Blockerad äggledare - vad göra?
Hej!
Jag har försökt att bli gravid i över ett år och genomgår nu därför en fertilitetsutredning där de vid en spolning sa att jag eventuellt har en blockerad äggledare. Allt annat verkar se bra ut för mig och min sambo enligt utredningen och vi frågade vad de kommer att göra åt äggledaren, om det är något mer man kollar, men då sa kliniken att de inte kommer att titta mer på det utan vill köra igång med IVF (men tycker att vi ska fortsätta försöka i väntan). Jag har läst att blockering i äggledarna kan öka risken för utomkvedshavandeskap och att blockering kan bero på en rad olika orsaker som endometrios, klamydia, operationer och infektioner men jag har inte haft något av dessa vad jag vet så jag tänker att det är konstigt att inte vilja undersöka orsaken till blockeringen och i vilken utsträckning fertiliteten påverkas?
Är det någon annan som har/haft en blockerad äggledare eller två, eller någon som har information om vad det innebär och vad man kan göra?
Tacksam för svar, ni är så många kloka, informerade, omtänksamma personer här inne!