• magiskatrollspoet

Bebis sommartid solljus

Hej alla föräldrar! Min dotter är 2 månader och nu börjar sommarhettan slå till. Är väldigt nojjig och osäker över hur jag bäst ska klä henne varma sommardagar när man är ute då hon inte är superförtjust i att ligga i vagnen. Helt plötsligt

Börjar hon skrika så vill jag ta upp henne men blir stressad över att springa till skuggan för hon kanske bara har en liten klänning då det är varmt. Hon vill bli buren. Gör jag då det så är det i princip omöjligt att inte lite solljus kommer på armar/ben. Är detta fel? Överallt står det att barn absolut INTE ska vistas i direkt solljus men ska jag då klä på henne o täcka henne topp till tå när hon blir riktigt varm? Hur gör ni andra där ute när ni måste bära era barn? Man stannar ju inte i solen men man passerar ju skuggor och hamnar i solljus hela tiden . Är det farligt att lite solljus med jämna mellanrum träffar armar/ben/ansiktet? Det känns ju nästan kriminellt när det sker.

Allt gott!

/mamman.

• Svar på tråden Bebis sommartid solljus
  • Alexi

Alltså, fem minuter solljus skadar verkligen inte, tvärtom, det är ju bara nyttigt ur ett d-vitaminperspektiv. Däremot ska de ju absolut inte vara i solen på ett sätt att de bränner sig. Men det gör man ju inte på nolltid. 

• Mortiscia80

Små barn som ska vara ute i solen ska ha spf 50 på kroppens oskyddade delar, och en solhatt av något slag. Om du redan vet att du kommer att plocka upp henne då och då är det alltså bra att smörja in henne innan ni går ut så vet du att hon är skyddad.

En sak att veta är att man inte är skyddad bara för att man sitter i skugga eller under ett parasoll. Använd solskydd, det finns ingen anledning att låta bli och ni kan röra er fritt istället.

• S23
    Mortiscia80 skrev 2021-06-14 09:38:54 följande:

Små barn som ska vara ute i solen ska ha spf 50 på kroppens oskyddade delar, och en solhatt av något slag. Om du redan vet att du kommer att plocka upp henne då och då är det alltså bra att smörja in henne innan ni går ut så vet du att hon är skyddad.

En sak att veta är att man inte är skyddad bara för att man sitter i skugga eller under ett parasoll. Använd solskydd, det finns ingen anledning att låta bli och ni kan röra er fritt istället.

Man

Man rekommenderar inte att smörja så små barn.

Man bör istället skydda barnets kropp med kläder.

Ts bär du i sele längre stunder eller handlar det om minuter?

Om du bär länge och i sele så kan en tunn muslinfilt som du hänger fast i selen vara ett alternativ.

Kan du inte det så köp tröga med lång ärm och byxor med långa ben i tunt tyg (eller sy av muslin om du inte hittar att köpa)
  • Alexi

Nej! Man ska inte ha solkräm på bebisar, tvärtom är det bara onödiga kemikalier och skapar en falsk trygghet. Bebisar ska inte vara i direkt sol längre stunder. 
  • Mortiscia80
    Alexi skrev 2021-06-14 17:38:55 följande:
    Nej! Man ska inte ha solkräm på bebisar, tvärtom är det bara onödiga kemikalier och skapar en falsk trygghet. Bebisar ska inte vara i direkt sol längre stunder. 
    Gnäll till ts istället då. Hellre solkräm än UV-strålning.
  • magiskatrollspoet
    S23 skrev 2021-06-14 09:53:30 följande:

ManMan rekommenderar inte att smörja så små barn.

Man bör istället skydda barnets kropp med kläder.

Ts bär du i sele längre stunder eller handlar det om minuter?

Om du bär länge och i sele så kan en tunn muslinfilt som du hänger fast i selen vara ett alternativ.

Kan du inte det så köp tröga med lång ärm och byxor med långa ben i tunt tyg (eller sy av muslin om du inte hittar att köpa)

Tack för tipset! Har en gallerfilt som jag skulle kunna hänga då, det kan komma till att bli längre stunder då hon gärna inte vill ner i vagnen.

????
  • S23
    magiskatrollspoet skrev 2021-06-14 21:45:22 följande:

Tack för tipset! Har en gallerfilt som jag skulle kunna hänga då, det kan komma till att bli längre stunder då hon gärna inte vill ner i vagnen.

????

Om hon vill bli buren mycket och gallerfilten inte är tunn så skulle jag absolut investera i muslinfilt (inte dyrt). Den blir ju också väldigt lätt och stör inte en själv när man går
  • nernu

Det är inte farligt att ta upp barnet och gå genom solen till skuggan.

• Knepochknåp

Vi är inomhus mellan 11-14 när solen är som starkast. Är det för varmt för täckande kläder så är vi inne även annan tid. Hellre en sval bebis än att gå ut och hitta på saker. Min man tar med stora barnet ut och leker.

Har frågat BVC och enligt dom var det ok att barnet fick sol på sig kortare stunder, tex till och från bilen, från vagnen till skuggan osv.

Svar på tråden Bebis sommartid solljus