Progesteron första trimestern
Hej! Jag är lite nyfiken på om någon har blivit rekommenderad progesteron tidigt i graviditeten. Jag har haft två missfall tidigare, båda i vecka 6. Ett i december och ett i april. Nu är jag gravid igen och har fått 40mg progesteron oralt sedan vecka 4.
Igår gick jag in i vecka 6, såg hjärtslag på ett tidigt ultraljud och blev rekommenderad 800mg progesteron vaginalt fram till vecka 12.
Ska tilläggas att jag inte har undersökt om mina progesteronnivåer är låga. Jag har lätt för att bli gravid uppenbarligen, har stabil vikt och är hälsosam, är 31 år och har regelbundna cyklar. Tycker inte att jag har symptom för låga progesteronnivåer som annars är infertilitet, oregelbundna cyklar och lätt för att gå upp i vikt.
Jag är helt OK med att ta progesteron men börjar fundera på om 800mg inte är lite väl mycket. Även om det kanske inte är skadligt för barnet så har jag läst mig till att det finns en viss ökad risk för bröstcancer. Någon annan som har erfarenhet av progesteron tidigt i graviditeten?