• JagGillarTomater

Hur känns det när spermien borrar in sig i ägget?

Sorry om tråden har hamnat fel, är ny på detta :D

Har NC. Det är planerad ÄL idag, men ingen temphöjning så tror inte det är ngt idag. Snarare har tempen gått ner sig 0,5° imorse, den har varit stigande men under coverline ett par dagar.. För ngn minut sen stack det till i några sekunder i ena äggstocken, det kändes som att flera nålar borrade in sig i äggstocken, det hjälpte inte att jag vred och hade mig.

Har förstått att vissa menar att man kan känna spermien borra in sig i ägget, kan det ha varit detta?

Hur tror ni det känns när spermien borrar in sig I ägget?

Vad är nästa symptom för mig att hålla koll på?

Känner man av när ägget fäster?

• Svar på tråden Hur känns det när spermien borrar in sig i ägget?
  • Magical

Det är väl när ägget fäster sig man kan känna som lite åt mensvärkshållet, men det sker ju en tid efter befruktning eftersom ägget ska förflytta sig till livmodern. 

Hur ska det kunna känner i ägget när spermien går in? Det har ja aldrig hört. Ägget är väl "fritt" och sitter inte fast någonstans? 

• Fru García

Ägget befruktas inte i äggstocken.

Det finns ingen möjlighet att du skulle känna befruktningsögonblicket. Du verkar otroligt fixerad vid att bli gravid, tänk mindre, njut mer. Det löser sig. Det kan ta kort eller lång tid att bli gravid. 1 år anses fortfarande som ?normalt?.

• Mortiscia80

Du kan ju inte känna i nånting som inte är "du". Det är lite som att fråga hur det känns för dig om nån nyper i grannens ben. Ägget är en fristående entitet utan sammankoppling med din kropp, inga gemensamma nerver, blodkärl eller nånting annat. Det är bara en äggcell.

Det du kände var antagligen ägglossningen. Därifrån tar det ca en vecka innan ägget fäster i livmodern, om det är befruktat och allt går som det ska.

• S23

Tempohöjningen kommer dagen efter äl, så om den är beräknad idag så lär tempen öka imorgon.

Tempsänkningen som du beskriver kan man få ett par dagar före äl

• bananmilkshake

Som andra skrivit så kan du inte känna när ägget befruktas, det svävar omkring utan anknytning till din kropp, alltså så länge ägget svävar runt och inte fäst i din kropp kan du inte känna det. 

Det är som att du skulle svälja en fluga, du får liksom inte känsel inuti flugan bara för den är i din kropp. 

• Steeph

Jag kan säga som så att du inte känner när spermien borrar in sig i ägget MEN man vissa säger att de kunde känna en viss förnimmelse när ägget implanteras. Det kan kännas lite som mensvärk, ilningar, stick etc. Dock kan man aldrig veta om det var just vi det ögonblicket som ägget implanterade sig. Det kan lika väl vara högt progesteron eller pms.

Jag hade molvärk och en rejäl ilning första gången jag blev gravid, men har ingen aning om det var just vid det ögonblicket ägget fäste sig. Denna gång kände jag ingenting alls, utan testade på äl+14 bara för att jag var så säker på att jag inte var gravid, men hade fel,

Svar på tråden Hur känns det när spermien borrar in sig i ägget?