så var det jag behövde. Jag hade heller inga symptom på brist

• Jenniepennie031

Grattis! Frågade du om progesteron tidigare eller fick du någon annan medicinering innan åttonde graviditeten? Gjorde ni någon utredning?

• Anonym (Å)

Vi gjorde en utredning men den visade inget och var enligt mig rätt bristfällig. Fick som svar att de inte gör så mycket när man fyllt 38? att det då är så hög risk för dåliga ägg att de inte undersöker mer än det mest nödvändiga. Var inte så nöjd med det svaret och gav mer eller mindre upp. Tog själv inte upp frågan om progesteron tidigare då jag också hade läst att evidensen för att det skulle göra någon skillnad var låg. Den här gången så hamnade jag tidigt hos en läkare som tyckte vi skulle prova allt bara för att utesluta. Fick även trombyl.

• Lilyje

Efter mitt missfall så sa min obgyn (bor i usa) att jag skulle komma in direkt jag blev gravid igen och kolla progesteron värdena. Sagt och gjort så hade jag låga värden och fick progesteron till vecka 14. Samma med graviditeten efter.

Inga fler missfall och friska barn :)

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Eb)

Anledningen att vissa studier visar att vissa blir hjälpta av progesteron är ju troligen att vissa kvinnor har låga nivåer, eller andra orsaker som kan bli hjälpta av det. Men man tror ju (vet?) Att de flesta missfall beror på fel hos embryot, kromosomer, dåliga ägg/simmare osv och inget av det blir ju hjälpt av progesteron. Tycker ändå att det är vettigt att inte skriva ut hormoner eller andra mediciner för att det kanske kan hjälpa. Är ju bara att ta prover så vet man om man kan bli hjälpt av det.

• Jenniepennie031
    Anonym (Eb) skrev 2021-06-15 15:35:11 följande:

Anledningen att vissa studier visar att vissa blir hjälpta av progesteron är ju troligen att vissa kvinnor har låga nivåer, eller andra orsaker som kan bli hjälpta av det. Men man tror ju (vet?) Att de flesta missfall beror på fel hos embryot, kromosomer, dåliga ägg/simmare osv och inget av det blir ju hjälpt av progesteron. Tycker ändå att det är vettigt att inte skriva ut hormoner eller andra mediciner för att det kanske kan hjälpa. Är ju bara att ta prover så vet man om man kan bli hjälpt av det.

Ja i sak håller jag med dig. Men efter flertalet missfall blir man lätt ?desperat? och vill göra någonting annorlunda från tidigare graviditeter - även om man inte vet om det hjälper.
  • ElleJoy
    Anonym (Å) skrev 2021-06-15 13:17:23 följande:

Jag fick progesteron efter 7 missfall och det är ju svårt att säga vad som hjälpte men är nu i v33. Tog progesteron till 12 fullgångna veckor. Kan ju vara en slump eller så var det jag behövde. Jag hade heller inga symptom på brist

Hur mycket progesteron fick du då, och skulle du ta oralt eller vaginalt?
  • ElleJoy
    Lilyje skrev 2021-06-15 14:48:18 följande:

Efter mitt missfall så sa min obgyn (bor i usa) att jag skulle komma in direkt jag blev gravid igen och kolla progesteron värdena. Sagt och gjort så hade jag låga värden och fick progesteron till vecka 14. Samma med graviditeten efter.

Inga fler missfall och friska barn :)

Får man fråga hur mycket progesteron du fick utskrivet? :)
  • Anonym (Å)

Jag tog 300 mg/dag vaginalt, alltså lutinus 1 tablett tre gånger per dag från plus till v 12+0 då jag trappade ner under en vecka.

• Anonym (On)

Jag tar lutinus på morgon och kväll. 9 veckan. Har låg progesteron men min läkare så att sluta med lutinus. Jag är rädd. Pratade med annan läkare, han sa att absolut INTE sluta innan vecka 12, bättre 16. Vet inte att göra, har lutinus kvar bara för 1 vecka.

• ElleJoy
    Anonym (On) skrev 2021-06-26 12:36:31 följande:

Jag tar lutinus på morgon och kväll. 9 veckan. Har låg progesteron men min läkare så att sluta med lutinus. Jag är rädd. Pratade med annan läkare, han sa att absolut INTE sluta innan vecka 12, bättre 16. Vet inte att göra, har lutinus kvar bara för 1 vecka.

Varför sa läkaren att du skulle sluta? Jag har blivit rekommenderad progesteron till v. 12 men har förstått att rekommendationen egentligen är v. 16. Om du känner dig orolig tycker jag att du ska försöka propsa på till åtminstone v. 12.
  • Anonym (On)
    ElleJoy skrev 2021-06-26 13:25:40 följande:

Varför sa läkaren att du skulle sluta? Jag har blivit rekommenderad progesteron till v. 12 men har förstått att rekommendationen egentligen är v. 16. Om du känner dig orolig tycker jag att du ska försöka propsa på till åtminstone v. 12.

Precis! Plus har jag pcos och har alltid haft problem med hormoner.. jag slutar inte med progesteron men har kvar bara för 1 vecka. Kan du säga vem din läkare/klinik är då skulle jag bli jättetacksam!
  • ElleJoy
    Anonym (On) skrev 2021-06-26 13:58:04 följande:
    Precis! Plus har jag pcos och har alltid haft problem med hormoner.. jag slutar inte med progesteron men har kvar bara för 1 vecka. Kan du säga vem din läkare/klinik är då skulle jag bli jättetacksam!
    Jag är utomlands (i Singapore) för tillfället, så antar att det är därför det är enklare. Här ville de skriva ut progesteron till mig efter mitt första missfall. Går du till en privat läkare? Tänker att det borde vara enklare att få det utskrivet då. 
  • Anonym (On)
    ElleJoy skrev 2021-06-28 02:06:09 följande:

Jag är utomlands (i Singapore) för tillfället, så antar att det är därför det är enklare. Här ville de skriva ut progesteron till mig efter mitt första missfall. Går du till en privat läkare? Tänker att det borde vara enklare att få det utskrivet då. 

Ah ok, då vet jag, tack :) Kommer att försöka hitta en bra privat läkare
Svar på tråden Progesteron första trimestern