• Nymamma1234

Orolig att min 6 månaders inte får i sig tillräckligt..

Jag har en sex månaders flicka som jag bara nattamat numera. Försöker sluta helt men tänkte slussa ut eftersom. Har kört på nu i fyra fem dagar och det är inte lätt då hon HATAR flaskor, välling och ersättning? hon gillar ingen mat jag provat ge henne heller bara fruktpure. Och det kan hon ju inte leva på? försökt massa olika saker nu sista målet vi hade idag försökte jag blanda fruktpure med välling och mata henne den med sked?

Hon fick i sig lite men känns ju inte tillräckligt.

Hur mycket välling / ersättning / vatten / mat behöver en sex månaders få i sig om hon ändå natt ammar? Är orolig att hon inte får i sig tillräckligt. Jag vill verkligen / kan inte amma mer och har kämpat i flera dagar nu att hon ska ta tex flaska och känns fan inte bra om jag måste ge upp det här nu bara för att hon e så satans envis.. igår efter myyyyycket om och men så drack hon lite bröstmjölk ur flaskan ?

Tips på vad ja ska göra helt slut nu å vet varken ut eller in här?

• Svar på tråden Orolig att min 6 månaders inte får i sig tillräckligt..
  • OchEnFisk

Varför vill/kan du inte amma?

Mina barn har inte fattat sugtekniken till flaska, och fick kväljningar av ersättning/välling som jag provade vid ett tillfälle då jag var sjuk och inte kunde amma. Den ena åt knappt mat alls på länge och då fick jag ju fortsätta amma eftersom det var det enda som fungerade.

Om du KAN amma tycker jag personligen att du ska fortsätta, ditt barn behöver ju få i sig något. Men fortsätt öva med flaska och bröstmjölk, så småningom kanske du kan blanda ut med ersättning. Sedan finns det olika metoder att mata barn på, kanske bitar att gnaga på fungerar bättre, att äta själv? Vissa har svårt för mosad mat eller att bli matade.

• Tow2Mater

Det är ersättning du ska ge istället for brostmjolk. Fortsatt ge, antar det tar lite tid for barnet att vänja sig som vid allt annat. Går barnet upp i vikt är det ju ingen fara sägs det.

• OchEnFisk

Lustigt att min kommentar ogillas. Det står både tips och att man bör fortsätta med det som fungerar under tiden. Man säger ju inte upp sig utan att ha fått ett annat jobb, på samma sätt kan man inte fullfölja att "vilja" sluta amma om barnet inte får i sig något annat ännu.

• S23

Har du testat att blanda bröstmjölk i ersättningen?

Tar barnet flaska om hen får bröstmjölk? Tänker annars att detta är första steget.

Börja sedan med exemplevis 1 fel ersättning och fem delar bröstmjölk och öka detta successivt.

Jag skulle också föreslå att du slutar amma på natten istället för dagen. Vid 6 månader klarar ett barn hela natten utan att äta . Så jag personligen skulle välja att ta den striden istället.

Det dröjer säkert 4 månader innan ditt barn kommit upp i portioner för att klara sig på bara mat.

Tips för att få fruktputrw mer näringsrik är att mortla paltbröd som du blandar i. Naturligtvis är det som du säger, barnet kan inte leva enbart på frukt.

Vid 6 månader börjar man med Smakportioner som skall ökas successivt. Det är helt naturligt att ditt barn inte äter mer än en tesked mat. Och detta skall sedan ökas långsamt.

Barnet skall inte ha välling u denna ålder utan ersättning.

Svar på tråden Orolig att min 6 månaders inte får i sig tillräckligt..